ANNONS
Annons

Viken blixt till min gamla Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)

ventusx

Medlem
Kan någon ge mer rakt svar vilken blixt jag ska leta efter till min D1, som fungerar helt automatiskt så man slipper manuella inställningar. Budget ligger på runt 2500:-

Vet ni någon som har en blixt passande min D1 länka gärna.

SB-28DX och SB-80DX är väl dom som man tänker först på. , brukar finnas för 6-800 kronor på tradera mfl. ställen

Säkert kan du använda nyare blixtar också.

Tack Karl! Fungerar 28an fullt ut med D1an eller är det bara DX modell som gäller :S

Det beror på om du vill ha D-TTL eller inte. Tyvärr har din D1:a bara det istället för som senare kameror iTTL (vilket är bättre). Utan DX-tillägget så får du köra manuellt eller i A-läge.

Även SB-600 och SB-800 fungerar med D-TTL, men de har fördelen att de även fungerar med nyare kameror med iTTL om du får för dig att byta. Å andra sidan får du räkna med att betala mer för dem av just den anledningen...

Det beror på om du vill ha D-TTL eller inte. Tyvärr har din D1:a bara det istället för som senare kameror iTTL (vilket är bättre). Utan DX-tillägget så får du köra manuellt eller i A-läge.

Även SB-600 och SB-800 fungerar med D-TTL, men de har fördelen att de även fungerar med nyare kameror med iTTL om du får för dig att byta. Å andra sidan får du räkna med att betala mer för dem av just den anledningen...

Fungerar allra nyaste SB-700 fullt ut?

Jag har en SB-28 till D2x och det funkar utmärkt utom TTL förstås, men det klarar man sig hyfsat bra utan.
Med en DX-variant av den eller SB-80 så funkar TTL också på D1. SB-50DX använder specialbatterier (Lithium) så den skulle jag inte rekommendera, annars är dom billiga och funkar fullt ut..

Jag har en SB-28 till D2x och det funkar utmärkt utom TTL förstås, men det klarar man sig hyfsat bra utan.
Med en DX-variant av den eller SB-80 så funkar TTL också på D1. SB-50DX använder specialbatterier (Lithium) så den skulle jag inte rekommendera, annars är dom billiga och funkar fullt ut..

Verkar inte finnas en enda DX variant till salu varken på Blocket eller Tradera :)

Dom kommer och går, sålde min förra veckan. har du inte bråttom så dyker nog nåt ex. upp snart, Här eller på tradera/blocket

Finns nåt ex på Ebay för 1500:- (tycker det är lite dyrt)
/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar