Advertisement

Annons

Viewbook bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredu012

Aktiv medlem
Jag funderar på att använda Viewbook för att marknadsföra mig och kunna använda vid kundkontakt. Finns det någon här som har erfarenet av viewbook. Mitt prov konto hittar ni här: http://vikingbild.viewbook.com/

Jag har tänkt mig ett Pro konto för 190$ (ca1450:) per år. Imagedesks 4500:- per år tycker jag är för saftigt!!!
 
Verkar vara en flashsida, så det skulle jag undvika. Blir svårare att hitta dig ifall man inte redan vet att du finns.
 
Tobias, kan du utveckla ditt svar lite, Vad är det dåliga med Flash? Jag är ingen kodare så jag har inte någon erfarenhet av Flash. Jag har fallit för det rena sidan, så bilderna får tala. Gör Flash att det blir segt? Jag tycker det går hyfsat snabbt när man kollar.
 
Tobias, kan du utveckla ditt svar lite, Vad är det dåliga med Flash? Jag är ingen kodare så jag har inte någon erfarenhet av Flash. Jag har fallit för det rena sidan, så bilderna får tala. Gör Flash att det blir segt? Jag tycker det går hyfsat snabbt när man kollar.

Jag är ingen kodare heller, men flash gör sidan seg, google och technocrati har svårt att indexera dessa sidor, dvs du blir inte lika sökbar. Vill du bara ha en portfolio funkar ju fotosidans motsvarighet.

För att du ska få besökare och engagerade kunder så bör du också skriva texter med nyckelord som du tror att potentiella kunder söker efter. (men det går att göra under en separat bloggsida. vill du ha något enkelt finns det färdiga wordpressmallar, så skaffa ett webbhotell hos binero eller någon annan leverantör och installera wordpress, skitenkelt. Om du inte orkar eller klarar av det så finns det många i din närhet som kan hjälpa dig (antar jag)
 
Tack Tobias, precis den infon jag var ute efter. Jag har Faktiskt frågat Viewbook om de kommer att införa möjlighet att söka på nyckel ord samt visning av Exif. Jag använder faktiskt i nuläget Fotosidans porfolio:
http://www.vikingen.fotosidan.se/

Men jag tycker det är alldeles för segt att lägga upp bilder där.
Bara en i taget och max 1024px/sida på viewbook kan jag slänga upp dom direkt från Lightroom via en plugin. Jag vet att flera använder Wordpress men inte lagt någon tid att kolla hur det funkar. Jag får väl ta och göra det nu.
 
köp ett pro-konto på flickr, där finns riktig avancerad taggning och är mer utav ett community, med geotrackning, exif mm.
 
Jag har tittat på Flickr, som jag tycker har en massa fördelar dessutom plugin för Lightroom. Men en stor nackdel som är, hur min sida visas. För mig övervägde nackdelen fördelarna och jag valde bort Flickr.

Per
Varför blockerar många Flash?
 
http://www.fluidr.com/ här kan man visa flickr-bilderna i snyggare sätt. finns en massa plugin för wordpresssidor, facebookdelning från flickr också. Du som fotograf kommer förmodligen att komma fram bättre i flickr än viewbook, trots att viewbook är lite snyggare att börja med.


anledningen till att många blockar flash är för att de flesta irriterande annonserna är gjorda i flash, flash drar kräm, och flash utgör också en säkerhetsrisk.
 
Per
Varför blockerar många Flash?

För att slippa alla rörliga bilder som försöker dra uppmärksamheten till sig, oftast reklam. Dessutom tar flash en evig tid att ladda i många fall.

Citat från en geek:

"If you’re tempted to put a flash movie on your site, think about it twice or three times. Ask yourselves these questions:

* Does it really add anything for the visitor or is it gratuitous?
* Will browsers without flash be able to navigate your site?
* Will users be able to bookmark sections of interest?
* will visually impaired users be able to navigate/read your site?

If you answer “No” to any of these, seriously reconsider using flash for that application.
"

Per.
 
Jysst Tobias och Per, Jag fick mig en tankeställare. Tills vidare har jag lagt en bakgrundsbild som jag tror kan ses utan Flash som första sida. Sen får jag kolla upp Fluidr. Det var ju snyggt till första anblicken.
 
KOMMENTARTVÅNG och SVÅRT PÅ FOTOSIDAN.SE

Ja, det kanske är bra att se över utbudet på annan site.
Fotosidan.se verkar ha trögt och svårt med aktiva kunder och medlemmar nu.

Det har till och med införts KOMMENTARTVÅNG om medlemmar vill lägga upp bilder för kritik, för att det alls skall gå att få någon att skriva och att sidan skall se aktiv ut ...

det började med att man inte fick lägga upp bilder mer än vad de bestämde i antal bild per tid. Kanske kommer det inskränkningar ytterligare i framtid? Kanske att det kostar per bild man vill lägga upp eller att man inte längre får lägga upp bilder på FOTOsidan.se?

Allt verkar vara möjligt när utförsbacken börjar bli för stor.
Högfärden sitter dock i, så det är inte värt att skriva vad som helst.

Det kan aldrig bli bra och ärligt med mekaniska tvångskommentarer.

Antagligen tas den här kommentaren bort som alla de andra jag skrivit?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.