ANNONS
Annons

Vilka funktioner använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

plinderoth

Medlem
Skall köpa en liten kompakt digitalkamera (t.ex. Konica KD400-Z, nya Konica KD410-Z eller Canon Ixus 400). Det skiljer ju en del i pris på dessa beroende på hur mycket funktioner de har. Ixus har jag förstått har många funktioner och den nya Konica har något fler än den äldre men det jag undrar/funderar på är vilka funktioner man verkligen använder på en sådan typ av kamera?

Är det värt de extra pengarna för att exempelvis kunna ändra ISO-tal? Och använder man videofunktionen så mycket att 15 eller 30 sekunder spelar någon roll?

Vilka är era erfarenheter av detta, använder man funktionerna eller "fotograferar man bara"?

plinderoth skrev:
Är det värt de extra pengarna för att exempelvis kunna ändra ISO-tal?
Om man gillar att fota i dåligt ljus utan blixt är det värdelösta att inte kunna låsa känsligheten till den lägsta. Åtminstone Canons sensor i 400-läget är väldigt brusig.

kaw skrev:
Om man gillar att fota i dåligt ljus utan blixt är det värdelösta att inte kunna låsa känsligheten till den lägsta. Åtminstone Canons sensor i 400-läget är väldigt brusig.

Konica KD400-Z kör ISO 100. Konica KD410-Z kan man ställa om i tre lägen. Den förstnämnda är 400 kronor billigare med 128mb mer minne så frågan är om den nya är värt priset?

plinderoth skrev:
Konica KD400-Z kör ISO 100.
Aha, jag trodde den ställde om känsligheten automatiskt.

Jag använder sällan annan känslighet än den lägsta, men visst - ibland kan det vara avgörande att kunna frysa något som rör sig och då är ju högre känslighet bra även om bilden blir brusig.

Jag har en digitalkompakt som det går att ställa in det mesta på.
Jag skaffade det just för att det var möjligt att göra detta.
Dock visar det sig att jag tar bilder på ett annat sätt än med (analoga) systemkameran.

Det som visat sig vara inställningar jag använder

möjligheten att slå av automatisk blixt
(och att kameran kommer ihåg detta nästa gång man startar den)

möjligheten att ändra ISO tal, min kamera
har ett automatläge då den väljer själv men
den verkar aldrig gå upp till mer än 200,
jag väljer ibland 400 trots bruset om man har
rörliga motiv.

Möjligheten att ställa ljustemperaturen
autoläget funkar ganska bra men om man tar
20 bilder i blandljus så är det bättre att kameran håller sig till ett färgbalansläge.

--------------
Alla andra inställningar använder jag sällan.

Med den lilla sensorn>korta brännvidden på objektivet är det inte möjligt att jobba med skärpedjup på samma sätt som med småbild.
Så det blir mest P läget som gäller.

Om jag skulle skaffa en digitalkomakt idag skulle jag nöja mig med en som
kan slå av autoblixten (och kommer ihåg det)
kan ändra isotal
kan sätta färgtemperatur.

allt annat är plus

om kameran har för kraftig skärpning av bilderna måste det gå att minska och få kameran att komma ihåg det !!!

Tack för svaren!

Det är väl främst just skillnaden att kunna ändra ISO-tal som skiljer KD410-Z från KD400-Z men frågan är om det är motiv nog att välja den dyrare, alltså 400 kronor + mer minne.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar