Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

mrberg

Aktiv medlem
Är på jakt efter en vidvinkelglugg till min d70..
har idag Nikkor 18-70 kitoptiken,
Nikkor 50mm f1.8, Tamron 90mm 2.8di samt Sigma 70-300 Apo, vill ha lite hjälp att hitta ett bra vidvinkelobjektiv som ger bra vidvinkel för d70..
Budget max 5000:- går det att hitta det? tacksam för hjälp.

Mvh Christian
 
mrberg skrev:
Är på jakt efter en vidvinkelglugg till min d70..
har idag Nikkor 18-70 kitoptiken,
Nikkor 50mm f1.8, Tamron 90mm 2.8di samt Sigma 70-300 Apo, vill ha lite hjälp att hitta ett bra vidvinkelobjektiv som ger bra vidvinkel för d70..
Budget max 5000:- går det att hitta det? tacksam för hjälp.

Mvh Christian
Tokina 12-24/4 å du hamnar preciiiis under 5000kr. Hur det är kvalitetsmässigt har jag dock ingen aning om.
 
OldSchool skrev:
Japp men han var på jakt efter en vidvinkel å sigman är bättre!

Annars är det väll en fast 20:a kanske som gäller.

Tror fortfarande inte att det är 18-50 alt 18-70 som Christian är ute efter. Det är ju svårt att hitta det du är ute efter men Tokinan är nog det som gäller (för de pengarna du nämner). Annars är det nog begagnatmarknaden som gäller.
 
Varför är sigman inte vad han är ute efter? den kostar 4795:- på scandinavian, skarpare (vad jag hört om man ska lita på det) och ljustarkare än kitgluggen. Ska man ha något bättre så kommer man ju direkt upp i väldigt mkt mer än 500.

Edit: om jag inte missupfattat allt och han vill ha behålla kitgluggen och ha något ännu vidvinligare:)

men då kostar det ju ännu mera.
 
Har omvärderat lite o förstår att det blir svårt att få något för dessa pengar om jag lägger mig på 5-8tusen då? blir det lättare ?..jag är väldigt nöjd med 18-70optiken men vill som sagt ha bättre vidvinkel..vet att bra vidvinkel kostar pengar..men vill ändå försöka hitta något till bra pris..helt okej om det är en fast optik..

Mvh Christian
 
Tim, som jag uppfattar inlägget vill Christian ha ännu mer vidvinkel, då 18-70 gluggen är helt ok ser jag ingen egentlig anledning att byta den om man nu inte behöver bättre ljusstyrka som det är på sigman.

Får jag slinka in en ny fråga. Håller sigman samma bildkvallite som 18-70 optiken? Eller är den rent av bättre? Skulle kunna tänka mig ett byte till den främst pga den bättre ljusstyrkan, men inte om den är optiskt sämre.
 
Christian:
Jag har inte testat Tokinan själv, men optiskt verkar den mycket bra för pengarna av de bilder jag sett att döma. Jag har själv funderingar på en sådan. Fast det ska bli intressant att se vad Sigmas 10-20 kommer att gå loss på och hur den kommer att prestera.
Men innan dess är det makrooptik som ska inhandlas.


OldSchool skrev:
Japp men han var på jakt efter en vidvinkel å sigman är bättre!

Ljusstarkare? Ja.
Bättre? Nja...

Av de bilder jag sett så presterar de båda ganska lika, om man bortser från att Sigman är ljusstarkare. Den har nog något mindre vinjettering åxå, men skärpan verkar rätt likvärdig på motsvarande bländare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.