Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till D3X inför resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Emifran

Ny medlem
Hej det är Daniel
Jag har en fråga ;
jag har en Nikon D3X och behöver köpa en vidvinkelobjektiv den vill jag använda i min nästa resa till Patagonia Chile .
tänker på Sigma EX 12-24 mm F/4,5-5,6 DG HSM
har någon av er information om dem är kompatibla, vill gärna få lite information
Med vänlig hälsning
Daniel
 
Hej det är Daniel
Jag har en fråga ;
jag har en Nikon D3X och behöver köpa en vidvinkelobjektiv den vill jag använda i min nästa resa till Patagonia Chile .
tänker på Sigma EX 12-24 mm F/4,5-5,6 DG HSM
har någon av er information om dem är kompatibla, vill gärna få lite information
Med vänlig hälsning
Daniel
Låter som ett Dx-objektiv, men D3 har ju "crop-läge" så det funkar väl om fattningen är avsedd för Nikon. Annars kan du bara zooma till c:a 18 mm innan du får en svart cirkel runt bilden och 18-24 i praktiken är ju inte så flexibelt.
Till Fx passar annars lite längre omfång bättre. Har själv Nikons 16-35/4 som ersatte 12-24 när jag skaffade Fx.

Ps/ Kamerahuset blir tungt att bära runt på om det inte specifikt är en fotoresa du ska göra /Ds
 
Låter som ett Dx-objektiv...

Nej, det är det inte. DG betyder FX och DC betyder DX på Sigmaspråk.

Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG HSM är en extrem vidvinkel (112 graders bildvinkel), men den är inte särskilt skarp. Det finns en nyare variant som heter Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 II DG HSM (II i stället för EX) som kanske är bättre.

Om det är en extrem vidvinkel du är ute efter så prova den. Den är ganska billig. Men för bättre bildkvalitet så är mindre extrema vidvinklar bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.