Annons

AF-problem med nytt Canon 17-55 eller 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Intervision har min 40D och mitt 17-55mm. Fick idag ett brev där det står:

Modell: EOS 40 D
Kostnadsförslag
Justering av autofokus. (AF ligger en del frontfokus med ref. optik)
(AF på justerad EFs 17-55 ligger helt inom Canons spec.)

Jag antar att detta innebär att de inte tänker ställa in objektivet så det fungerar med min kamera :( Utan de vill i stället justera min 40D.

Mitt 18-55 och mitt 100-400 fungerar ju bra med kameran så jag vet inte vad jag ska ta mig till nu!

Kan det vara så att mina 2 gamla objektiv inte är lika känsliga så att man skulle kunna justera kameran och de ändå fungerar optimalt?
 
dina två andra objektiv klarar "felfokusering" visuellt bättre än ditt 2,8 objektiv pga att 100-400 har största bländare 5,6.
Givetvis skall du få ditt hus ställt /korrigerat så har du en felkälla mindre
 
Tack så mycket för svar!

Jag förstår ju att det blir större skärpedjup med mina andra objektiv då de har mindre bländare men när jag har testat så har jag kollat i liveview inzoomat efter jag ställt in AF med kameran och då har det varit så bra det gått med både 18-55 och 100-400. Var främst det jag tänkte på om det kommer se likadant ut efter justering av huset. Men antar att det inte kommer göra det!

Ja, det har du nog rätt i att det vore bra om de korrigerar huset. Dock så kostar det 1500kr men det får man väl ta. Så får jag väl eventuellt skicka iväg mitt 100-400 senare.

Undrar om mitt 100-400 fortfarande täcks av garantin? Köpte det i USA september 2008.

Inte så kul att betala 1500 ännu en gång eller vad de nu tar för justering av objektiv!

Har ju även planer på att köpa ett nytt kamerahus. Undrar om man skulle köpa det nu i samband med detta så att man även kan få det rätt inställt vid eventuella fokusproblem?
 
Som jag sa tidigare så har jag ägt 2 ex av 17-55 och båda framfokuserade på min 40d, men alla
andra objektiv jag testat fokuserade rätt, bl.a 50 f1.4, 100 f 2.8, 200 f2.8, 17-40 f/4, 24-105 f4 och
70-200 f4.
Så något skumt är det med 17-55 gluggarna..he..he..

Ska du ändå byta hus, så släng inte bort 1500 på det, när det fungerar med andra gluggar.

Har du möjlighet så testa huset på t.ex 50 f1.8 där du får kortare skärpedjup än med 17-55, så får
du svar om det är huset eller 17-55.
 
Jag har inte möjlighet att testa med någon annan ljusstark glugg och det skulle ju ändå inte gå nu när Intervision har kameran. Så nu får jag antingen betala undersökningsavgiften eller 1500kr och få huset justerat. Fast när jag pratade med dem och sa att det felfokuserade fortfarande så lät det som att jag inte skulle behöva betala nåt trots jag skickade med kameran. Men det var väl bara om det visade sig vara fel på objektivet då antar jag.

Tänkte eventuellt behålla min 40D när jag köper ny. Verkar inte så lätt att sälja nu. Men även om jag köper ny kamera löser ju inte det problemet då objektiven inte verkar samspela!

Men om det är 17-55 som är fel på iaf så blir det ju inte så roligt om jag inte kommer kunna använda något av de objektiven du räknade upp m.m. utan att justera. Man det är ju väldigt konstigt om Intervision skulle ha fel vad gäller detta. Men om Intervision ställer in min 40D enligt standard så kan det väl ändå inte vara galet?
 
Om Intervision har kommit fram till att ditt hus framfokuserar med deras ref-objektiv, om nu inte deras ref-objektiv är ett 17-55..he..he.., så kan det väl knappast vara fel att låta dom justera huset,
speciellt om det är gratis.
Men visst är det ett dilemma, dina andra gluggar fokuserar ju rätt med huset som det är nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.