Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vidvinkel till 1.3 crop
- Trådstartare Andreas K
- Start datum
sarnor
Avslutat medlemskap
Om du är beredd att göra ett relativt enkelt ingrepp i objektivet är faktiskt EF-S 10-22 ett alternativ, på ett 1.3x hus tecknar den ut hela bilden ned till 12 mm (och går fri från spegeln).
http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/EF-S-5D-1.3x-9310.jpg
(Bilden är tagen med en 5D, men beskuren motsvarande ett 1.3x hus.)
Modifieringen finns beskriven här:
http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/
Jag har också gjort en direkt jämförelse (så som det är möjligt) med 17-40 på ett 5D hus.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=51749
/Daniel
Jag har också gjort en direkt jämförelse (så som det är möjligt) med 17-40 på ett 5D hus.
/Daniel
thc
Avslutat medlemskap
SM0SBI skrev:
17-40 kommer du nog att bli nöjd med. Jag har en 16-35 och den är perfekt till min 1d. Sigmas vidvinklar tror jag personligen inte på.
Hej,
jag står precis i valet och kvalet mellan en 17-40 och en 16-35 till en 1DII, kan du berätta om hur perfekt en 16-35 är till 1D
thc skrev:
Hej,
jag står precis i valet och kvalet mellan en 17-40 och en 16-35 till en 1DII, kan du berätta om hur perfekt en 16-35 är till 1D
Det är bara ljusstyrkan som skiljer 17-40 och 16-35. De är likvärdiga optiskt.
Behöver man 2,8 ska man välja 16-35 till 1D, annars är det 17-40 som gäller.
thc
Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Det är bara ljusstyrkan som skiljer 17-40 och 16-35. De är likvärdiga optiskt.
Behöver man 2,8 ska man välja 16-35 till 1D, annars är det 17-40 som gäller.
Jag som hade hoppats på svaret att 16-35 är helt överlägsen och att den är värd varenda krona Jag får fundera på om jag "behöver" 2.8 eller inte.
/TC
Jeppe
Aktiv medlem
thc skrev:
Jag som hade hoppats på svaret att 16-35 är helt överlägsen och att den är värd varenda krona Jag får fundera på om jag "behöver" 2.8 eller inte.
/TC
Nej, den är bara överlägsen på en enda punkt...ljusstyrkan. Om du absolut inte behöver f/2.8 så sparar du många sköna tusenlappar genom att välja EF 17-40/4L
Dessutom får man ju nästan en 24/1,4 för mellanskillnaden. Och då snackar vi ljusstyrka.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
5D och 1D har ju längre spegel. En 10D (D30/60) också) har ju samma spegellängds som de kamror -S är gjorda för. Så på en 5D borde spegeln ta i objektivet då det går längre in i kameran.
Åter till grundfrågan:
Jag har Sigmas andra gereation (dvs inte den första), 14/2.8 och den funkar kanon på min 1D MK2, har inte provat på 5D:n ännu.
Den får du beg för rimliga pengar o ger klart bra vidvinkel, värdefullt inne med.
5D och 1D har ju längre spegel. En 10D (D30/60) också) har ju samma spegellängds som de kamror -S är gjorda för. Så på en 5D borde spegeln ta i objektivet då det går längre in i kameran.
Åter till grundfrågan:
Jag har Sigmas andra gereation (dvs inte den första), 14/2.8 och den funkar kanon på min 1D MK2, har inte provat på 5D:n ännu.
Den får du beg för rimliga pengar o ger klart bra vidvinkel, värdefullt inne med.
dano skrev:
Om du är beredd att göra ett relativt enkelt ingrepp i objektivet är faktiskt EF-S 10-22 ett alternativ, på ett 1.3x hus tecknar den ut hela bilden ned till 12 mm (och går fri från spegeln).
/Daniel
sarnor
Avslutat medlemskap
10-22:an skjuter inte utanför den normala EF fattningen förrän du zoomar ut mer än 12 mm, ned till 12 mm går den fri från speglar även i fullformathus (jag har testat).roinek skrev:
I 10 mm läget tar spegeln i på 10D (D30, D60), då denna är större (längre) än speglarna i EF-S husen (300D, 350D, 20D, 30D).
/Daniel
thc
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Nej, den är bara överlägsen på en enda punkt...ljusstyrkan. Om du absolut inte behöver f/2.8 så sparar du många sköna tusenlappar genom att välja EF 17-40/4L
Hej,
jag läste i manualen till Eos 1d MII N att om man har 2.8 objektiv så får man ytterligare 6 fokuseringspunkter som fungerar som korssensorer. Kanske skulle vara något som väger till 16-35:s fördel ?
/TC
thc skrev:
Hej,
jag läste i manualen till Eos 1d MII N att om man har 2.8 objektiv så får man ytterligare 6 fokuseringspunkter som fungerar som korssensorer. Kanske skulle vara något som väger till 16-35:s fördel ?
Jo, så är det med alla kameror. Men i normalt ljus märks ingen skillnad. Det ska vara rätt dunkelt för att det ska märkas. Din kamera har vass autofokus även med ljussvagare gluggar.
solvargen
Aktiv medlem
För att hålla vid denna tråden angående vidvinkel till 1D mark II N undrar jag vilket fast, ljusstark objektiv ni skulle välja för gatufotografering?? Har märkt att jag använt brännvidden mycket 25-26mm på mitt 17-40mm på Canon 20D. Vilket innebär c:a 40-41mm på FF.
Tycker inte objektivet (17-40mm) riktigt har den ljusstyrkan man skulle önska vid gatufotografering. Alternativen är 24mm 1,4(31mm) som är bra men inte så fullgott objektiv som 35mm 1,4 (45mm)
Man skulle här önska att Canon hade ett fast ljusstark 28mm L-objektiv som enligt mig själv skulle ha den mera passande för gatu-fotografering brännvidden 36mm på 1D Mark II N Kan man få höra på lite synpunkter??
Mvh Thomas
Tycker inte objektivet (17-40mm) riktigt har den ljusstyrkan man skulle önska vid gatufotografering. Alternativen är 24mm 1,4(31mm) som är bra men inte så fullgott objektiv som 35mm 1,4 (45mm)
Man skulle här önska att Canon hade ett fast ljusstark 28mm L-objektiv som enligt mig själv skulle ha den mera passande för gatu-fotografering brännvidden 36mm på 1D Mark II N Kan man få höra på lite synpunkter??
Mvh Thomas
Jag tycker också att 28 mm är väldigt lämpligt på 1D-kamerorna för gatufoto. En 35/1,4 på en Eos 5D vore väl idealiskt.
Jag brukar använda min 16-35:a inställd på 28 mm. Canon har ju en 28/1,8 USM som är ett trevligt objekitiv, men lite soft på full glugg. Visst vore det trevligt med en 28/2L eller 28/1,4L, men man kan tydligen inte få allt. Sen kan man ju faktiskt ha andra objektiv än L...
1D/1Ds/1V-husen är lämpliga för gatufoto eftersom man kan ställa in dem på "silent mode" genom P.Fn.
Jag brukar använda min 16-35:a inställd på 28 mm. Canon har ju en 28/1,8 USM som är ett trevligt objekitiv, men lite soft på full glugg. Visst vore det trevligt med en 28/2L eller 28/1,4L, men man kan tydligen inte få allt. Sen kan man ju faktiskt ha andra objektiv än L...
1D/1Ds/1V-husen är lämpliga för gatufoto eftersom man kan ställa in dem på "silent mode" genom P.Fn.
solvargen
Aktiv medlem
Hej Magnus. Ja,en 28mm/2 L hade varit ok. Har du någon gång haft problem angående ljuset med ditt 16-35mm med 1D M II N.
Har börjat lura på 24mm 1,4. Ett ljusstark objektik. Tyvärr kanske lite hörn-kantoskärpa.
På en 1D M II N används ju inte hela brännvidden ut och då borde ju både hörn-kantoskärpan försvinna. Samtidigt kan man efteråt"croppa" bilden i PS en viss procent för att uppnå c:a 35mm brännvidden. Är jag på rätt spår??
MVH Thomas
Har börjat lura på 24mm 1,4. Ett ljusstark objektik. Tyvärr kanske lite hörn-kantoskärpa.
På en 1D M II N används ju inte hela brännvidden ut och då borde ju både hörn-kantoskärpan försvinna. Samtidigt kan man efteråt"croppa" bilden i PS en viss procent för att uppnå c:a 35mm brännvidden. Är jag på rätt spår??
MVH Thomas
solvargen skrev:
Har du någon gång haft problem angående ljuset med ditt 16-35mm med 1D M II N.
Hur menar du?
Det är mitt nästa objektiv. Hörnskärpan skiter jag i. Så illa är det inte att man kan kalla det ett problem. Dessutom plåtar jag reportage och inte landskap - och då är kantskärpa inget man bryr sig om.Har börjat lura på 24mm 1,4. Ett ljusstark objektik. Tyvärr kanske lite hörn-kantoskärpa.
Gluggen är tillräckligt skarp på 1,4 och 2 för att motivera merkostnaden.
MVH Thomas
Hela brännvidden används, men inte hela bildcirkeln. Men visst kan man croppa bilden. En Eos 5D har samma sensor som Eos 1D mark II, fast med större yta. Beskär du en bild från Eos 5D får du samma som från 1D mark II
solvargen
Aktiv medlem
Magnus.
Jag menar om du någon gång kännt/tyckt att kanske 2,8bl inte varit tillräckligt på 400iso i "taskigt väder" eller mörkare platser.
Ang. kantoskärpan kanske den inte är det viktigaste när det gäller gatufoto,reportage men man vill ju ändå uppnå bästa kvalitet hela vägen ut om man kan.
En annan medlem skrev: ...man använder inte ytterkanten på 24mm objektivet med en 1D M II N och därmed skulle kantskärpan bli bättre. Antar att detta stämmer i jämnförelse med en FF-kamera.
Du själv skriver att man använder hela brännvidden men inte hela bildcirkeln. Ledsen men jag förstår inte riktigt det där sista med bildcirkeln.
Mvh Thomas
Jag menar om du någon gång kännt/tyckt att kanske 2,8bl inte varit tillräckligt på 400iso i "taskigt väder" eller mörkare platser.
Ang. kantoskärpan kanske den inte är det viktigaste när det gäller gatufoto,reportage men man vill ju ändå uppnå bästa kvalitet hela vägen ut om man kan.
En annan medlem skrev: ...man använder inte ytterkanten på 24mm objektivet med en 1D M II N och därmed skulle kantskärpan bli bättre. Antar att detta stämmer i jämnförelse med en FF-kamera.
Du själv skriver att man använder hela brännvidden men inte hela bildcirkeln. Ledsen men jag förstår inte riktigt det där sista med bildcirkeln.
Mvh Thomas
Jeppe
Aktiv medlem