Annons

Viebäck Folkhögskola

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonde

Aktiv medlem
Är det någon medlemm här som vet något om Viebäcks Folkhögskola, fotolinjen?

Någon nuvarande/gammal elev?

Jag är förhoppningsvis framtida elev där, så det vore jätteroligt med en diskussion om skolan och vad kursen innehåller m.m.
 
Jag gick på viebäck läsåret 04/05.
För mig var det ett bra år, då jag utvecklades mycket. Jag hade tur, och hamnade i en fantastisk klass där vi uppmuntrade och lärde varandra mycket.
Det, och lärarnas engagemang gjorde hela grejen. Annars är faktiskt skolan i sig med sitt läge och övriga kurser inte särskilt inspirerande (för min del). Jag saknade kanske framförallt andra estetelever att hänga med, och kanske samarbeta.

Upplägget på kursen tycker jag i stort sett är bra. Problembaserat lärande kan man väl kalla det.
Första terminen får man någon uppgift av teknisk eller mer konstnärlig art att lösa.
Året rundas av med en två till tre veckors reportageresa på egen hand, och där man får ordna allt själv. Det var väl framförallt där jag växte.

"På min tid" var det framförallt mörkrumsarbete som gällde, och på den digitala sidan var skolan väldigt begränsad. Ofta strulade de få datorerna, och arbetsmiljön var rätt olämplig för kritiskt digitalt bildarbete. Det håller på och förbättras ordentligt.

Vad gäller boendet så är det lätt att drabbas av lappsjuka. Man får inte så många intryck, på gott och ont. Lätt att koncentrera sig, men svårt att hitta inspiration.

Sen kan man väl säga att miljön präglas rätt ordentligt av huvudmannen Pingstkyrkan, vilket ibland var en källa till irritation hos mig och en del andra.

Jag kan rekommendera att söka.
 
Jag sökte, kom in och började hösten -05. Slutade första dagen, då jag fick en plats på Gotlands FHSK istället. Har inte så mycket att uttala mig om, förutom att jag upplevde att skolan var starkt knuten till Pingströrelsen. Jag upplevde detta som något negativt, då jag kommit för att studera foto och inte för att bli frälst.
Skumma regler för boendet också, inga pojk-/flickvänner på rummen bland annat.
 
Hej elever!

Jag har lite funderingar på att gå viebäcks fotolinje till nästa höst.

Hur ser läget ut? Gillar ni skolan? Rekommenderas den?

Positivt/negativt

//Lorry
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.