mighty mattis
Aktiv medlem
Jag har fotograferat evenemang under några års tid ofta åt en och samma uppdragsgivare. Nu har en av mina bilder använts för att marknadsföra ett evenemang 2011, bilden togs 2009. Motivet är barn som spexar på ett evenemang, jag hade en muntlig tillåtelse att ta fotografiet och att använda det. Nu har målsmännen krävt pengar för att foto i fråga har använts och de hävdar att jag inte har frågat. Det bör sägas att det inte föreligger något hot om våld för någon av de som är med på bilden.
Alltså har det uppstått en ord mot ord situation. Det har blivit en del diskussion i ämnet och bla i lokaltidningen. Min fråga till er är vilka rättigheter jag som fotograf har? Det finns ju en överhängande risk att detta påverkar uppdragsgivarna i framtiden, som kanske väljer någon annan pga . Finns det i sådan fall någon juridisk åtgärd som jag kan vidta?
Har nu börjat med ett skriftligt medgivande som målsmannen får skriva under.
Alltså har det uppstått en ord mot ord situation. Det har blivit en del diskussion i ämnet och bla i lokaltidningen. Min fråga till er är vilka rättigheter jag som fotograf har? Det finns ju en överhängande risk att detta påverkar uppdragsgivarna i framtiden, som kanske väljer någon annan pga . Finns det i sådan fall någon juridisk åtgärd som jag kan vidta?
Har nu börjat med ett skriftligt medgivande som målsmannen får skriva under.