Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka böcker om PS ångrar ni inte att ni köpt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas sjögren

Aktiv medlem
Vilka böcker om PS ångrar ni inte att ni köpt, och vilka känns det som man hade kunnat kasta direkt. Börjar själv med.

Restoration & Retouching - Katrin Eismann
The Photoshop Channels Book - scott kellby

Skin- Lee varis Är väl ok men inget som känns direkt nytt

Photoshop CS: the Art of Photographing Women - Kevin Ames. Har inte hunnit läsa igenom än men verkar innehålla en del vettig info.

Böcker jag ångrar.

How to Cheat in Photoshop - Steve Caplin
Vet inte varför jag köpte den, värdelös.

jag citerar:
"Steve is THE go-to guru for professional designers, graphic artists, illustrators, retouchers, and students of design media and illustration who want to create photorealistic effects using Photoshop"

Måste säga att det är allt annat än foto realistiskt. Viserligen kan väl boken innehålla en del bra info men det måste finnas betydligt bättre böcker än detta.


Har en del andra böcker också med tycker det räcker med dem som har gett mej mest eller dem som har varit bortkastade pengar.
Ser fram imot vad ni har ett rekomendera eller varna för...
 
jag får kolla upp den, har börjat få ett tvång av att samla på photoshop böcker, men man vill ju att dom ska vara värda sina pengar och tillföra något.
 
Restoration & Retouching av Katrin Eismann är ju en hit, verkligen värd sina pengar. En annan mycket bra grundläggande bok är Martin Evenings "Adobe Photoshop CS2 for Photographers - A professional image editor´s guide".

En tredje bok jag kan rekommendera handlar om färger (för att exempelvis få bra utskrifter), men jag har förlagt den någonstans, ska se om jag hittar den så ska jag berätta vad den heter.
 
"Understanding Color Management" av Abhay Sharma, heter boken om färger. Den är lite torr, men ger ändå en ganska bra inblick i färghanteringsvärlden. Jag är för närvarande på jakt efter en bok som ger en mycket djuplodande inblick i färghanteringens värld, så förslag emottages tacksamt.

En annan bok som inte är en photshopbok är "Grafisk Kokbok" av Kaj Johansson. Det är en bok som alla borde ha som sysslar med trycksaker, men även fotografer som vill sätta sina alster på papper (via tryckning, utskrift eller framkallning) har stor glädje av den. Den ger en väldigt bred baskunskap om färglära, grafisk produktion och annat smått och gott som de flesta fotografer kan ha nytta av. Rekommenderas varmt!
 
Intressant är Martin Evenings "Adobe Photoshop CS2 for Photographers - A professional image editor´s guide mycket grundläggande eller har den en del att ge även om man har suttit en del med ps.
 
Eeros skrev:
"Understanding Color Management" av Abhay Sharma, heter boken om färger. Den är lite torr, men ger ändå en ganska bra inblick i färghanteringsvärlden. Jag är för närvarande på jakt efter en bok som ger en mycket djuplodande inblick i färghanteringens värld, så förslag emottages tacksamt.
/B]
Bibeln på detta område är Real World Color Management. Både grundläggande och avancerade inslag.


Stefan
 
Nicklas sjögren skrev:
Intressant är Martin Evenings "Adobe Photoshop CS2 for Photographers - A professional image editor´s guide mycket grundläggande eller har den en del att ge även om man har suttit en del med ps.

Ja precis, den är väldigt bra måste jag säga :)
 
Nicklas sjögren skrev:
Intressant är Martin Evenings "Adobe Photoshop CS2 for Photographers - A professional image editor´s guide mycket grundläggande eller har den en del att ge även om man har suttit en del med ps.

Den har nog mycket att ge, om du inte redan är insatt i de flesta tekniker inom bildbehandling. Den ger mycket baskunskap. Med baskunskap menar jag inte att den berättar hur du öppnar och sparar en fil. Baskunskapen den ger består av att den berättar mycket om hur och varför saker fungerar som de gör.

Men det är inte enbart det boken har att ge, den ger även mycket ingående beskrivningar i hur du gör avancerade bildbehandlingar. Jag skrev att det är en "grundläggande" bok, men inser nu att det kan missförstås; du bör kunna en del om PS för att ha nytta av boken. Jag menade egentligen att det är en bok som alla seriösa bildbehandlare bör ha i sin bokhylla. :)
 
stefohl skrev:
Bibeln på detta område är Real World Color Management. Både grundläggande och avancerade inslag.


Stefan

Tack för tipset, jag ska titta på den. Har förresten för mig att någon redan tidigare (kanske du?) har föreslagit mig den boken, men jag har glömt att följa upp och beställa den. Nu ska jag göra det! :)
 
Intressant, kan konstatera att två av favoritböckerna är kurslitteratur i Digital bildbehandling på Högskolan i Borås.

Eismann, Katrin (2004). Photoshop CS: restaurering & retuschering.

Evening, Martin (2005). Adobe Photoshop CS2 for photographers.
 
Här är mina favoritböcker som jag inte skulle vilja vara utan:

Color Management for Photographers, Andrew Rodney
Real World Color Management, Second edition, Bruce Fraser et al.
Adobe Photoshop CS2 for Photographers, Martin Evening
The Adobe Photoshop Lightroom Book, Martin Evening
Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS2, Bruce Fraser
Real World Image Sharpening with Adobe Photoshop CS2, Bruce Fraser
Mastering Digital Black and White, Amadou Diallo

Martin Evenings CS2 bok är uppgraderad till CS3 och Real World Camera Raw har uppdaterats för CS3 och ACR 4.1 av Jeff Schewe och kommer i höst.
 
Någon som äger Adobe Photoshop Unmasked av Nigel French eller Photoshop Channels And Masks Bible
av Stephen Romaniello
eller finns där bättre böcker i ämnet. (Maskering)
 
Senast ändrad:
En annan bok som var mycket intressant är Photoshop Lab Color: The Canyon Conundrum and Other Adventures in the Most Powerful Colorspace.
Lite långdraget namn kanske men jag tyckte boken var mycket givande.
Ingen nybörjar bok och det känns som den tåls att läsa mer än en gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.