Annons

Vidvinkel till D200

Produkter
(logga in för att koppla)

frigge__

Ny medlem
Hejsan!
En nybörjare inom fotografering som skulle behöva lite hjälp =)
Funderar på att köpa en vidvinkel lins till min D200a. De ja väljer mellan just nu är:
Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF
eller
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM
Båda finns på prisjakt och ligger just nu mellan 4000-4500kr

Någon som har nån erfarenhet eller andra tips?
Dessa linser kanske inte rent av passar på D200an?

Tacksam för alla svar!

Mvh Fredrik

Hejsan!
En nybörjare inom fotografering som skulle behöva lite hjälp =)
Funderar på att köpa en vidvinkel lins till min D200a. De ja väljer mellan just nu är:
Tamron AF 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF
eller
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM
Båda finns på prisjakt och ligger just nu mellan 4000-4500kr

Någon som har nån erfarenhet eller andra tips?
Dessa linser kanske inte rent av passar på D200an?

Tacksam för alla svar!

Mvh Fredrik

Jag har själv haft en Sigma 10-20 till min dåvarande D200. Den fungerade bra och jag var nöjd med den. Tydligen har en del haft otur med objektivet. Kvalitén har tydligen varit lite ojämn från fabriken. Testa gluggen innan köp om du har möjlighet.

Mitt Sigma 10-20mm fungerar bra, men om jag skulle köpa en ny ultravidvinkel till DX idag skulle jag titta närmare på Tokina 11-16mm.

Skulle själv titta lite på Tokinas alternativ 12-24 4 och tidigare nämnda 11-16 2,8 eftersom de är presterar i nivå med proffsoptik och är grymt prisvärda. Även tidningen FOTO har rekommenderat de :)

Tack för snabba svar

De vore ju gutt om man fick testa gluggar innan man köpte dom =). Tyvärr så har ja inte de möjligheterna (just nu iaf).

Tokina gluggen lät ju intressant, drog inte heller iväg på priset (som ändå spelar sin roll i ny köp)

Här är ett exempel med 10-20 gluggen: www.prepix.se/124_561.jpg

Snygg bild! Känns som om de släpper på bra med ljust trots bländar storleken. Vet du va de är för brännvidd på bilden? Raka kanter trots vidvinkel, för de kan väl annars bli lite runt i kanterna, eller har ja fel?

Läste den recensionen, men hitta de ingen om tamrons 10-24. Ingen som testat de objektivet? De skiljer ju sig lite i bländare och bränvidd.

Snygg bild! Känns som om de släpper på bra med ljust trots bländar storleken. Vet du va de är för brännvidd på bilden? Raka kanter trots vidvinkel, för de kan väl annars bli lite runt i kanterna, eller har ja fel?

Den bilden togs på 16 mm och bländare 16. Lite svängda kanter får du om du går ner på 13-14 mm och neråt. Det får du mer eller mindre på alla objektiv i de brännvidderna.

Den bilden togs på 16 mm. Lite svängda kanter får du om du går ner på 13-14 mm och neråt. Det får du mer eller mindre på alla objektiv i de brännvidderna.

Blev ju som sagt bra kanter där vid 16mm. Och går man ner så är de ju lite utav den effekten man vill ha =)

hitta Sigma 10-20mm 10-20 F4-5.6 f/4-5.6 EX DC HSM for Nikon på e-bay för ca 3800 inkl frakt. Låter de som ett vettigt pris?

ANNONS