Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vignettering med canon 17-55/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

vet inte

Medlem
Hej,
Jag är nyregistrerad på FS, men har läst ivrigt i forumet sedan en tid tillbaka och är generellt extremt imponerad av hur villigt folk delar med sig av sin kunskap.

Jag köpte för några månader sedan ett Canon EF-S 17-55/2.8 som jag fram tills nyligen använt på en Canon 400D. Fram tills jag nu skaffat mig en 50D istället har jag varit mycket nöjd med gluggen, men i och med kamerabytet så har jag fått mycket mer problem med vignettering. Jag vet faktiskt inte om jag inbillar mig, men de bilder jag tagit idag på 17mm brännvidd har en rent förjävlig, och dessutom asymmetrisk och skarp, vignettering. Visst går det ganska bra att hantera dylika problem med ACR eller PS, men jag upplever felet så mycket större med den nya kameran och undrar helt enkelt vad det kan bero på. Skall jag reklamera eller överreagerar jag?

Jag la upp bilden på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1934178.htm för allmän beskådan.

/Gustaf
 
Du kan nog inte reklamera just detta då det är så objektivet är byggt - alla 17-55 har det som "feature". Jag tycker att det är lite konstigt att ditt problem dyker upp nu när du bytt kamera.
Du kanske helt enkelt inte fotograferat landskap med full öppning förut? Jag ser inte någon assymetri i din vinjettering och jag tror att det skulle vara ganska så konstigt, men på det området är jag inte alls insatt.

Du får nog lära dig att leva med det. Jag har själv ett sådant objektiv och jag störs inte alls av vinjetteringen. Nu kan man tydligen ta bort den i min kamera (7D), kan det vara så att din förra kamera hade en sådan funktion och på din nya finns den inte eller är inte påslagen?

Jag rekommenderar ändå att göra all efterbehandling i datorn och inte låta kameran peta på bilderna - fast jag kör ju oftast RAW och är lite petig med detta.

Var nöjd och glad för vet du vad, en liten bländare gör ingen glad, så fota på och låt vinjetteringen va. Vart du än fotar, ha IS:en på (tralla la tralla la) :)
 
Hej !
Jag gjorde ett helt ovetenskapligt snabbtest med 17-55/2,8 på 40D och såg samma fenomen, har inte tänkt på det innan, ifs mot en vägg utan speciella detaljer.

Testade bara på full öppningdvs 2,8 och 17mm, det är där
vinjeterinen brukar vara störst.
antar att din bild också är på 2,8.
--
Optiken är väl sån, se här längre ner på sidan:
http://www.photozone.de/canon-eos/178-canon-ef-s-17-55mm-f28-usm-is-test-report--review?start=1

---

Enklast att fixa är väl i DPP, funktionen är bara aktiv med RAW.
--

( Kul funktion, fick ca 12Mp med 400D och 17-85 vid fix från 17mm,
med detaljer "utanför" bildytan)

//MW
 
DDu får nog lära dig att leva med det. Jag har själv ett sådant objektiv och jag störs inte alls av vinjetteringen. Nu kan man tydligen ta bort den i min kamera (7D), kan det vara så att din förra kamera hade en sådan funktion och på din nya finns den inte eller är inte påslagen?

Funktionen finns även på 50D, den heter "Pereferibelysning korrigerad" och finns längst ned under den första fliken.

Men det är inte så att du precis har börjat att fotografera i råformat? Funktionen har nämligen ingen effekt på råbilder, utan då förväntas du göra korrigeringen i råkonverteraren istället.
 
Hej,
Jag får väl lära mig att leva med detta, men känner mig lättad över att inget är "fel". Anledningen till att jag frågade var som sagt att jag helt plötsligt fick mer problem när jag bytte från 400D till 50D utan att ändra något annat (dvs fortfarande rawfiler och adobe camera raw). Helt plötsligt kunde jag inte bli av med vingetteringen lika enkelt. Jag får helt enkelt testa med DPP istället och se om det funkar bättre.
Tack för hjälpen!
Gustaf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.