Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka är era favoriter av makroobjektiv för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

MB1969

Aktiv medlem
Hej.

Jag har lånat en 5D Mk I och jag velar mellan att köpa ett billigt 50mm1,8 II eller motsvarande i makro. Sigma har ett 1:1 och Canon ett 1:2 i överkomligt pris. I alla tester och recensioner bedöms objektiven efter hur skarpa dom är men ärligt talat är jag mer intresserad av färgåtergivningen. Givetvis; smakar det så kostar det. Jag vill fotografera makrolandskap i skog och mark och vill ha mustiga men naturliga färger. Ni som har varit med länge och provat en del olika objektiv; vilka föredrar ni? Längre fram blir det säkert ett objektiv till med längre brännvidd för flygande skygga insekter men just nu vill jag ha ett kortare.

Tack på förhand.

Hej!

Om det räcker med skala 1:2 skulle jag rekommendera Canons 50 mm makro.
Detta objektiv skall vara ett av de skarpaste objektiven från Canon.
Tidningen FOTO har använt detta objektiv till sina kameratester vilket säger en hel del.
Min personliga favorit är Canons 100mm f2.8L IS men den kostar en hel del men ett av de skarpaste objektiv jag har.
Ett annat mycket bra makroobjektiv skall vara Tamrons 90mm makroobjektiv utan att jag har provat det själv.

Lycka till Bengt Hedberg

100 eller 150?

Är också i köptankar av ett macro till Canon crop-kamera. Hur skall man tänka? "Räcker" Canon 100/2,8 IS eller skall man gå på t.ex. Sigmas nya 150 med OS? Har tidigare haft Canons 60mm, men vill lite längre ifrån motivet. Frågan är om 150:an inte passar lika bra på en crop? Räcker arbetsavståndet för lite insekter och sånt med 100mm eller ska man köra på längre brännvidd eller blir det för mycket? Jag velar...

Utan tvekan säger jag Sigma 150mm OS. Haft det objektivet något år och det är fantastiskt, även för vanligt fotograferande. Sålde mitt 135L pga det här objektivet.

Mkt beror på vad och hur ni ska fotografera. Behöver man bildstabilisering? Vädertätning? Avstånd till 1:1 avbildning, vikt och till sist plånbok.
Alla makroobjektiv har tillräcklig bildkvalite.

/Stefan R. Nilsson

Jag använder EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Men det är inte alla som fotograferar motiv där det passar bra. I mitt fall är det ofta små maskindetaljer och sånt. De flyger inte iväg och med längre brännvidd blir det ofta svårt att få plats att ta bilden. Jag kommer för långt bort.

Jag använder EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Men det är inte alla som fotograferar motiv där det passar bra. I mitt fall är det ofta små maskindetaljer och sånt. De flyger inte iväg och med längre brännvidd blir det ofta svårt att få plats att ta bilden. Jag kommer för långt bort.

Det också en av de få som endast passar APS-C sensorn. En bakdel för vissa.

/Stefan R. Nilsson

Tack för era svar. Tanken var att använda objektivet både för porträtt, makro med mera. Alla makroobjektiv är bra sägs det men folk har ju olika preferenser för vad som är bra. Jag är som sagt i första hand ute efter färgåtergivningen och har inte en susning om hur det skiljer sig på den fronten mellan t.ex. Sigma, Tamron, Canon i de lägre prisklasserna. Kanske inte är någon större skillnad?

Sigma 50mm 2.8 har fin, varm, färgåtergivning och vacker bakgrundsoskärpa. Jag gillar verkligen bilderna jag får ut av det. Jag har inte jämfört med canons 50mm macro men jag gillar bilderna bättre än Canons 50 1.4 t.ex. Men autofokusen är å andra sidan lite osäker.

Ett kort Macro är trevligt på så vis att det är lättare att följa och "hitta igen" något som inte störs av att man fotar än ett längre, men det är förstås ingen höjdare för skygga fjärilar. Det är ganska jobbigt ibland att kameran och objektivet skymmer ljuset för att man är så nära.

Jag gillar mina EF 50 mm f/1,4 USM och EF-S 60 mm f/2,8 macro USM bättre till porträtt än det EF 85 mm f/1,8 USM som jag också har. Hemskt vad jag samlar på mig... 85 mm fungerade bra på film, men till APS-C tycker jag att jag tappar kontakten med offret lite.

SVårt

Där har du en liten poäng, om du skall använda den till porträtt och så blir det kanske lite för långt, då bättre med t ex Sigmas 70mm eller Canons 60mm, t o m Canons 100L blir ju lite lång för porträtt på en crop-kamera.

Jag hade 60mm nyss, och skall ha den nya framför allt till macro, men OM det går att använda till porträtt så gör det ju inget, men det är inte huvudsyftet, därav velar jag lite mellan 100 och 150. Sigmas bildkvalite imponerar, men samtidigt kan ju Sigmas fokus vara sådär (fram/bak). Då jag har nära till Intervision så underlättar ju det om jag väljer Canon och stöter på problem. Men det vore ju synd om det fäller avgörandet i valet av objektiv.

Min favorit är just nu MP-E65mm. Ett speciellt makroobjektiv med förstoringsgrad från 1:1 upp till 5:1. Fantastiskt optiskt, något klumpigt med sin storlek och tyngt men har men en gång provat så vill man inte lämna ifrån sig det. Här är länk till en bra recension av objektivet:
http://makrofokus.se/blogg/2011/8/28/canon-mp-e-65-ett-supermakroobjektiv.html

och länk till ett par bilder:
http://www.flickr.com/photos/59784391@N08/7779981620/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/59784391@N08/7821670576/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/59784391@N08/7768592254/in/photostream/

Jag gillar mitt Canon EF100/2,8.
Inte så dyrt, möjlighet till stativfäste på gluggen samt att det inte växer på längden när man fokuserar.
Detta funkar även bra med Raynox dcr-250 om man vill prova lite högre förstoringar.
Skarpt o fint är det oxå. Det har även en knapp där man kan ändra närgränsen så det blir lite snabbare när man ska fokusera på lite längre avstånd.
Mer macroglugg för pengarna till Canon får man inte. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar