Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka brusreduceringsprogram är bra??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt en canon 350d och känner att jag är i behov av ett riktigt bra brusreducerings program,och undrar vilka ni anser vara bland de bättre?Jag tror att man får det man betalar för och hade helst velat ha ett köpt brusreduceringsprogram på cd-skiva istället för att ladda ner gratis sådana ifrån internet.Om ni anser att det finns några extremt bra nerladdningsbara gratisprogram från internet kan ni också tippsa mig.
 
Prova Noise Ninja. Det ska vara mycket bra enligt tidningstester. Billigt är det också. Har inte hunnit provat själv dock.

http://www.picturecode.com/

Edit: Med reservation för om det klarar RAW och/eller 16-bitars RGB.
 
Neatimage är ett väldigt kompetent program..sen finns Noise Ninja som enligt många är det absolut bästa på marknaden..i det sistnämda kan du även ladda ner en profil för just din kamera..


Mvh Christian
 
mrberg skrev:
Neatimage är ett väldigt kompetent program..sen finns Noise Ninja som enligt många är det absolut bästa på marknaden..i det sistnämda kan du även ladda ner en profil för just din kamera..


Mvh Christian

Lada ner protil till din egen kamera kan man även göra till NI. Man ska dock skärskada profilerna noga, ofta så blir det bättre om man gör egna profiler.

Någon som kan förklara arbetsflödet vid reducering av Raw? Reducerar man innan eller efter konvertering?

Har sett att det finns Rawkonverterings-program där man kan brusreducera, är det en bättre lösning än Ninja och NI om man ändå bara kör Raw?

//Larsa
 
Såg precis att Noise Ninja inte stödjer RAW - det finns stöd för jpeg och tiff. Pro versionen klarar 16-bitar. Om du vill brusreducera i raw får du nog använda PS CS eller något av de program som kameratillverkarna säljer (i mitt fall Nikon Capture). Brusreduceringen i PS CS2 ska vara bra, men jag har inte provat personligen.
 
Grain Surgery 2 är annars ett trevligt program där man kan även kan lägga till brus från många filmer.
 
PS CS/CS2 eller ett Canon-program. Jag vet inte vad Canon-programmet heter, men det ska finnas ett som motsvarar Nikons Capture 4. Det kan finnas fler - jag är inte helt hundra här. Om Adobe kan bygga in funktioner för detta i CS, så kan säkert andra göra det i sina produkter. Om du kan gå upp i pris så finns ju Phase One C1 Pro och Bibble - dessa klarar raw. Speciellt C1 har fått fin kritik.
 
Raw Shooter Essentials är en rawkonverterare som har brusreducering (Noise supression Och Color noise supression)
Antagligen betydligt fler inställningsmöjligheter i dedikerade brusreduceringsprogram men det går att göra i rawfilen vid konverteringen. Gratis är det också.
www.pixmantec.com
 
Tack för tipsen.Jag har kontaktat pixmantec och de skulle skicka mejl med en utförlig förklaring om hur jag skulle ladda ner deras gratisprogram, det skadar ju inte att prova.Min fråga står fortfarande öppen:Finns det något bra brusreduceringsprogram till 350d som också stödjer raw?Någon som har en canon 350d och som kanske vill delge hur de gick tillväga för att optimera brusreduceringen för sina rawbilder?
 
Vet inte vad du använder för bildbehandlingsprogram, men när jag brusreducerar så sker det efter raw konverteringen inne i PS (använder Elements 3). Brusreduceringen där är lite primitiv jämfört med NI och sådana men fungerar bra ändå, går att köra på 16 bitars bilder dessutom. Fördelen är att det ligger som ett filter så att man kan köra det på eget lager och/eller på en markering så att man kan välja vilka delar av bilden man vill brusreducera. Ofta har vissa färgtoner och lågdagrar synligt brus medan andra färger inte har det.
NI går att köra som ett filter om man köper lyxversionen som i och för sig inte är så dyr.
 
Jag kör med de medföljande prgram till kameran dvs digital foto professional och ex zoombrowser.Vad jag vet så är det ingen brusreduceringsfunktion i dessa program,jag kan ju ha fel.
 
[email protected] skrev:
Tack för tipsen.Jag har kontaktat pixmantec och de skulle skicka mejl med en utförlig förklaring om hur jag skulle ladda ner deras gratisprogram, det skadar ju inte att prova.Min fråga står fortfarande öppen:Finns det något bra brusreduceringsprogram till 350d som också stödjer raw?Någon som har en canon 350d och som kanske vill delge hur de gick tillväga för att optimera brusreduceringen för sina rawbilder?
Jag kör i Rawshootern och har Noiseware Standalone PRO för brusreduceringen.

När jag skall göra enklare brusreducering gör jag den direkt i RS. Men om jag har varit t.ex. på en teater och tagit bilder med mitt inte tillräckligt bra objektiv och fått lov att köra på 1600 eller rentav 3200 ISO då är det bara NW som gäller.

NW finns i Community Edition, som är gratis och i Standanlone Amatör version för cirka 180 kr och som Standalone Pro version för cirka 360 kr.

Man får testa alla versioner i 15 dagar utan kostnad.

I båda betalversionerna kan man batcha precis som i RS och det finns ett visst samarbete mellan RS-gänget och NW-gänget. Kanske blir det ett interface framöver. NW är enkel att använda och den är självlärande. För varje bild som processas lagras justeringsparametrarna och dom blir bättre och bättre för varje bild som körs och mer anpassade till kameran som används.

Man skall INTE brusreducera i RS om man skall använda NW efteråt. Du skall alltså bock av det i RS.

Gå in på min sida där har du nerladdningsinfo både för RS och NW.
 
Senast ändrad:
Hej Ricard!
Jag har testat ett antal program för brusreducering och har till slut fastnat för NeatImage.
Kör det både fristående och som plug-in i Photoshop. Enda problemet är att NeatImage inte stöder Raw-filer, men de konverterar jag ändå till jpeg eller tiff i "Canon Digital Photo Profesional" innan brusreduceringen.

I "vår "Digitalskola" på www.fotografiska.org hittar du ett kapitel om "Minska bruset i dina bilder" som kanske är intressat för dig.

mvh Mattias
 
Mattias Lundkvist skrev:
Hej Ricard!
Jag har testat ett antal program för brusreducering och har till slut fastnat för NeatImage.
Kör det både fristående och som plug-in i Photoshop. Enda problemet är att NeatImage inte stöder Raw-filer, men de konverterar jag ändå till jpeg eller tiff i "Canon Digital Photo Profesional" innan brusreduceringen.
Photoshop CS är ju alldeles för långsam och har inte alla fina funktioner som finns i Rawshootern se kompetitive matrixen här:

http://www.pixmantec.com/pdf/Competitive_Matrix_RawShooter_essentials_2005.pdf

Det är ju ett helt nytänkande i Rawshootern och Noiseware har gjort brusreduceringsfunktionerna i den. Det är väl bara att konstatera att Adobe är på efterkälken i RAW-racet och det är ju kul att det går bra för en skandinavisk uppstickare.

Noiseware är mycket lätt att använda när man behöver mer korrektion än vad man kan göra på RAW-bilden före konverteringen.

Har faktiskt laddat ner NeatImage och försökt köra i ett par timmar men tröttnade på kompliciteten och deletade den. Noiseware är mycket mer användarvänlig och lär sig själv vad den skall göra och håller reda på vilken kamera man använder occh kompenserar för den också.
 
Noise Ninja var snabba på att släppa profiler till 350D, så jag slog till på stubinen då kvaliteten blev så bra (plus att man kan "måla" och greja över vissa delar i bilden för att justera den). Men resultatmässigt skiljer det ytterst lite mellan Noise Ninja och Neat Image, då jag har provat båda med profiler för 350D. Dock vann NN i mitt eget test.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.