Nordik
Medlem
Jag är förvånad över att ingen har ställt den mest grundläggande frågan, vad har du för objektiv idag?
Utan denna information ve vi inte vad som skulle vara vidvinkligare än det du redan är van vid, 35 mm är mycket vidvinkel för den som bara har ett 70-200 i kameraväskan men för den som istället bara har ett 24-70 så är det plötsligt inte alls vidvinkligt (för den som är van vid att använda 24 mm vill säga).
Sedan har du fått massor av bra råd, dock väldigt spretiga och ger dig liten vägvisning. Men det känns också som om du inte riktigt greppar vad objektivets brännvidd innebär? (Ta det inte som kritik, jag försöker bara hitta ett sett att hjälpa dig till rätt objektiv.)
Det är en enorm skillnad mellan 14 mm och 35 mm när det gäller vilket bildutsnitt du får, i en rak jämförelse skulle du få en mindre än en fjärdedel av motivet med 35 mm mot 14 mm. Det är lika stor skillnad mellan 14 och 35 mm som mellan 80 och 200 mm (om du råkar ha en telezoom i kameraväskan).
Jag skulle rekommendera att du leker lite med denna brännviddsjämförare: http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses101/focal_length.html
Nejdå, ingen fara. Jag tar det absolut inte som någon kritik Sara =)
Jag har sedan tidigare canon 100 mm macro 2,8 samt Canon EF 24-105 mm