Annons

Vidvinkel till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinkladze

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en D90 och börjar bli sugen på att köpa ett vidvinkelobjektiv till den. Hade tänkt fotqa lite arkitektur och lite byggnader främst men lite allt möjligt så småningom. Jag har en begränsad ekonomi bör tilläggas. Så, vad är bra? Vad är prisvärt? Vad bör tänkas på?

Tjena!

Jag har en D90 och börjar bli sugen på att köpa ett vidvinkelobjektiv till den. Hade tänkt fotqa lite arkitektur och lite byggnader främst men lite allt möjligt så småningom. Jag har en begränsad ekonomi bör tilläggas. Så, vad är bra? Vad är prisvärt? Vad bör tänkas på?

Har själv ett Nikkor 12-24 som jag är förvånansvärt nöjd med. Det kan man nog få beg. för runt 6000 kr privat. Det finns också ett nyare 10-24 som är något ljusstarkare, men där får man nog lägga 9000-10000 för ett nytt.

Sigma har ett 10-20 som är lite sämre än dessa, men avsevärt billigare, ca 3000 beg. tror jag. Det finns också ett nyare Sigma 10-20 som är bättre, men också dyrare.

Jag har en D90 och i vidvinkelläget kör jag med Tokina 11-16 2,8. Jag är mycket nöjd med denna.
mvh Stefan Andersson

Jag tycker Nikons 10-24 verkar najs, om man har lust att lägga de pengarna. Annars är det, tycker jag att det står mellan Tokina 12-24/4 och Sigma 10-20/4.5-5.6.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto