Annons

Vidvinkel till EOS 1D Mark 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Piken

Medlem
Undrar ifall någon kan ge bra tips på vidvinkelobjektiv till kamera med fullsensor eller crop 1,3x i mitt fall.
Samtliga objektiv verka vara tillverkade för 1,6- sensorer så fort de hamnar under 16 mm.
Tacksam för hjälp//Anders

Det vidvinkligaste är väl Canons 14 mm. Själv använder jag en 16-35 vilket ger motsvarande 20 mm som vidvinkligast. Det räcker för mig. Skall tillägga att jag i nuläget äger en Mark III.

Tack Paul, har själv 17-40 och 24-105 som normaler och vet ej om det är värt att gå upp på ett ljustsarkare 16-35 (ingen större skilnad i vidvinkel eller bildkvalitet).
//Anders

Sigma har ett 12-24mm som är gjort för fullformat. Jag har för mig att Laesk här på forumet har ett sådant till sin mk3a och är nöjd.

Det är dock en rejäl pjäs med välvd frontlins och allt.

Sigma 12-24 eller ett fisheye är nog de vanligaste alternativen.

Sedan finns Canons 14/2.8 (och motsvarande Tamron och ev. Sigma som begagnat), samt nyaste Nikon 14-24/2.8 (med adapter och manuell hantering).

Jag har haft 24-70 f/2.8 en längre tid, men blev trött på att använda fotzoomen och alltför ofta kom väggen bakom ryggen emot.

Jag skaffade mig 16-35 f/2.8 II och det var ju en helt ny värld. Fotade vid en konfirmation festobjektet och förstod först då varför folk har fått så stora fiskar. De håller fram fisken och fisken fotas med vidvinkel. Vips ser fisken större ut. Lika gick det med tjejens ben. Jag har aldrig förstått vidvinkelns betydelse innan jag började fota med 1.3 crop kamera. Nu är jag förtjust i hur mycket mer information jag kan få med.

Sorry Anders Öhlund mitt off-topic.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto