Annons

vidvinkellins

Produkter
(logga in för att koppla)

nathli

Medlem
Jag har lite svårt att förstå det här men som jag förstått det ska det finnas som linser eller "filter" att sätta på sitt befintliga objektiv, som då ska ge en viss vidvinkel. Fins även fisheye...

Någon som kan bekräfta detta och berätta närmare hur det funkar? Vilket ska man köpa och hur mycket vidvinkel blir det egentligen? Har en Eos 400D
 
Senast ändrad:
Det är kort och gott inte någon bra idé - de lösningarna är dåliga - det som finns att skruva på framför objektivet som faktist fungerar vettigt är försätsliner för att minska närgränsen vid speciellt macro foto - givetvis finns det nackdelar även med dessa, men de är iaf hanterbara.

Undvik billiga försätsobjektiv då dessa för det mesta är direkt dåliga.
 
Det är kort och gott inte någon bra idé - de lösningarna är dåliga - det som finns att skruva på framför objektivet som faktist fungerar vettigt är försätsliner för att minska närgränsen vid speciellt macro foto - givetvis finns det nackdelar även med dessa, men de är iaf hanterbara.

Undvik billiga försätsobjektiv då dessa för det mesta är direkt dåliga.

Vad är det exakt som är dåligt då? Får bilderna en dålig upplösning? Är det dålig kvalité eller är själva effekten inte att föredra?
 
Vad är det exakt som är dåligt då? Får bilderna en dålig upplösning? Är det dålig kvalité eller är själva effekten inte att föredra?

Skärpan blir som regel dålig, framför allt ute i kanterna. Hade en vidvinkelförsats för ett antal år sedan och visst blev det en rejäl vidvinkel, men till priset av en rejäl skärpeförlust. Gjorde mig av med tillsatsen illa kvickt och skaffade mig en riktig vidvinkeloptik istället. Kostade förvisso en del, men det blev en klar resultatskillnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.