Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilka blixtar kan styra min sb-800?
- Trådstartare Jesper71
- Start datum
Jesper71
Aktiv medlem
Hej
Har nu investerat i ytterligare SB-800 och var ute och testkörde i går och det funkade väl hyffsat MEN jag får dålig "kontakt" mellan blixtarna. Känns som jag måste rikta mastern rakt mot remoten annars så funkar det inte. Gör jag något fel? vad är det som triggar remoten att slå? Behöver jag göra något specielt för att aktivera kontakten mellan blixtarna så jag vet att den är igång?
/Jesper
Har nu investerat i ytterligare SB-800 och var ute och testkörde i går och det funkade väl hyffsat MEN jag får dålig "kontakt" mellan blixtarna. Känns som jag måste rikta mastern rakt mot remoten annars så funkar det inte. Gör jag något fel? vad är det som triggar remoten att slå? Behöver jag göra något specielt för att aktivera kontakten mellan blixtarna så jag vet att den är igång?
/Jesper
maxzomborszki
Aktiv medlem
Har du bara ställt in dem på rätt grupp/kanal och respektive blixt som master/remote så ska det i princip bara vara att köra.
Att du får dålig kontakt kanske kan bero på att remote-blixten inte "ser" kontroll- och förblixtarna. Intill batteriluckan sitter ett litet fönster. Det är det fönstret som är "ögat". Prova att vrida kroppen på blixten så detta fönster riktas mot masterblixten.
Sen får inte blixtarna sitta för långt bort eller för långt åt sidan enligt Nikons rekommedationer. Kolla på sidan 74 i blixtmanualen för en liten bild. Jag har framgångsrikt provat med blixten betydligt mer åt sidan än så, men antar att risken är större att det inte funkar.
Att du får dålig kontakt kanske kan bero på att remote-blixten inte "ser" kontroll- och förblixtarna. Intill batteriluckan sitter ett litet fönster. Det är det fönstret som är "ögat". Prova att vrida kroppen på blixten så detta fönster riktas mot masterblixten.
Sen får inte blixtarna sitta för långt bort eller för långt åt sidan enligt Nikons rekommedationer. Kolla på sidan 74 i blixtmanualen för en liten bild. Jag har framgångsrikt provat med blixten betydligt mer åt sidan än så, men antar att risken är större att det inte funkar.
Goran
Aktiv medlem
Jesper71 skrev:
Hej
/Jesper
har du friska batterier?
IR utomhus (och i stora mörka lokaler) e nog inte optimalt för räckvidden, om ljuset inte har nåt att studsa på, därav riktningskänsligheten, inomhus funkar väggar och tak som reflektor,
Radiosynk har bättre räckvidd i dom svårare fallen,
Arleklint
Aktiv medlem
Jesper71 skrev:
Jag har nya batterier så det är lungt. Körde utomhus i går em så det var väl halvmörk men det ska väl inte va problem när man står 4 m ifrån?
Finns det nån max räckvidd?
J
I manualen står följande:
"As a basic guide, the effective shooting distance between the master and remote flash units is approx. 10m (33 ft.) or less in the front position, and approx. 5 to 7m (16 to 23 ft.) at both sides. These ranges vary slightly depending on the ambient light.
• Be sure to place all remote flash units that are set in the same group close together.
• For the effective shooting distance between the master and remote flash units in SU-4 type wireless multiple flash shooting, refer to page 85."
maxzomborszki
Aktiv medlem
Enligt manualen ska det röra sig om ca 10 meter framför och ca 5-7 meter vid sidorna (inom en 30-graderssektor framför huvudblixten).Jesper71 skrev:
Finns det nån max räckvidd?
Jag skulle tro att ögat var vänt så att blixten inte såg förblixarna ordentligt. Tog du bilderna utomhus hade du ju inget som kunde reflekterat förblixtarna till ögat.