Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel zoom till Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

dannedansk

Avslutat medlemskap
Hejsan. jag har en nikon d80 och har tröttnat på min 18-55a som jag fick med när jag köpte den.

Nu till ämnet. Jag sommarjobbade hårt och länge för att få ihop mina pengar. Enligt min budget är 5000kr av dessa till för att köpa ett nytt kamera objektiv.
Dvs det måste vara värt pengarna!

Det behöver inte vara nikon. Helst nikon eller tokina dock.

Hmm om det kan hjälpa något så har jag även en 50mm 1.8 och ett 70-210..

Beggagnat går självfallet också. Har kollat runt lite här på fotosidan och på blocket men vet inte riktigt vad som är bra. Tokinas 12-24 verkade schysst men vill helst ha lite längre zoom.
Behöver dock ej gå ändå upp till 70.

Tack tack.

ps: Är någorlunda amatör

dannedansk skrev:
Hejsan. jag har en nikon d80 och har tröttnat på min 18-55a som jag fick med när jag köpte den.

Nu till ämnet. Jag sommarjobbade hårt och länge för att få ihop mina pengar. Enligt min budget är 5000kr av dessa till för att köpa ett nytt kamera objektiv.
Dvs det måste vara värt pengarna!

Det behöver inte vara nikon. Helst nikon eller tokina dock.

Hmm om det kan hjälpa något så har jag även en 50mm 1.8 och ett 70-210..

Beggagnat går självfallet också. Har kollat runt lite här på fotosidan och på blocket men vet inte riktigt vad som är bra. Tokinas 12-24 verkade schysst men vill helst ha lite längre zoom.
Behöver dock ej gå ändå upp till 70.

Tack tack.

ps: Är någorlunda amatör

* Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED

går att få tag på för under 3000, hos fotokungen t ex,

Nikkor AF 20-35 2.8D är en fin apparat som man kan få för vrakpris nu för tiden (runt 3500:). Skarpt som en kniv, 2.8 över hela registret. Mycket gediget, tål att tappas.

dannedansk skrev:
tycker det e för lite skillnad.
har testat den. Min är tom skarpare

Nja, det där med skärpan... kolla igen!!

Ska du ha bättre objektiv (än 18-70) för du hosta upp mer pengar än din budget 5000:-!

Tamron 17-50/2,8??

Har även jag börjat fundera på att "byta ut" mitt kit-objektiv (18-55) till Nikon D50.

Jag har sneglat lite på Sigma 17-70/2,8-4,5 som nu även ska komma ut i en variant med HSM AF-motor. Nackdelen är att bländaren på 2,8 inte sträcker sig genom hela zoom-omfånget, däremot ligger det positiva i det förmånliga brännvidds-omfånget (17-70 mm).

Till en början lockade även på Tamron 28-75/2,8 väldigt mycket, men ganska snabbt kom jag fram till att jag troligtvis skulle ha saknat vidvinkeln alldeles för mycket. Dock verkar objektivet i sig vara utmärkt!

Slutligen har jag även tittat på de olika "normal-zoomarna" från såväl Sigma som Tamron. Frågan är bara hur mycket jag vinner på att byta ut mitt nuvarande kit-objektiv? 2,8 i bländare genom hela zoom-omfånget är naturligtvis lockande, men är det värt att lägga upp de där tusenlapparna för det?

Kort sagt har jag lite svårt att välja hur jag ska resonera i mitt val. Någon som suttit i samma sits och gjort ett val? Hur upplevs då valet?

Pengarna räcker nästan till ett begagnat Tamron 17-50 och ett begagnat Sigma 10-20. Då får du extrem vidvinkel + ett ljusstarkt normal. En av de stora fördelarna med systemkamera är just att du kan byta objektiv, utnyttja det istället för att kompromissa!

Vad är det du saknar med din 18-55?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto