Annons

Vidvinkel till FX Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

krille_8000

Medlem
Jo, jag skulle gärna vilja ha lite tips på en bra vidvinkelglugg till min D700. Jag vill gärna ha ett skarpt, ljusstarkt objektiv med AF till ett hyfsat pris (köper gärna äldre beg grejjer sålänge de håller måttet). Märke spelar heller inte så stor roll...
Jag använder just nu ett Nikon Nikkor 24mm f/2.8, modell äldre med sabbad autofokus...jag gillar objektivet men saknar det där lilla extra..
Jag har letat runt en del men tänkte kanske att det finns lite bra tips att får här.
Brännvidden ska väl helst ligga mellan 10-24 alt 10-35, jag är öppen för heta tips!!

Jo, jag skulle gärna vilja ha lite tips på en bra vidvinkelglugg till min D700. Jag vill gärna ha ett skarpt, ljusstarkt objektiv med AF till ett hyfsat pris (köper gärna äldre beg grejjer sålänge de håller måttet). Märke spelar heller inte så stor roll...
Jag använder just nu ett Nikon Nikkor 24mm f/2.8, modell äldre med sabbad autofokus...jag gillar objektivet men saknar det där lilla extra..
Jag har letat runt en del men tänkte kanske att det finns lite bra tips att får här.
Brännvidden ska väl helst ligga mellan 10-24 alt 10-35, jag är öppen för heta tips!!

Körde under ett knappt 10-tal år med Nikon analogt, och ägde då ett Sigma Miniwide 24mm/2,8 (MF)
SKARPT, inte bara i mitten på F:8...kanter ok från 4 och nedåt, mitten bra redan på 2,8, men som helhet allra bäst vid 5,6-11.
Mekaniskt mkt bra och närgräns på 18cm (till filmplanet)

Aningen distorsion, tunnformig.Störde inte på den typ av bilder jag tog, och det ytterst kompakta formatet gjorde detta objektiv till en verklig favorit.Inte var den dålig i motljus heller.

Hade Canon APS-C DSLR tills nyligen, och köpte mej en beggad likadan, med AF denna gång...vilken, nu när jag hoppat över till Olympus, min kollega använder med stor glädje på sin EOS 60D, även med den kameran blir det riktigt bra skärpa/kontrast etc.

Finns inte så jätteofta beggad, men dyker upp nån gång ibland, klar rekommendation!

Jag köpte mig en Sigma 20mm f1.8 för ett tag sen. Gav 1800kr för det o det funkar klockrent imo. På full glugg så är mittenskärpan är perfekt, men hörnskärpan kanske inte är den bästa. Fast nerbländat en liten bit så är det redigt najs. Så hittar du en för ungefär samma pris så är det iaf min rekomendation. :)

En zoom då? 17-35/2,8 är en mycket bra glugg som slår det mesta inom sitt omfång. Dyr ny, men går att finna för hyggliga pengar begagnat.

/K

Körde under ett knappt 10-tal år med Nikon analogt, och ägde då ett Sigma Miniwide 24mm/2,8 (MF)
SKARPT, inte bara i mitten på F:8...kanter ok från 4 och nedåt, mitten bra redan på 2,8, men som helhet allra bäst vid 5,6-11.
Mekaniskt mkt bra och närgräns på 18cm (till filmplanet)

Aningen distorsion, tunnformig.Störde inte på den typ av bilder jag tog, och det ytterst kompakta formatet gjorde detta objektiv till en verklig favorit.Inte var den dålig i motljus heller.

Hade Canon APS-C DSLR tills nyligen, och köpte mej en beggad likadan, med AF denna gång...vilken, nu när jag hoppat över till Olympus, min kollega använder med stor glädje på sin EOS 60D, även med den kameran blir det riktigt bra skärpa/kontrast etc.

Finns inte så jätteofta beggad, men dyker upp nån gång ibland, klar rekommendation!

OKej, en 24mm Sigma miniwide alltså!! Det låter intressant som bara den....
Vilken prisklass snackar vi?

Jag köpte mig en Sigma 20mm f1.8 för ett tag sen. Gav 1800kr för det o det funkar klockrent imo. På full glugg så är mittenskärpan är perfekt, men hörnskärpan kanske inte är den bästa. Fast nerbländat en liten bit så är det redigt najs. Så hittar du en för ungefär samma pris så är det iaf min rekomendation. :)

Tack för tipset!!

Köp Nikons egen Nikon 16-35mm f/4 VR. Den har fått bra kritik, funderar själv på att skaffa den i alla fall. Ganska praktisk brännvidd. En 50mm 1,4 till i väskan och samt en tele så kommer du LÅNGT.

Ken Rockwell skryter i alla fall med den samt dpreview.

Hallå Kenneth,
Menar du Sigmas variant då?

Nej Nikon har en 17-35/2,8 som är skitbra. Säljs tydligen inte längre i Sverige, men den går att finna ny utomlands (ganska dyr) eller beg här hemma, dessutom till bra pris. Troligen pga att 14-24 och nya 16-35 tagit all uppmärksamhet från 17-35.

/K

Köp Nikons egen Nikon 16-35mm f/4 VR. Den har fått bra kritik, funderar själv på att skaffa den i alla fall. Ganska praktisk brännvidd. En 50mm 1,4 till i väskan och samt en tele så kommer du LÅNGT.

Ken Rockwell skryter i alla fall med den samt dpreview.

+ 1

Fantastisk glugg.

Vidvinkelfoto är en speciell gren som kräver speciell teknik. Varför inte känns sig för innan med en billigare men hyffsad glugg. Skärpedjupet är stort. Varför inte Samyang 14/2,8 på Cyberphoto för 2500:-? Sätt på bl 5,6-8 och ställ in hyperfokalt avstånd och kläm av.

Jag lägger också min röst på Samyang 14/2.8. Helt otroligt prisvärd glugg... och vem sjutton behöver autofokus på en 14mm? :)

Nej Nikon har en 17-35/2,8 som är skitbra. Säljs tydligen inte längre i Sverige, men den går att finna ny utomlands (ganska dyr) eller beg här hemma, dessutom till bra pris. Troligen pga att 14-24 och nya 16-35 tagit all uppmärksamhet från 17-35.

/K

Ah..just..

Den verkar riktigt, riktigt bra den gluggen, dessvärre är priset långt över min budget.
Kanske menar du ngn äldre modell?

//KRistian

Nikon gjorde en 20-35mm f/2,8 på 90-talet, föregångaren till 17-35 och 16-35.
Skarpt i mitten, "helt okej" i hörnen. Snabb autofokus på en D700 och byggd som en stridsvagn.
Här kan du se vad allas vår Herr Rockwell tycker om det.
Har faktiskt en jag skulle kunna sälja om du är intresserad.

Annars finns ju Tokina/Cosina/Tamron/Soligor/etc 19-35mm f3.5-4.5. Iofs inte så ljusstark, men satan i gatan vad prisvärd den är! Har en här som jag säljer för sisodär 800kr.;)
Den är okej på full glugg och skarp och fin om man bländar ner en hyfsad bit.

Nya Tokina AT-X 16-28/2.8 ?

En Nikkor 17-35/2,8 ny ligger ju under 14-24an. Då blir ju Tokinan också för dyr med ett pris runt 10.000:-. En beg 17-35 ligger väl idag på runt 8000:-. Men kanske vore nya 16-35/4 VR ett bättre köp idag då 17-35 harblivit såpass dyr på begmarknaden efter några billigare år under Dx tiden. Jag förespråkar fortfarande att man provar sig fram med Samyang. F u lenstip rrecensionen (verkar lite partisk) så är www.photozone.de recensionen av Samyang lysande. Vidvinkelfoto är inte för alla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar