Annons

Vidvinkelobjektiv ca 10-20mm för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Sigma Objektiv AF 10-20/4-5,6 EX DC HSM till Canon

Är detta det mest prisvärda vidvinkelobjektivet för canon?

Har 350D idag, kommer dock troligtvis köpa 50D också inom kort!

Är det något annat objektiv jag ska titta på?

Jag har själv det objektivet du nämner, och visst är det bra. Jag är riktigt nöjd med mitt, men det verkar som att vissa har problem med att det inte är riktigt skarpt och fått de utbytta på garantin. Jag ska dock ärligt säga att jag aldrig provat något annat vidvinkelobjektiv, men valde Sigmat eftersom att det låg bra till i pris. Ett alternativ är ju Canons egna 10-22, men det kostar några tusen mer.

Du ska dock tänka på att Sigma snart släpper en ny version av sitt 10-20, med fast bländare på 3,5. Kan vara värt att vänta på kanske?

Tamron har något vidvinkelobjektiv också, kolla in det också.
Riktigt roligt är det med extrem vidvinkel iaf! Jag fotograferar bilar och mc enbart för privat bruk, men det är guld värt att kunna stå nära och få med allt, framför allt på bilmässor och dylikt där folk annars går ivägen konstant framför kameran.

Åk till närmsta fotobutik och känn och klämm på dem, och bilda dig en fysisk uppfattning. Byggkvaliteten på Sigmat tycker jag iaf jämfört med exempelvis originalobjektivet till min 400D (canon 18-55) är överlägsen. Riktigt skön känsla i zoom- samt fokusringen.

Lycka till med köpet!

Jag skulle säga att Canons EF-S 10-22 är det klart bästa objektivet. Vet inte hur man definierar mest prisvärt men sablar vad bra det är! :)
Knivskarpt, raktecknande, bra kontrast. I klass med L-gluggarna tycker jag allt. I alla fall mitt exemplar. Försök få fatt i ett begagnat sådant om du tycker nypriset är för högt.

Såg just att Sigma är på gång med en ljusstarkare variant av 10-20-gluggen. Jag skulle vänta tills den dyker upp på marknaden och då antingen köpa den, eller den gamla varianten till förmodat reapris...
Själv ska jag hålla ögonen på begagnatmarknaden.

(Edit: nu såg jag att det nya objektivet redan hade nämnts)

Jag skulle faktiskt rekomendera Tamron 10-24 före Sigman, men det grundar jag i och för sig endast på ett par besök hos fotobutiken då jag kännt på dem båda och tagit hem prov-bilder.
Sigman har ganska snabb AF, lite snabbare än Tamron men ingen enorm skillnad. Tamronen är dock mycket skarpare än Sigma'n som ger väldigt mjuka bilder.
Sedan kanske det var ett dåligt exemplar jag provade från Sigma, men det säger väl lite om hur noga dom är med att kunderna ska få det bästa möjliga.
Dessutom är priset lägre på Tamron, så jag skulle absolut köpt det istället.

Kan du tänkta dig att lägga lite mer pengar så skulle ett begagnat Canon 10-22 funka perfekt. Det är nog det bästa möjliga alternativet för alla Canonister! Det får bli ett sådant för mig i alla fall =)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto