** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vidvinkelzoom Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det funkar hyggligt från 16-17-18mm, eller ngt annat, känns lite som onödigt vetande. Vi bör nog utgå från att trådskaparen köper en glugg som funkar 100%-igt till det sensorformat som han nyttjar. Kontentan blir således att välja mellan sigma, tokina och nikon för Aps-c, alternativt välja en 14-24 för FF. Oavsett vilket, så¨rekomenderar jag dig att köpa Nikon. Om du väljer ngt annat märke så blir mitt råd att testa och utvärdera optiken innan köp.
Håller med helt; jag postade mest som invändning mot att Paul skrev att objektiven inte funkar alls på fullformat. Men som jag också skrev i mitt inlägg; även om det funkar på vissa brännvidder så känns det kanske sådär lagom intressant...

Vidvinkel står på min önskelista också (ska sitta på en D90). Var inne på Tokina's 12-24mm eftersom den nästan har halva priset jämfört med Nikon orginal. Men så var det någon som nämnde Sigma 10-20mm, det känns kanske ännu mer intressant att få de mm extra i den änden, är det fler som har erfarenheter med det objektivet jämfört med Tokina's?

...coh jag slänger in Nikon 17-35 f2.8 som tips. Trivs med den mer och mer. Vädertätad. Kanske inte tillräckligt med vidvinkel för dig?

Vidvinkel står på min önskelista också (ska sitta på en D90). Var inne på Tokina's 12-24mm eftersom den nästan har halva priset jämfört med Nikon orginal. Men så var det någon som nämnde Sigma 10-20mm, det känns kanske ännu mer intressant att få de mm extra i den änden, är det fler som har erfarenheter med det objektivet jämfört med Tokina's?

Det bästa att köpa för en kamera med aps-c sensor är väl ändå Tokina 11-16mm. Den är grymt skarp, kostar lagom och är rejält byggd.
Kanske lite begränsande zoom omfång. Men ändå!

Det bästa att köpa för en kamera med aps-c sensor är väl ändå Tokina 11-16mm. Den är grymt skarp, kostar lagom och är rejält byggd.
Kanske lite begränsande zoom omfång. Men ändå!

Om man kan klara sig utan 2.8 så måste väl ändå Sigma 10-20 vara mycket mer prisvärd? Större zoomomfång, går ner till 10 mm (!), mindre, lättare, något bättre närgräns och halva priset.

Beställde 11-16 igår (och den är skickad:)), och att den är begränsad i omfånget gör inte så mycket eftersom jag likaväl hade kunnat köpa ett fast(ex.Nikon 14 2.8), skarpt objektiv för samma pengar.

Lånar tråden lite.

Vilka typer av bilder tar ni med typ en Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED.

Jag är i valet o kvalet om jag skall köpa detta.
Har en D300 så det borde fungera bra.

Så om ni sätter på denna gluggen vad brukar ni plåta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar