Annons

Vidvinkelzoom canon Eos 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

Karroknasig

Medlem
Skulle behöva lite hjälp! Har en canon Eos 550d och vill uppdatera mina objektiv med att köpa ett vidvinkelzoom alt ett fast vidvinkelobjektiv. Letar efter ett objektiv med korta bränvidder gärna nermot 10-15. Vill gärna att det är ett ljusstarkt objektiv med möjlighet till låga bländar tal max f/3.5. Trots att kravspecifikation är lång så vill jag inte att objektivet kostar mer än 5-6000 kr. Har tittat på 10-20mm f/3,5 EX DC HSM till Canon och EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM.

Objektivet ska användas till fotografering av stadsmiljöer
 
Vad är det du vill ha hjälp med då? Du har ju redan hittat några som passar in på dina önskemål.
Finns ju även EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM. Förvisso inget som öppnar till f/3,5, men har stabilisering. Ibland går det lika bra. Det beror på vad det finns i stadsmiljön. Billigt i alla fall.
 
Kunde kanske tänkas få svar iform av köp inte det objektivet det är kasst? Kanske mitt fel att jag formulerade mig knapphändigt...
 
Tokina har ljusstarka vidvinkelzoomar med det omfång du söker. De presterar bra.

Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX II
Tokina AT-X 11-20/2,8 Pro DX
Tokina AT-X 14-20/2,0 Pro DX
 
Ja, de Magnus räknar upp passar ju ännu bättre. Fast jag vet inget om dem.
Canons EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM har jag använt. Det fungerade bra, tyckte jag. När det nu var omdömen du ville ha.
 
Canon 10-22 funkade bäst för mig när jag hade 550d och 60d, jag hade även sigmas och den var seg och distortade för mycket. Canons var jättebra! Kör på den, eller ev fast glugg på 14 mm
 
EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM är billig och fungerar bättre än mina förväntningar på Canon 70D och 600D. Ljusstyrkan är inget problem så länge man inte fotar objekt som rör sig snabbt. Stabiliseringen gör att den enkelt kan handhållas på långa slutartider.
 
Jag håller med föregående skribent. Ett mer prisvärt objektiv får man leta efter. Presterar bra gör det också.
 
Jag köpte faktiskt ett dylikt förra veckan. Det är mycket bang for the buck! Och så är det lätt för det mesta är gjort av plast, vilket inte alltid behöver vara en nackdel. Jag filmar en del och har testat motorn för den ska visst vara tyst, och man hör den knappt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.