Annons

Vidvinkelzoom till Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyenan

Ny medlem
Hejsan.

Jag hade tänkt att köpa mig ett objektiv med fast optik vidvinkel till min canon. Men insåg att jag inte vill slänga pengar på sånt eftersom jag inte fotar allt för mycket..

Nu har jag börjat kolla på antingen Tamron AF 10-24/3,5-4,5 eller Sigma AF 10-20/4-5,6. Men jag vet inte vilket som är bäst till en EOS 400D, eller om ni har något annat förslag på vidvinkel objektiv med zoom?

Jag är mycket tacksam för alla svar så jag kan köpa mig ett nytt objektiv!

Linnéa
 
Är själv inne på ett Sigma 10-20.
Ställer man det mot canons 10-22 verkar det vara prisvärt enligt vad jag hört och läst.

Kolla in www.dpreview.com.
Av testerna där kände jag i alla fall att jag kommer prova ett sigma 10-20 först!!

Hoppas det hjälper något i alla fall..

//David
 
Du bör även kika på Tokina 11 - 16 f/2.8. Bästa vidvinkelgluggen i klassen enligt flera recensioner.

The Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX is currently the best ultra-wide angle zoom lens for Canon EOS APS-C DSLRs! The resolution is impressively high throughout the zoom range (albeit a short one) and across the image field.

http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon

Är själv ute efter en vidvinkel, och jag kommer garanterat att köpa denna. :) Särskilt med tanke på att flera personer bytt bort Canon 10-22 mot Tokina 11-16.

Mvh!
 
Senast ändrad:
Verkar ju ruskigt intressant. Speciellt att det är 2,8.
Undrar om man kommer att sakna brännvidden från 16 till 20(22).
 
Kolla även Tamron 10-24 det tycker jag verkar prisvärt och helt okej. Helt i klass med Sigma i varje fall, och billigare.
 
Till trådskaparen:
Jag köpte ett Sigma 10-20 idag.
Fick ett bra exemplar för jag upplever det inte alls oskarpt.
Jag är tvärtom positivt överraskad för vad jag verkar fått för 3995kr.

Rekommenderas från mig!

//David
 
Och jag köpte ett Sigma 10-20 till min 400d för en vecka sen, den är också helt ok, skarp och kontrastrik. Har tidigare haft Canon 10-22 och den är väl kanske lite vassare, men rätt marginellt tycker jag vad gäller skärpa. Mtp priset är Sigman topp.
 
Okej. Tack så mycket för alla bra svar. Nu har jag fått en heldel att fundera på :p Svårt val!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.