Annons

Vidvinkelzoom till Canon EOS550?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är nybörjare på fotografi och tänkte komplettera min kamerautrustning med ett vidvinkelobjektiv. Jag har surfat runt och läst kommerntarer/recensioner och "fastnat" för Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX.

Skulle uppskatta forumets kommentarer/synpunkter på denna glugg, är den prisvärd?

Eller finns det "bättre" alternativ i samma prisklass?
 
Senast ändrad:
Är nybörjare på fotografi och tänkte komplettera min kamerautrustning med ett vidvinkelobjektiv. Jag har surfat runt och läst kommerntarer/recensioner och "fastnat" för Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX.

Skulle uppskatta forumets kommentarer/synpunkter på denna glugg, är den prisvärd?

Eller finns det "bättre" alternativ i samma prisklass?

Den uppfyller garanterat dina forvantningar. Skarp, ljus och valbyggd.
Fungerar dessutom pa FF-hus med overkomlig vinjettering vid 15-16mm.
 
Bättre finns skulle jag påstå, men det är delvis en smakfråga. Och en prisfråga förstås.

Canon EF-S 10-22 är väl den glugg som brukar anses bäst av de alternativ som finns, men den är dyrast också. Men ingen verkar vara besviken på den.

Sigma 10-20 (två varianter, 3,5 och 4-5,6 varav den första är ljusstarkare och den andra något skarpare och billigare) är billigare och prisvärd.

Tamron 10-24 har ett långt och trevligt omfång men anses inte lika bra optiskt.

Tokina 11-16 anses bra men nackdelen är väl det lite kortare omfånget jämfört med de andra.

Själv har jag Sigma 10-20/4-5,6 och är mycket nöjd. Skarp, gediget byggd, snabb fokusering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.