Annons

Vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

flavour

Medlem
Hej! igen, jag har ännu en fråga, vad är ett vidvinkelkonvert? har någon exempel på bilder med det?
 
flavour skrev:
Hej! igen, jag har ännu en fråga, vad är ett vidvinkelkonvert? har någon exempel på bilder med det?

Mer vidvinkel, alltså du får med mer av omgivningen på samma bild, men allt blir mindre, alla detaljer mm.. tele är motsatsen, där får du med mindre, men större "förstoring" av det du fotar.

// Jocke
 
Jämför dina egna bilder.. jag kan nästan slå vad om att din månbild är mer vidvinkel än din "jibbare".. om månbilden är vidvinklig nog för att få kallas vidvinkel vet jag dock inte.. tror det hamnar runt 28 mm på 35 mm eller hur var det nu?

<28 mm = vidvinkel

28-75 mm = normal

>75 mm = tele

Finns det något likt detta?
 
är det någon som kan hjälpa mig att hitta två bilder för att jämföra 22mm och 28mm? jag funderar på att köpa en konverter som tar mig från 28 till 22, men jag vet inte hur stor skillnad det är egentligen...
 
egaeci skrev:
är det någon som kan hjälpa mig att hitta två bilder för att jämföra 22mm och 28mm? jag funderar på att köpa en konverter som tar mig från 28 till 22, men jag vet inte hur stor skillnad det är egentligen...

Det ger ganska stor skillnad. 28/22 blir ca 30 % mer på bilden.

// Jocke
 
egaeci skrev:
är det någon som kan hjälpa mig att hitta två bilder för att jämföra 22mm och 28mm? jag funderar på att köpa en konverter som tar mig från 28 till 22, men jag vet inte hur stor skillnad det är egentligen...
Här är en jämförelse från Canon: http://consumer.usa.canon.com/app/html/EFLenses101/focal_length.html. Du skriver inte vilket kamerahus det gäller - olika brännvidder ter sig olika med olika storlek på bildsensorn men förhoppningsvis framgår den relativa skillnaden trots det från bildexemplen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.