Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkel till Canon 1D mark II n

Produkter
(logga in för att koppla)

KeeKe

Medlem
Hejsan alla glada fotografer!

Skulle behöva lite råd vid val av vidvinkel objektiv till min kamera, Canon 1D mark II n. Skulle vara tacksam vid hjälp.

Lite krav
- ljusstarkt 2,8

hehe de är nog allt.

Har kollat Canons 20mm 2,8 men har inte sett några testbilder.
Det är ju 1.3x på 1D serien..

Edit: Även kollat Tokinas 10-17mm 3,5 ska vara bra?
Även fast glugg Sigma 15 eller canon 15mm sigma har även ett 10mm

Snälla hjälp!

Mvh.
Tobias

Även fast glugg Sigma 15 eller canon 15mm sigma har även ett 10mm

Dessa tre objektiv är alla fiskögon (fisheye), de ger ett väldigt speciellt perspektiv där i princip alla linjer blir böjda. Det är sällan fiskögon som avses om vi talar om vidvinkelobjektiv i allmänhet, även om fiskögon per definition ger ett vidvinkligt perspektiv.

Vad har du för budget, och vad fotar du?

Jag skulle själv önska att 20/2,8:an var något att sikta in sig på. Tyvärr är det mesta jag sett om denna miserabla glasbit väldigt deprimerande. För mig som vill ha vidvinkel för landskapsbilder är det inte aktuellt att köpa en glugg som inte är skarp över hela bilden på någon bländare. Men om du kan leva med dålig skärpa och vinjettering så är af och mekanik av bra klass. Jag brukar kolla canongluggar här:
http://www.the-digital-picture.com/Default.aspx

Jag har sett en 17-35L och en 20-35L ute bland annonserna. Har inte riktigt koll på dem. Annars är allt som är bra också dyrt. Själv är jag inte beroende av 2,8 på vidvinkel, då finns det lite mer att välja på.

Senast ändrad:
Dessa tre objektiv är alla fiskögon (fisheye), de ger ett väldigt speciellt perspektiv där i princip alla linjer blir böjda. Det är sällan fiskögon som avses om vi talar om vidvinkelobjektiv i allmänhet, även om fiskögon per definition ger ett vidvinkligt perspektiv.

Ja det vet jag, kolla runt nu lite och sigmas går bort.
Canons 15mm fisheye är fortfarande intressant då de får med mycket bild, utan konstiga kanter runt? blir ett 19mm med 1.3x

Vad har du för budget, och vad fotar du?

Jag skulle själv önska att 20/2,8:an var något att sikta in sig på. Tyvärr är det mesta jag sett om denna miserabla glasbit väldigt deprimerande. För mig som vill ha vidvinkel för landskapsbilder är det inte aktuellt att köpa en glugg som inte är skarp över hela bilden på någon bländare. Men om du kan leva med dålig skärpa och vinjettering så är af och mekanik av bra klass. Jag brukar kolla canongluggar här:
http://www.the-digital-picture.com/Default.aspx

Jag har sett en 17-35L och en 20-35L ute bland annonserna. Har inte riktigt koll på dem. Annars är allt som är bra också dyrt. Själv är jag inte beroende av 2,8 på vidvinkel, då finns det lite mer att välja på.

Ah det tänkte jag inte på när jag skrev tråden, budget.
Jag hade tänkt 5000kr max, så letar främst begagnat då nytt inte så så prisvärt enligt mig. Jag vill inte ha konstiga hörn, svarta kanter och saker om jag ska köpa ett objektiv, därav jag frågar er alla :)

Jag fotograferar naturbilder och djur.
Jag gillar skarp fisheye effekten fast de är begränsat vill ju inte alltid ha de

Tokina 10-17 går bort då man inte kan använda 10mm på den med 1.3x
Då det blir så knasigt som jag inte vill ha, man vill kunna använda hela objektivet med korrekt bild, så att säga.

.:EDIT:.
- Canon 15mm Fisheye
Någon som har bild med 1.3x oredigerad?

Senast ändrad:
Använder själv en 16-35 f/2.8 till min Mk 2N och är väldigt nöjd med hur den presterar.
Den har ju självklart några dåliga egenskaper varav motljusegenskaper är den sämsta.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto