Annons

Vilka analoga EOS funkar med IS-bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoele

Aktiv medlem
Tja, rubriken säger väl vad min fråga är: vilka analoga EOS-kamerahus kan dra nytta av IS-objektiven?

(jag ber om ursäkt om detta avhandlats förut, men det var svårt att söka när "is" inte gick att använda som sökterm...)
 
Tja, rubriken säger väl vad min fråga är: vilka analoga EOS-kamerahus kan dra nytta av IS-objektiven?

(jag ber om ursäkt om detta avhandlats förut, men det var svårt att söka när "is" inte gick att använda som sökterm...)

Jag har inte hört talas om att det går överhuvudtaget. En omfattande googling gav inte heller något positivt resultat.
 
Som redan har nämnts fungerar IS på alla Canon EOS-hus, film såväl som digital.

Det finns två mindre begränsningar nämnda i instruktionsboken för 70-200/4L IS, dels att IS inte är aktiv vid användning av självutlösare på vissa modeller och att IS tillsammans med teleförlängare inte går att använda på riktigt alla kamerahus.
 
På mitt EOS 30 hus (Analogt) upptäckte jag en funktion som inte ens Canons experter i Sverige kände till. Jag felanmälde kamera och EF100-400 objektiv eftersom IS ibland inte fungerade. Canon kunde inte hitta felet.
Jag kom till slut på själv vad det berodde på. IS fungerade inte om jag hade ställt in spegellåsning. Man hade naturligtvis antagit när man konstruerade EOS30, att spegellåsning används bara då man har kameran monterad på stativ och då behövs inte IS, utan tvärtom IS kan vara till nackdel med kameran på stativ.

Roine W
 
I teorin fungerar IS fultl ut på nästan alla hus för film.
I praktiken fungerar det nog bara på hus i EOS-1 serien, eller på sådana som är försedda med extra batterigrepp.

Själv har jag en EOS 30, där IS fungerar utmärkt, men bara en liten stund. Sen vill kameran ha nya batterier igen.

Strömförbrukningen i en kamera som är "kemisk" (analog är den i alla fall inte, för det är varken analog eller digital elektronik som registrerar bilden) är så mycket mindre än vad den är i digitalkamerorna, så batterierna är mycket mindre än vad de är i digitalkamerorna. Med dagens Li-Jonbatterier utgör den extra förbrukningen som IS står för ett litet problem, men i en kamera för film blir den jämförelsevis jättestor.
 
EOS 3 fungerar bra med IS optik. Gamla EOS 5 eller EOS 300 dör mycket snabbt då strömförsörjningen inte är dimensionerad riktigt för strömförbrukningen ifrån IS systemet. Men som sagt - EOS 3 med batterigrepp så går det alldeles utmärkt kan jag intyga !
 
Tja, rubriken säger väl vad min fråga är: vilka analoga EOS-kamerahus kan dra nytta av IS-objektiven?

(jag ber om ursäkt om detta avhandlats förut, men det var svårt att söka när "is" inte gick att använda som sökterm...)

Hej!
År 1995 lanserade Canon EF 75-300 mm f/4-5,6 IS USM, det första utbytbara systemkameraobjektivet i världen med en mekanism som kompenserade för optisk kameraskakning. Själv har jag haft ett antal EOS -modeller och jag vill påstå att IS går att använda till alla EOS.
 
Tja, rubriken säger väl vad min fråga är: vilka analoga EOS-kamerahus kan dra nytta av IS-objektiven?

(jag ber om ursäkt om detta avhandlats förut, men det var svårt att söka när "is" inte gick att använda som sökterm...)

Hej, igen... när jag läser mitt svar så är jag lite "otydlig". IS- funktionen sitter ju som alla vet i objektivet. Alltså - Canon objektiv med IS- funktion går att använda till alla analoga som digitala Canon. Så är det.
Ha en bra fotohöst alla oberoende om du är "analog" eller "digital". Låt bilden och skapandet av den stå i centrum.
 
Det finns vissa begränsningar med äldre kamerahus (för film, alltså), men dessa finns med i bruksanvisningen till objektivet.
 
Det finns vissa begränsningar med äldre kamerahus (för film, alltså), men dessa finns med i bruksanvisningen till objektivet.

Vore trevligt om du redogjorde för vilka kamerahus som det är begränsningar på. Som jag skrev så är IS funktionen något som sitter i objektivet och har uppenbarligen inget med kamerahuset att göra. Och alla EOS kameror fungerar det till som sagt.
 
Vore trevligt om du redogjorde för vilka kamerahus som det är begränsningar på. Som jag skrev så är IS funktionen något som sitter i objektivet och har uppenbarligen inget med kamerahuset att göra. Och alla EOS kameror fungerar det till som sagt.

Läs Saras svar längre upp.

Man kan ju tycka att det borde fungera, men elektronik är elektronik och dessutom brukar inte Sara snacka så mycket skit.
 
Läs Saras svar längre upp.

Man kan ju tycka att det borde fungera, men elektronik är elektronik och dessutom brukar inte Sara snacka så mycket skit.

Om du tycker att jag snackar skit ,vet jag inte men läs detta;

" Då IS funktionen sitter i optiken så fungerar den med alla EOS, både
analoga och digitala.

Bästa hälsningar
Helen Iwefors Häggblom
Kommunikationschef/Corporate & Marketing Communication
Manager
Corporate & Marketing Communications
Canon Svenska AB
Gustav III:s Boulevard 26
SE-169 88 SOLNA, Sverige
Telefon: + 46 (0) 8 744 85 30
Mobil: + 46 (0) 739 78 85 30 "
Hon om någon kanske vet något om Canon. Men gör som så att du ringer henne så får vi se om hon har någon anna uppfattning än den som hon redovisar här.
Trevligt om det blev en "mjukare" ton på Fotosidan i stort.
 
Den enda dåliga tonen hittills i tråden var nog den som du postade nyss. Ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg fel, det var helt vänligt/informativt menat. Jag tror alla kan hålla med om att det ibland kan vara svårt att tolka tonen i någons inlägg, men nog om det.

Jag citerar Saras inlägg:

"Det finns två mindre begränsningar nämnda i instruktionsboken för 70-200/4L IS, dels att IS inte är aktiv vid användning av självutlösare på vissa modeller och att IS tillsammans med teleförlängare inte går att använda på riktigt alla kamerahus."

Står det i instruktionsboken till ett original-objektiv är det i mitt huvud precis lika trovärdigt som det du lagt fram.

Nu måste jag springa iväg till biografen. Trevlig kväll!
 
Den enda dåliga tonen hittills i tråden var nog den som du postade nyss. Ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg fel, det var helt vänligt/informativt menat. Jag tror alla kan hålla med om att det ibland kan vara svårt att tolka tonen i någons inlägg, men nog om det.

Jag citerar Saras inlägg:

"Det finns två mindre begränsningar nämnda i instruktionsboken för 70-200/4L IS, dels att IS inte är aktiv vid användning av självutlösare på vissa modeller och att IS tillsammans med teleförlängare inte går att använda på riktigt alla kamerahus."

Står det i instruktionsboken till ett original-objektiv är det i mitt huvud precis lika trovärdigt som det du lagt fram.

Nu måste jag springa iväg till biografen. Trevlig kväll!

Om du läser mina svar, så vill jag påstå att dom inte har någon "dålig" ton. Det var först när du skriver: "...dessutom brukar inte Sara snacka så mycket skit. " man undrar vad det har med sakfrågan att göra.Anser du då att jag snackar skit ? Kanske är det du som skall läsa igenom dina inlägg en gågn till innan du skickar dom. men tyvärr så är det många som har en dålig ton båda här på FS och andra forum.Man finns ju ute i Cyberrymden och behöver inte stå framför någon, för då kanske man inte skulle skriva eller uttrycka sig dåligt.
Frågan var om objektiv med IS går att använda till analoga EOS kameror ? Och det var det jag svarade på. Det någon annan ,Sara, har svarat på vissar inte på det faktum att IS-funktionen sitter i objektivet och inte i kamerahuset. Sedan är det Saras inlägg helt rätt på dom få punkterna när det gäller detta objektiv.
Så att jag skulle snacka skit det vill jag inte påstå. Och dig har jag dessutom inte bemött ohövligt- eller ?
 
Om du läser mina svar, så vill jag påstå att dom inte har någon "dålig" ton. Det var först när du skriver: "...dessutom brukar inte Sara snacka så mycket skit. " man undrar vad det har med sakfrågan att göra.Anser du då att jag snackar skit ? Kanske är det du som skall läsa igenom dina inlägg en gågn till innan du skickar dom. men tyvärr så är det många som har en dålig ton båda här på FS och andra forum.Man finns ju ute i Cyberrymden och behöver inte stå framför någon, för då kanske man inte skulle skriva eller uttrycka sig dåligt.
Frågan var om objektiv med IS går att använda till analoga EOS kameror ? Och det var det jag svarade på. Det någon annan ,Sara, har svarat på vissar inte på det faktum att IS-funktionen sitter i objektivet och inte i kamerahuset. Sedan är det Saras inlägg helt rätt på dom få punkterna när det gäller detta objektiv.
Så att jag skulle snacka skit det vill jag inte påstå. Och dig har jag dessutom inte bemött ohövligt- eller ?

Du verkar helt inställd på att jag menar att vara ohövlig, trots att jag påpekade i mitt förra inlägg att så inte var fallet. Att jag påpekade att Sara inte brukar snacka skit var enbart p.g.a. att många påstår mycket utan att egentligen veta, och jag poängterade enbart att hon enligt min erfarenhet inte är en utav dessa. Jag har aldrig påstått att Du snackar skit.

I ditt inlägg som jag från början citerade stod att läsa: "Som jag skrev så är IS funktionen något som sitter i objektivet och har uppenbarligen inget med kamerahuset att göra." Efter som Sara ett par tre inlägg innan skrivit att det faktiskt till viss del kan ha med kamerahuset att göra tänkte jag göra dig uppmärksam på detta, utifall du missat det. Mer invecklat än så var det inte.

Vidare är det väl ingen som påstått att IS-funktionen INTE sitter i objektivet. Det faktumen är nog känt hos de flesta här.

Det var det sista stycket i ditt initiala svar till mig som jag uppfattade som något snäsigt, eller hur man nu skall beskriva det. Kanske inte otrevligt i sig, men som svar på något jag skrivit i all välmening kändes det så.
Det är som sagt, åter igen, många gånger svårt att i forum uttrycka sig på ett sätt som är till hundra procent skyddat från missförstånd. Jag vill för en sista gång säga att jag inte försökte vara otrevlig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.