Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka digitala bilder ska man skicka in för framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

alos

Medlem
´Vilka digitala bilder ska man skicka in för framkallning

Kan Ni förklara för mig ?

Nu kanske Ni tycker att det här är en dum fråga :) Men jag undrar vilken fil man ska skicka in för framkallning, när man vill ha papperskopior av digitala bilder.

Det skiljer i storlek väldigt mycket. Orginalfilen är på flera Mb, sedan sparar jag i jpeg. format och då blir filen mycket mindre.
Sedan har jag läst att kvaliten försämras varje gång man sparar i jpeg.

Hur ska jag göra med de bilder jag vill framkalla ? Ibland vill jag justera dem lite (PS Elements 2,0)

Ni som kan så mycket kan Ni förklara det här för mig, det går runt i huvudet på mig med RAW och jpeg och TIFF mm. Jag har en Canon EOS 350 D
Mvh Annette

RAW filen är ett "negativ" den filen kan du aldrig förstöra egentligen, visserligen komemr den ihåg dina ändringar du gör, men du kan alltid återgå til landra värden utan att kvaliten försämras (visst undantag) Däremot så är en RAW fil egentligen helt oanvändbar förutom för dig.

TIFF filen i okomrimerat format ger den högsta kvaliten i alla avseenden, men blir också en stor fil. Efter bearbetning i RAW så skall bilden sparas i ett format som du kan ta del av senare, förslagsvis i TIFF format. Här har du då absolut bästa kvaliten i bilden. Denna bildfil klarar de flesta labb att printa ut bilder ifrån.

Jpeg formatet är ett format som alltid komrimerar dina bilder. Dom tar alltså bort information i bilden för att minska den fysiska storleken i MB räknat (megabyte) Du kan bestämma själv komprimeringsgraden, men även den minsta komprimeringen komprimerar väldigt mycket och du förlorar mkt i bildkvalitet, även om det kanske inte är synbart för mänskligaögat.
Detta format är bra om du tex vill snabbt visa bilder för andra på din dator eller skicka bilder med e-post. Du kan även skicka dessa till fotolabb, men jag skulle rekomendera TIFF formatet.

Enklast är att du ringer labbet och frågar vad dom vill ha bilden i för format. säger dom enbart Jpeg är det ju ganska givet, men säger dom att dom kan fixa både Jpeg och TIFF så kör på TIFF filen.

Vilka digitala bilder ska man

Jag förstår inte varför en del företag och privat personer säger framkalla, när det skall bli en pappersbild från det digitala mediet.
Framkalla, det gör man endast i den analoga foto världen, av filmen, därefter gör man även där, en KOPIERING till en pappersbild.
Bara en liten fundering, ha-ha.

Framkalla i den digitala världen (demosaicing) väl ändå att likna med framkallning av film.

Dvs den råa ej framkallade filmen innehåller all information men på ett sätt som man ej kan tillgodogöra sig.

RAW-filer innehåller också all information i bilden men även denna information är lagrad så att man ej kan tillgodogöra sig den utan ett mellansteg (de-mosaicing) där bilden framkallas och framträder med korrekta färger.

RAW-datat är normalt en urläsning av de enskilda pixlarnas ljusintensitet, dvs en bild utan färg information. Färg informationen skapas med hjälp av ett filter som består av en mosaik med inslag av grundfärgerna (RGB), vissa system använder även (YCM). När man "framkallar" så räknas varje enskild pixel fram utifrån de paramtetrar som styrs av mosaiken samt de inparametrar som du själv anger i programmet.

Tycker själv att denna process påminner om framkallnings processen för analogt varför jag inte ser något fel i att använda begreppet framkalla. I det analoga fallet är det andra parametrar som styr, filmtyp, framkallare, temperatur, aggitering etc....

Vad beträffar utskrift på pappersmedia så gör väl de flesta labb, på samma sätt med digital som analogt media... dvs det som skrivs ut är antingen en helt digital bild eller en bild som scannats från negativ.

Vet inte om jag är ute och cyklar nu... Men då får ni väl styra in mig på rätt väg ;-)

Om du "bara" ska ha småkopior typ 10x15 räcker det gott och väl med en jpeg-fil.
Jag har själv testat att skicka filer direkt ur kameran och samma filer efter att själv ha anpassat storlek, upplösning och skärpa för att
matcha labbets krav. På 10x15 kopiorna kan jag svårligen urskilja någon större skillnad i kvalite. Den finns, till den anpassade filens fördel, men det är knappast värt mödan på vardagsbilder tycker jag.

Jag änvänder JPEG Fine i kameran, minsta komprimeringen, bilderna blir ca. 2-3.5 MB stora. Det blir 2-3 ggr. komprimering och om jag sen sparar om bilderna använder jag 10 eller 12 i spara jpeg i PS, bilderna blir inte mindre. Detta förlopp funkar fint för fotokopior på upp till 20 x 30 cm, sägs att det ska gå ett snäpp till (större storlek) men det har jag inte provat själv. Har en Canon eos 300D.

/ Erik

Re: Vilka digitala bilder ska man

larsborg skrev:
Jag förstår inte varför en del företag och privat personer säger framkalla, när det skall bli en pappersbild från det digitala mediet.
Framkalla, det gör man endast i den analoga foto världen, av filmen, därefter gör man även där, en KOPIERING till en pappersbild.
Jag förstår inte varför folk sär skriver heller. Du är bra på att påpeka onödiga saker Lars.

larsborg skrev:

Som jag har förstått det exponerar t.ex. alla Fuji Frontier-maskiner (som är vanliga i fotolabb) fotopapper med laser. Sen åker pappret ner i RA4-kemi och det blir en framkallad fotografisk kopia av den digitala bilden. Det är en kemisk process och jag tycker att ordet framkallning fungerar i sammanhanget även om det inte är film det handlar om. Rätta mig gärna om jag missförstått något!

Vilka digitala bilder ska man

-------------------------------------------------
Martin Hertsius skrev:

Jag förstår inte varför folk sär skriver heller.

Är det något nytt ord, "sär", du skrev?
Intressant att bli informerad, den digitala foto världen är full av tekniska termer, jag trodde jag hade lärt mig det mesta!

larsborg skrev:
Martin Hertsius skrev:

Jag förstår inte varför folk sär skriver heller.

Är det något nytt ord, "sär", du skrev?
Intressant att bli informerad, den digitala foto världen är full av tekniska termer, jag trodde jag hade lärt mig det mesta!
Så oerhört obegåvat av dig att inte förstå att det var ironiskt menat. "Särskriver" kanske hjälper dig på traven?

Du kastar milt sagt pil i gummibåt när du påpekar att det är "fel" att skriva framkalla om digitalbilder, när du själv inte ens bemästrar det enklaste enkla inom språket.

Ni kanske kan starta en egen smuts kastar tråd i stället. Er paj kastning för ju inte tråden framåt och svarar knappast på tråd skaparens fråga.

(Moralpelle)

js1 skrev:
Ni kanske kan starta en egen smuts kastar tråd i stället. Er paj kastning för ju inte tråden framåt och svarar knappast på tråd skaparens fråga.

(Moralpelle)
Jovisst, ursäkta. Jag blir bara så trött på herr Borgkvist som aldrig kommer med nåt vettigt, utan bara stör i var och varannan tråd. Typiskt forumtroll.

Re: ´Vilka digitala bilder ska man skicka in för framkallning

signatur ALo) (alos skrev:
Kan Ni förklara för mig ?

Nu kanske Ni tycker att det här är en dum fråga :) Men jag undrar vilken fil man ska skicka in för framkallning, när man vill ha papperskopior av digitala bilder.

Det skiljer i storlek väldigt mycket. Orginalfilen är på flera Mb, sedan sparar jag i jpeg. format och då blir filen mycket mindre.
Sedan har jag läst att kvaliten försämras varje gång man sparar i jpeg.

Hur ska jag göra med de bilder jag vill framkalla ? Ibland vill jag justera dem lite (PS Elements 2,0)

Ni som kan så mycket kan Ni förklara det här för mig, det går runt i huvudet på mig med RAW och jpeg och TIFF mm. Jag har en Canon EOS 350 D
Mvh Annette

JPEG-format fungerar alldeles utmärkt. Varför inte prova? Du kommer bli paff över hur mycket bättre bilderna blir på papper än på skärm.

Jag har testat att skicka samma bild i både Tiff och Jpg med minsta komprimering för A3 utskrift och jag ser ingen som helst skillnad på dom.

Så mitt råd är att du skickar bilderna i jpg format, det går snabbare då, i allfall upp till A3.

kent.

Tack :)

Varmt tack till Er alla som har förklarat det här med de olika bildfilerna, och vilka filer jag ska skicka in för framkallning till papperskopior.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar