Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

DeXtr0

Ny medlem
Tja !

Vad ska man köpa för vidvinkel objektiv till en D90 ?

Det bör vara hyffsat billigt och bli bra bilder.

Om ni har några exempel bilder med respektive objektiv länka gärna.

Tacksam för alla tips !

Mvh
Robban
 
Jag har en kompis som har en Sigma 10-20 som han e jättenöjd med.
Den ligger väl runt 5-6000kr. Kanske inte jättebillig men han e super nöjd.
 
Sigma 10-20 är billigare än så, under 4000 kr.
Gör jobbet bra men lite mer ljusstyrka hade ju inte skadat. Men annars är det prisvärt!

Under 4000, vardå? Elgiganten har med Sonyfattning för det, annars ligger den väl kring 4 å ett halvt.

Mvh Leo (som ska sälja sin 10-20 pga att jag använder den så lite, men en trevlig och prisvärd glugg är det)
 
Under 4000, vardå? Elgiganten har med Sonyfattning för det, annars ligger den väl kring 4 å ett halvt.

Oops, ber om ursäkt. Den har visst gått upp i pris. När jag köpte den betalade jag dock 4299 kr på Cyberphoto (i Oktober), så jag hade visst fel i vilket fall. :)

Nu ligger den på 5395 kr på Cyberphoto. Skaplig prishöjning på 4 månader.
 
Noen sier at mann ikke trenger så lyssterkt objektiv når mann har ekstremvidvinkel. Men det kan vel ikke skade. Lurer selv på å kjøpe meg den relativt nye Tokina 11-16 f2,8. Tror det er et objektiv som er mye for pengene samt at Tokinas objektiv kjennes ut som en "stridsvagn"

mvh
Lars
 
Någon med erfarenheter av Tokinas 11-16? Tydligen behöver man blända ner sigmas 10-20 flera steg för att få någon skärpa på bilderna vilket gör den ganska ointressant för min del att fota inomhus med.
 
Någon med erfarenheter av Tokinas 11-16? Tydligen behöver man blända ner sigmas 10-20 flera steg för att få någon skärpa på bilderna vilket gör den ganska ointressant för min del att fota inomhus med.

Kan varmt rekommenderas! Den e skarp redan på 2.8 i mitten. Går inte att jämföra med sigma 10-20. tokinan är i en HELT annan liga...

Många klagar på att det är för dåligt zoom omfång, men helt ärligt det är ju vidvilkeln man vill åt. Eller? jag använder det inte som walkaround i alla fall.

Lycka till med ditt köp.

MVH Alex

bild tagen på 2.8 (inte av mig, men men...)

http://farm4.static.flickr.com/3181/2735147501_e831a1eebd.jpg
 
Någon med erfarenheter av Tokinas 11-16? Tydligen behöver man blända ner sigmas 10-20 flera steg för att få någon skärpa på bilderna vilket gör den ganska ointressant för min del att fota inomhus med.

Tokina 11-16 kan jag varmt rekommendera. Ljusstyrkan på 2,8 är användbar i befintligt ljus inomhus. Zoomomfånget är inget att bekymra sig om. När jag använder den så är det VIDVINKELN jag vill åt. Bildkvaliteten är enligt mig mycket bra. Jag använder den mycket på full öppning inomhus för snabba bilder på min dotter när vi leker. Bara att skjuta från höften och beskära lite i datorn.
Till landskap, inomhusbilder, mm mm listan på användningsområden för vidvinkeln är stor enlig mitt sätt att fota.
mvh Stefan Andersson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.