Annons

Viktiga frågor kring vattenstämpel! Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

TmF

Aktiv medlem
Hejsan!

Ni får ursäkta om frågar ställts tidigare, jag har sökt men jag hittar ingenting som besvarar min fråga.

Frågan lyder:

Om jag har en vattenstämpel som är följande: "Copyright LR Photography" där LR är mina initialer, alltså mitt namn. Sedan upptäcker jag att det finns ett företag som heter just LR Photography. Gör jag då något olagligt om jag har den vattenstämpeln på mina bilder då? Min mening är ju inte att referera till företaget utan till mitt egna namn.

Jag blev väldigt orolig och tog bort alla bilder jag laddat upp där jag hade denna vattenstämpel (Det va inte just LR Photography, detta va bara ett exempel) och sedan gjorde jag om vattenstämpeln till mitt fulla namn istället. Så ingen skada skedd egentligen då jag tagit bort alla bilder.

Men som sagt, va jag otroligt klantig här och gjorde något olagligt? Som sagt så är ALLA bilder borttagna nu, men jag vill bara veta.

Hoppas ni förstår och kan hjälpa mig och svara på mina frågor.

Tack =)
 
Hejsan!

Ni får ursäkta om frågar ställts tidigare, jag har sökt men jag hittar ingenting som besvarar min fråga.

Frågan lyder:

Om jag har en vattenstämpel som är följande: "Copyright LR Photography" där LR är mina initialer, alltså mitt namn. Sedan upptäcker jag att det finns ett företag som heter just LR Photography. Gör jag då något olagligt om jag har den vattenstämpeln på mina bilder då? Min mening är ju inte att referera till företaget utan till mitt egna namn.

Jag blev väldigt orolig och tog bort alla bilder jag laddat upp där jag hade denna vattenstämpel (Det va inte just LR Photography, detta va bara ett exempel) och sedan gjorde jag om vattenstämpeln till mitt fulla namn istället. Så ingen skada skedd egentligen då jag tagit bort alla bilder.

Men som sagt, va jag otroligt klantig här och gjorde något olagligt? Som sagt så är ALLA bilder borttagna nu, men jag vill bara veta.

Hoppas ni förstår och kan hjälpa mig och svara på mina frågor.

Tack =)

Jag har ingen aning om hur det är med det juridiska i problemet du beskrivet.
Men tyvärr är det ju så att bara för att du har raderat bilderna så innebär det inte att de försvunnit från "nätet". Man brukar ju, lite tillspetsat, säga att "allt du lägger upp på nätet finns kvar för alltid". Det går ju alltid att kopiera bilderna eller ta skärmdunpar eller...
 
Bara om det är ett registrerat varumärke och så det varar skyddat där du bor.



/Stefan R. Nilsson
 
Jag får tacka för era svar.

Jag hade lagt upp bilderna på mitt Google+-konto och hade bara haft dem där i några timmar innan jag tog bort dem. Det humoristiska i det hela är att jag bytte vattenstämpel igår. Sedan sökte jag på Google och upptäckte att det fanns två företag som hette likadant som min vattenstämpel. Så då blev jag nervös och tog bort bilderna.

Det hade ju varit väldigt tråkigt om det kom hem ett brev med otrevliga ord och hotelser. :)
 
Du kan ju kolla upp om de skyddat namnet på Bolagsverket.
Annars är det ju enklare att byta logga så slipper du förknippas med ehm sämre företag ;)...........



/Stefan R. Nilsson
 
Sökfunktionen på Bolagsverket låg nere just nu så jag får göra det senare. Men det va ett bra förslag.

Och som sagt har jag bytt vattenstämpel nu till mitt fulla namn och kan inte förknippas med dessa företag på något vis.

Tack för svaren Stefan och alla andra.

Det hade ju inte varit roligt ifall någon såg mina bilder och tyckte om dem och detta företag fick beröm för dem. Haha då hade jag blivit galen :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.