Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Viken blixt till min gamla Nikon D1
- Trådstartare ventusx
- Start datum
ventusx
Medlem
SB-28DX och SB-80DX är väl dom som man tänker först på. , brukar finnas för 6-800 kronor på tradera mfl. ställen
Säkert kan du använda nyare blixtar också.
Om någon läser inlägget och har en till salu köper jag gärna
ventusx
Medlem
Tack Karl! Fungerar 28an fullt ut med D1an eller är det bara DX modell som gäller :S
ztenlund
Aktiv medlem
Tack Karl! Fungerar 28an fullt ut med D1an eller är det bara DX modell som gäller :S
Det beror på om du vill ha D-TTL eller inte. Tyvärr har din D1:a bara det istället för som senare kameror iTTL (vilket är bättre). Utan DX-tillägget så får du köra manuellt eller i A-läge.
Även SB-600 och SB-800 fungerar med D-TTL, men de har fördelen att de även fungerar med nyare kameror med iTTL om du får för dig att byta. Å andra sidan får du räkna med att betala mer för dem av just den anledningen...
ventusx
Medlem
Det beror på om du vill ha D-TTL eller inte. Tyvärr har din D1:a bara det istället för som senare kameror iTTL (vilket är bättre). Utan DX-tillägget så får du köra manuellt eller i A-läge.
Även SB-600 och SB-800 fungerar med D-TTL, men de har fördelen att de även fungerar med nyare kameror med iTTL om du får för dig att byta. Å andra sidan får du räkna med att betala mer för dem av just den anledningen...
Fungerar allra nyaste SB-700 fullt ut?
ztenlund
Aktiv medlem
Fungerar allra nyaste SB-700 fullt ut?
Nej, den har vad jag vet bara stöd för iTTL och inte D-TTL.
ventusx
Medlem
Nej, den har vad jag vet bara stöd för iTTL och inte D-TTL.
Ok, tack. Nu vet jag vad jag ska leta efter. Visst är min D1 gammal men ihop med en bra blixt och fast 50mm objektiv levererar den fortfarande fina bilder.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Mitt förslag: SB 80DX eller 50DX. Dessa borde finnas för tusenlappen beg.
Ventures
Aktiv medlem
Jag har en SB-28 till D2x och det funkar utmärkt utom TTL förstås, men det klarar man sig hyfsat bra utan.
Med en DX-variant av den eller SB-80 så funkar TTL också på D1. SB-50DX använder specialbatterier (Lithium) så den skulle jag inte rekommendera, annars är dom billiga och funkar fullt ut..
Med en DX-variant av den eller SB-80 så funkar TTL också på D1. SB-50DX använder specialbatterier (Lithium) så den skulle jag inte rekommendera, annars är dom billiga och funkar fullt ut..
ventusx
Medlem
Jag har en SB-28 till D2x och det funkar utmärkt utom TTL förstås, men det klarar man sig hyfsat bra utan.
Verkar inte finnas en enda DX variant till salu varken på Blocket eller Tradera
ventusx
Medlem
Dom kommer och går, sålde min förra veckan. har du inte bråttom så dyker nog nåt ex. upp snart, Här eller på tradera/blocket
Finns nåt ex på Ebay för 1500:- (tycker det är lite dyrt)
/Göran
Det är lite som att begära för en 740GL 50.000:-
Någonstans runt 7-800:- är lagom..