Hej
Jag valde mellan canon 10-22 och tokina 11-16 bara för några veckor sen. Satt i flera dagar och jämförde allt som går att jämföra mellan objektiven. Fick även möjlighet att testa att fota med båda objektiven, för att verkligen vet vilket som skulle passa mig bäst.
En sak som är säkert, du kommer bli nöjd oavsett vilket objektiv du väljer! Båda är riktigt bra!
Jag har alltid gillat canons L-objektiv och är van vid den skärpa som dessa ger, har egentligen aldrig ens funderat på att ha ett objektiv som det inte står canon på. Främst för att jag fått uppfattningen att tredjeparts objektiven inte håller samma klass (optiskt och byggkvalitén). Nu har jag fått tänka om.
Jag valde Tokina 11-16 av olika anledningar. Den största anledningen är att tokina ger en otrolig bra skärpa, tom bättre än mitt förra Canon 17-40 L objektiv. Canon 11-22 ger också grymt bra skärpa men inte lika bra som tokina.
2.8 är aldrig fel, jag tycker att den det är mycket användbart när man fotar inomhus på kvällen. Tokina satt på hela nyårsnatten och gav grymt bra bilder efteråt med blänadare 2.8. Men annars är som vissa säger, på vidvinkel är bländartalet inte jätteviktigt.
Det korta omfånget på tokinan är ett minus jämfört med canon 10-22, men är man inställd på det kort omfånget så hittar man tillslut alltid bra fototillfällen. Man från träna att tänka lite annorlunda. Jag trodde att omfånget skulle begränsa mitt fotande med objektivet men det är snarare tvärtom, hittar en massa nya vinklar hela tiden och får massa bilder som inte ser ut som mina andra bilder, vilket är jätte kul. Så omfånget har jag aldrig tänkt på efter jag köpte objektivet, men var ganska så orolig innan.
Det som inte nämns så ofta när man söker på olika forum är närgränsen. Den är 0.24 m på canon 10-22 och tyvärr 0.30 m på tokinan. Skulle inte vara fel att ha mindre än 30 cm men egentligen är det inte så farligt.
CA pratas det om och jag tror det inte skiljer så mycket mellan objektiven. Blir så på vidvinkel tyvärr. Satt och kollade en massa test bilder och det förekommer på båda objektiven. Har fotat med mitt objektiv i några veckor nu och vissa bilder har jag fått ta bort den lila konturen som bildas, kanske 5 procent av bilderna. Så farligt är det inte. När det förekommer så förekommer det nästan enbart när himlen är med, så inomhus foto har det aldrig dykt upp.
Byggkvalitén på tokinan är faktiskt grymt bra, jag tycker att den har samma byggkvalité som mitt förra 17-40 som är ett L-onjektiv. Den känns riktigt robust och det känns som den tål en hel del. Toppklass på byggkvalitén för tokinan och canons 10-22 ligger lite efter i den synpunkten.
Autofokusen tror jag är snabbare på canon 10-22 och lite långsammare på tokinan men jag har inte märkt några problem med att tokinan inte hänger med, och då har jag fotat en hel del ishockey och annan sport med snabba objekt.
Sen har vi det där med zoomningen att göra, tokina zoomar åt fel håll, men det är bara en vane sak.
Jag är verkligen super nöjd med mitt objektiv och det sitter numera på som standardobjektiv.
Det är var mina samlade intryck av båda objektiven, någon kanske tycker annorlunda men jag tror du grymt nöjd oavsett vad du väljer. Fundera ut vad som är viktigaste för dig!
/M