Annons

Vilka mått på uppladdade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Angela72

Medlem
Hade tänkt ladda upp lite bilder men kör fast i att jag inte vet vilka mått osv som det är tänkt att vara här på sidan? Nån som kan tipsa om var man hittar den infon? Har letat och letat men hittar det inte.
 
Kopierat från fotosidan

"Uppladdning av bilder
Du kan ladda upp bilder i formaten JPEG eller GIF.

Din bild kommer skalas om till att passa inom tre format:
150x150 - för förhandsvisning
600x600 - för vanlig visning
1024x1024 - för förstorad visning (orginalformat)

Bildbedömning görs oftast då läsaren ser bilden i vanligt läge, dvs max 600x600. För bästa resultat bör du hålla de bilder du laddar upp inom denna gräns, då den automatiska förminskningen inte alltid ger det bästa resultatet.

Om du inte vill begränsa till 600x600 själv bör du ändå hålla de bilder du laddar upp inom 1024x1024, annars kommer även orginalformatet bli automatiskt nerskalat.

(En funktion för att ladda upp de två formaten separat kommer senare i vår)"


Sedan är 250 kb max per bild
 
Jag citerar David från en diskussion:

"Alltså alla bilder som är mellan 600px och 700px stora får INGEN förstora knapp. Däremot syns knappen för bilder mellan 700 och 1024. Vi tyckte helt enkelt att det var onödigt att visa förstoring på bilder som bara är så lite större."
 
Att tillägga här är att man bör väl göra bilderna i antingen 600 eller 1024 pixlar, annars går en del av kvalitén förlorad i storleksförändringen. Att tänka på är att man nog bara ska göra en stor bild, om bilden i sig kräver det (många små detaljer). Med tanke på att de flesta kör 1024x768 så blir det stort nog på skärmen.
 
Gör bilden antingen mycket större eller exakt 600 i bredd/höjd eftersom den förminskade bilden både är suddig och har andra konstiga fenomen.

Alla mina bilder var 660 i bredd och när 'Förstora' försvann blev det svårt för folk att hitta bilderna som dem var tänkta. Håller på tankar upp nya i 600 pixlars bredd just därför.
 
ANNONS