ANNONS
Annons

Vilka är fotografens rättigheter vid evenemangsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har fotograferat evenemang under några års tid ofta åt en och samma uppdragsgivare. Nu har en av mina bilder använts för att marknadsföra ett evenemang 2011, bilden togs 2009. Motivet är barn som spexar på ett evenemang, jag hade en muntlig tillåtelse att ta fotografiet och att använda det. Nu har målsmännen krävt pengar för att foto i fråga har använts och de hävdar att jag inte har frågat. Det bör sägas att det inte föreligger något hot om våld för någon av de som är med på bilden.

Alltså har det uppstått en ord mot ord situation. Det har blivit en del diskussion i ämnet och bla i lokaltidningen. Min fråga till er är vilka rättigheter jag som fotograf har? Det finns ju en överhängande risk att detta påverkar uppdragsgivarna i framtiden, som kanske väljer någon annan pga . Finns det i sådan fall någon juridisk åtgärd som jag kan vidta?

Har nu börjat med ett skriftligt medgivande som målsmannen får skriva under.

Fakta:
- Näringsidkare måsta ha tillstånd från personer som medverkar på bilder som används i marknadsföringssyfte.

- Eventuell tvist är mellan personer i bild och den som publicerar bilden (d.v.s. förmodligen inte du som fotograf?)

Fråga:
- Är det en näringsidkare som publicerat bilderna?

- Vem har krävt pengar från vem?

Nej det är ingen näringsidkare utan bilden användes för att marknadsföra ett evenemang som var grattis. Det är barnets föräldrar som har krävt evenemangs arrangören på pengar. Även om tvisten är mellan de som publicerade bilden och målsmännen så kan det ju påverka mig som fotograf.

Jag jobbar på frilans basis och ett ryckte som oseriös skulle kunna påverka min inkomst, eventuella uppdragsgivare skulle kunna tänkas välja någon annan pga av diskussionerna om fotografiet.

Är arrangören en ideell organisation så omfattas inte marknadsföringen av Lagen om bild i reklam. Då räknas det bara som information och då krävs inget medverkande.

Är det ett reklamjippo från en näringsidkare så bör du ha mer på fötterna. Men ett muntligt avtal gäller. Men fortsatt användning blir svårare eftersom de dragit tillbaka sitt medgivande.

Nej det är ingen näringsidkare utan bilden användes för att marknadsföra ett evenemang som var grattis. Det är barnets föräldrar som har krävt evenemangs arrangören på pengar. Även om tvisten är mellan de som publicerade bilden och målsmännen så kan det ju påverka mig som fotograf.

Jag jobbar på frilans basis och ett ryckte som oseriös skulle kunna påverka min inkomst, eventuella uppdragsgivare skulle kunna tänkas välja någon annan pga av diskussionerna om fotografiet.

Om evenemanget är gratis eller inte har ingen betydelse. Det enda som spelar roll är om det är ett reklamsammanhang eller information från ideell organisation.

Många tror sig ha större rättigheter än de har. Att tro sig äga rätten till bilden av en själv är inte konstigt. Därför bör du gå mjukt fram och upplysa alla om vilka regler som gäller.

Det är en kommun som har använt bilden för att marknadsföra ett evenemang som var grattis och den använts inte mer. Jag bor och verkar i en ganska liten stad och som jag tidigare har varit inne på kan det påverka mina uppdrag i framtiden. Finns det någon juridisk åtgärd som jag i sådana fall kan och bör vidta?

Det är en kommun som har använt bilden för att marknadsföra ett evenemang som var grattis och den använts inte mer. Jag bor och verkar i en ganska liten stad och som jag tidigare har varit inne på kan det påverka mina uppdrag i framtiden. Finns det någon juridisk åtgärd som jag i sådana fall kan och bör vidta?

Något juridiskt kan du inte göra. Okunskap är inte olagligt.

Förklara fakta för alla inblandade (kommun och förälder) vad som gäller.
– att det inte krävs tillstånd och att man inte har rätt till ersättning eftersom det är en kommun som informerar och inte ett företag som gör reklam.
– håll på att du och kommunen gjort rätt. Du har fått muntligt medgivande som du inte ens behöver.
– Var ödmjuk. Det är inte lätt att veta vad som gäller och att tro att man har rätt att styra över bilder på sig själv och ens barn är naturligt.

När det gäller lokaltidningen så kan du kräva att få bemöta mannens kritik. Antagligen har de också dålig koll på vad som verkligen gäller. Har du redan fått göra det kan du ändå vända dig till tidningen med den nya faktan.
Men kontakta tidningen tillsammans med kommunen med en vänlig inställning "Vi har gjort allt rätt men vill ändå göra något för familjen".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar