Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag är dum. vad är ett vidvinkel objektiv?
jag har aldrig fattat vad det är, aldrig undrat föräns nu.
eric:confused:

Definitionsmässigt är det ett objektiv som har en brännvidd som är kortare än filmformatets diagonalmått. Praktiskt är det ett objektiv med stor bildvinkel.

Ett 75 mm är en vidvinkel på din Mamiya men ett teleobjektiv på en småbildskamera.

Hej Erik,
Finns lite olika benämningar på vidvinkel beronede på brännvidd.
Fisheye: 8-15 mm
Supervidvinkel 16-28 mm
vidvinkel 28-25 mm

Ta och ge några millimeter, kanske inte så viktigt. Jag minns inte de exakta gränserna. Ett vidvinkelobjektiv ger stort bildomfång och stort skärpedjup. Jämför med ett teleobjektiv som ger litet bildomfång och kort skärpedjup. Se nedan för exempel på bild tagen med vidvinkel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?

Om du har en "tittuthål" i dörren (till lägehenten eller villan) så kan du kika ut där för att se effekten av ett vidvinkelobjektiv.

Mvh
Andreas

jim:
inte är mitt objektiv till min mamiya rz67 pro2....
110mm optik..... 77 i diameter.....vidvinkel??

eric

Man skulle kunna säga att all optik från 35mm och neråt (28, 24, 20 17, 14) är vidvinkel, och då menar jag småbild.

50mm anses vara normaloptik eftersom just den brännvidden ungefär motsvarar det mänskliga synfältet, och det är just därför det innan zoomobjektivens tid oftast medföljde ett 50mm objektiv när man köpte en kamera.

brännvidder däröver kallas för teleobjektiv, och detta eftersom de har en "förstorande" verkan. Brännvidderna mellan 75-110mm kallas oftast för kort teleobjektiv, och de däröver bara för teleobjektiv. Dessa definitioner kan dock variera något beroende på vem man frågar.

Slutligen så är ju ett vidvinkelobjektiv, enkelt förklarat, ett objektiv som tar med mer av omgivningen än vad vårat mänskliga synfält klarar av.

Hälsn. Joakim

Med negativformat 6X7 cm är diagonalen ca 90mm.
Därav benäms brännvidder i närheten av 90mm "normalobjektiv pga att dessa ger en bildvinkel o perspektiv som likanar vårt öga.
Brännvidder kortare än ca 80 mm ger bredare (vidare)bildvinkel än våra ögon men dessa ger oxå större skärpedjup vid ett givet avstånd och bländaröppning.
Brännvidder längre än ca100mm (Teleobjektiv)har smalare bildvinkel och kortare skärpedjup än normalen vid samma övriga förutsättningar.

pratade precis med kameradok.
de sa att 110 e är vidvinkel.
allta under 75 är det.

ni e fan otroliga med era svar, snabbt o informativt! tackar! :))

Nej, om det är 110 mm brännvidd så ligger det snarare lite på telesidan. 6x7-formatet har väl en diagonal på mellan 9 och 10 cm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar