Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka AA batterier till min Pentax K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

DrPepper

Aktiv medlem
Vilka uppladningsbara batteriet borde jag skaffa till min Pentax K100D? Jag funderar på att köpa UniRoss 2500mAh batterier. Har bara bra erfarenheter utav UniRoss batterier.

Kommer förmodligen bli AA batterier.

Men om ni har andra att rekommendera så kör på bara :)
 
Jag använde GP:s 2500 mAh till min Ds men hade alltid en uppsättning CRV3 som reserv. Det har talats en hel del om Sanoys Eneloop batterier på DP. De ska ha betydligt lägre självurladdning an NiMh. NiHm bör man ladda precis innan man ska använda dom, att ladda för att ha i reserv fungerar inget vidare på grund av den höga självurladdningen. Fotar man mycket och regelbundet fungerar det med NiMh men fotar man sporadiskt är CR3V att föredra. Det är väldigt varierande priser på CRV3, allt från 69:-/st till ca 200:-/st.

CRV3 har lite bättre köldtålighet än NiMh (egen erfarenhet).

Det finns ju även laddningsbara CRV3 men Pentax avråder från att använda dessa på grund av att spännningen är högre CRV3.

/Mats
 
Jag kör Vanson laddbara NI-MH 2500 mAH från Clas Ohlsson, går riktigt bra inga problem.
Köpte 2 uppsättningar batterier för att alltid ha fräsha batterier.
Man får med plastboxar att ha batterierna i bra o märka upp o smidiga att ta med.

Att NI-MH batterier laddar ut, är ett något förstorat problem. Då det handlar om batterier som ligger långa tider oanvända. Men visst använder man kameran mycket sällan så att man laddar batterierna ett par ggr om året så skall man kanske inte köra NI-MH batterier. Utan då räcker det kanske att köpa vanliga batterier.

Sen får man känna av när det är dax o köpa en ny uppsättning batterier för kapaciteten har en tendens att minska med tiden, så då får dom hamna i fjärren o så.
 
Jag kommer att undvika Vartas batterier framöver.

De jag haft har bara krånglat. Efter ca 40-50 laddningar var dom slut. Hr haft 2 nya batterier som varit slut efter 10 laddningar, de har självurladdat på 1 vecka. Då har jag ändock laddat dom med Vartas laddare.

Numera till min K100 så har jag 2 uppsättningar med Sanyo Eneloop och en bra laddare.

Tar du bilder mer sporadiskt är dom toppen.
Köpte mina i slutet av februari och första omg är i kameran ännu. Ca 300 bilder är då tagna och indikatorn visar fullt ännu. Med NiHm så hade de varit tomma inom en månad.

Har några GP också till andra apparater och dom är också bra batterier, men Varta har jag inget förtroende för längre.
 
Misstänker att många tillverkares celler kommer av samma produktionsband nånstans i asien...
 
Såg att conrad.se är dom enda som säljer Sanyo batterierna i sverige,dom var på 2000mAh. lite svagt vill ha minst 2300 känner jag. Så ser ut att bli någon Vanson variant.
 
GP är säkert bra batterier men ser att det nog ändå blir lika billigt om inte billigare att köpa Vanos 2700mAh batterier.
 
DrPepper skrev:
verkade mest bara vara okända märken som hade. vågar man ju ej använda.
Chargeit.se säljer MAHA´s (Powerex) laddare och batterier.
Ta och googla lite på dessa (eller sök på maha här i forumet), så kommer du snart att inse att de är bland de absolut bästa.
 
Hittade Eneloop batterier på conrad.se inte direkt dyrt men dom verkade svaga endast 2000mAh

Ser ut att det får bli PowerX/Maha från chargeit.se :D
 
Senast ändrad:
Sanyos Eneloop motsvaras av GP Recyko, Panasonic Infinium, Ansmann MaxE osv. NiMh celler med låg urladdning finns från snart alla större tillvekrare.

Att de "bara" är på 2000-2100mAh spelar ingen större roll om du skall ha dem i en mellan eller lågförbrukande sak. Självurladdningen i en 2500-2700 cell tar ut den lägre effekten så det du får ur en vanlig NiMh cell är oftast lägre än ur en med låg självurladdning.

En DSLR räknas till mellanförbrukande om du inte laddar den oftare än 1g/mån. Blixtar räknar man till högförbrukade.

Oavsett om du väljer normala NiMh celler eller lågurladdande så är laddaren viktig om du vill ha långlivslängd och max kapacitet. DeltaV eller Peak laddning är ett måste.
 
Hej!
Ett annat tips är LaCrosse laddaren som säljs på Classe med 4st AA 2300maH och 4st AAA samt 4st adaptrar för
C celler. Den har även refrech funktion mm. Är lite misstänksam mot snabbladdare då cellerna är känsliga för värme (även om det finns temeraturavkänning). Har man inget akut behov skall man nog ladda långsamt. Första laddningarna påstås vara extra känsliga .Tror att jag har stekt att antal celler i en dålig laddare.
 
addal skrev:
Hej!
Ett annat tips är LaCrosse laddaren som säljs på Classe med 4st AA 2300maH och 4st AAA samt 4st adaptrar för
C celler. Den har även refrech funktion mm. Är lite misstänksam mot snabbladdare då cellerna är känsliga för värme (även om det finns temeraturavkänning). Har man inget akut behov skall man nog ladda långsamt. Första laddningarna påstås vara extra känsliga .Tror att jag har stekt att antal celler i en dålig laddare.

Här är en till som nog "stekt" batterier i dum och snabb laddare. Testar just nu en nyinköpt laddare från Teknikmagasinet med urladdningsfunktion och 2-2/2 timmes laddning av batterier på 2500mah. Pris 249 med 4 batterier (2300mah)
Kan återkomma senare med en utvärdering.
 
Kör med GP:s batterier till min powershoot. 2700 mAh och 1800 mAh. Batteriladdaren tar nog upp mot ett dygn att ladda batterierna, men det är klart bäst för dem.
Kör billiga Konnoc som jag fann på tradera till mina blixtar. Funkar bra de med. 2500 mAh.
 
Nu sitter jag här och velar mellan GP/PowerEx samt vanson och kan inte välja. lutar mot Vanson/GP hållet.

Dock vill jag veta hur är det med urladdningen i GP batterierna?

Satt och lekte med kameran idag och körde på vanliga icke laddningsbara batterier och till min stora förvåning höll dom nästan hela dan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.