Annons

Vidvinkelobjektiv till Canon 5d mark III

Hej,
Har nu uppgraderat till en fullformatskamera, och är i behov av en vidvinkelobjektiv till min Canon 5d mark III.

Vad ska jag köpa?
Jag har 24-104/4 L IS USM, och andra objektiv (inte relevant att nämna här..)

Kan tillägga att jag antagligen kommer köpa objektivet i USA, så det kan bli billigare pris än i Sverige.

Behöver er kunskap :)
 
Går ju inte att säga utan att veta vad du skall använda det till och vilken prisram du har, t ex zeiss 21mm och canon 17mm hör till de bästa, Sigmas 12-24 är rolig, bra och prisvärd. Jag har Canon 16-35 II till min och är helnöjd, trots kritik mot dålig kantskärpa.
 
Låter på priset som om du skall titta på Sigma 12-24 II. Gamla Canon 14/2.8 skall vara rätt soft, den nya däremot topp. Men kanske lite väl lite allround.
 
14/2.8L är inte alls soft, men den nya kanske är ännu skarpare.
Slår min 16-35/2.8 och 24/1.4 i alla fall.

Det är vad de flesta tester säger i alla fall, kanterna är dåliga till f/8 och inte särskilt skarp i centrum på full öppning. Men du kanske har ett bra ex då, vad vet jag, bara testat nya en gång, den är fin.
 
Det är vad de flesta tester säger i alla fall, kanterna är dåliga till f/8 och inte särskilt skarp i centrum på full öppning. Men du kanske har ett bra ex då, vad vet jag, bara testat nya en gång, den är fin.

Vi får inte glömma att vi jämför objektiv i den absoluta toppklassen. Att säga att ett objektiv i den här klassen är soft kan misstolkas, för det är förmodligen ändå bättre än typ 90% av alla objektiv med ungefär samma brännvidd.
 
Nikons 14-24 med adapter är förvånansvärt populär på Canon trots att det medför manuell fokusering och oerhört inexakt bländarinställning :)
 
Vi får inte glömma att vi jämför objektiv i den absoluta toppklassen. Att säga att ett objektiv i den här klassen är soft kan misstolkas, för det är förmodligen ändå bättre än typ 90% av alla objektiv med ungefär samma brännvidd.

Jag håller inte med, vi talar om en konstruktion från 1991. Som med bilar och kameror, händer mycket hela tiden.
 
Samyang (Rokinon som det heter i USA) 14/2.8. Perfekta objektivet för både vidvinkel samt astrofotografi. Dock är det MF och inte AF på objektivet, men det är vad som gör det till ett av de bästa objektiven för nattfotografi.
 
Samyang (Rokinon som det heter i USA) 14/2.8. Perfekta objektivet för både vidvinkel samt astrofotografi. Dock är det MF och inte AF på objektivet, men det är vad som gör det till ett av de bästa objektiven för nattfotografi.

Den har dock otroligt märklig distorsion, kan vara bra att veta.
 
Jag håller inte med, vi talar om en konstruktion från 1991. Som med bilar och kameror, händer mycket hela tiden.
Nejnej inte alls. Många av ex. Canons allra bästa objektiv är konstuerade på 90-talet för filmkameror och är fortfarande bland de bästa som finns.
Till skillnad från elektroner går fotoner inte att trolla med på samma sätt...
 
Nejnej inte alls. Många av ex. Canons allra bästa objektiv är konstuerade på 90-talet för filmkameror och är fortfarande bland de bästa som finns.
Till skillnad från elektroner går fotoner inte att trolla med på samma sätt...

Vilka supervidvinklar tänker du på? Det är ju på det området och zoomar som utvecklingen gått framåt, normaler och korta telen grundar sig ju oftast på konstruktioner från 1800-talet, antireflexbehandling och glassorter m m som förändrats mest. Men nu är vi från ämnet, vi får starta en tråd om det, hehe.
 
Detta är ännu en av de diskussioner om snarare förvirrar den som ställde frågan än hjälper till att fatta ett beslut.
Det brukar alltid sluta i en debatt om vad som är ljusstarkast eller skarpast.
Det är sällan någon tänker på vikt och att få med sig en vettig utrustning på en resa.
Det är som vi alltid kånkade runt på objektivet vi valt för dagen.
När jag reser vil jag ha med mig objektiv från extrem vidvinkel till långt tele.
Dessutom ett par objektiv som är ljusstarka.
Resten får bli objektiv med /4.0 för att spara vikt.
Visst kunde jag ha en 16-35/2,8, 24-70/2,8 70-200/2,8 för riktig tele en 200-400/4.0.
Sedan behöver jag bara hyra en sherpa för att få med mig lasset

Faktum är att Canons 17-40 är alldeles utmärkt. Den är lätt och billig.
Adderar inte mer än något halvkilo till packningen. Ett bra exemplar levererar alldeles utmärkta bilder.
Den här bilden togs på Zanzibar. Nu blev det 23 mm för att passa det utsnitt jag ville ha.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3142801.htm
Canon 17-40/4.0 är ett alldeles utmärkt objektiv för den som behöver ha med sig mer än ett objektiv i väskan.
Jag har min egen skrivare och har kört denna i A3+ och skärpan duger gott och väl.
Ni som nu kräver mer. Hur ofta skriver ni ut bilder som är större?
Så mitt förslag är definitivt att skaffa 17-40/4.0
De lär vara lite ojämna i kvalitén. Mitt första ex. satt direkt och jag har inte haft några problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.