Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel i fjällen

Produkter
(logga in för att koppla)

V.Svanström

Aktiv medlem
Hej!

I slutet av sommaren ska jag upp och fjällvandra i Kebnekaise och tänker då passa på att utöka min fotoväska med ett vidvinkelobjektiv.
Efter att ha läst runt på forumen så har jag tvåfrågor.

1, Det talas mycket om vad brännvidderna motsvarar på olika kameror. Hur funkar den omräkningen? Om jag har en Nikon D70s med 1.6x sensor(?).
Och hur påverkar detta köpet och tanken bakom köpet av ett vidvinkel objektiv?

2, Då till den klassiska frågan: Vad ska jag välja? Min budget är 2000-3000kr(inklusive polariseringsfilter mm.)
Jag är osäker på om jag ska ha fast eller ej. De fasta erbjuder ju ljusstyrka och ett annat skärpedjup medan zoomarna erbjuder just zoom. Vad ska man värdesätta?

Tacksam för alla svar!
Viktor

Vad jag kan se har du redan en 18-70. Räcker inte den? Vill du bära fler objektiv? Jag hade tagit med den som enda objektiv och bär hellre ett tele än en vidvinkel. Det är svårt att göra det mäktiga fjällandskapet rättvisa med vidvinkel. /FW

Har du vandrat mycket?

Jag tycker också att ett kort tele är mer användbart i fjällen. Det är lätt att tro att det storslagna landskapet kräver en vidvinkel för att få med allt. Enligt mig blir det ofta bara platt i stället.

Håller med Per och Frode.. Normal till kort tele tycker jag passar bäst för landskapsfoto i fjällen. Kollar man på etablerade fjällfotografer som t ex Claes Grundsten och Sven Hörnell så använder/använde de oftast de brännvidderna och med en 18-70 (vilket motsvarar ungefär 29-112mm för småbild) på en 1,6crop kamera klarar man det mesta.

Se även denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=94478

Tack för svar!
Det verkar alltså som att vidvinkel inte är något speciellt bra alternativ för fjällfotografering.
Jag har inte fjällvandrat men har vandringserfarenhet från lumpartiden.
Nog för att det är gött att få ner vikten så mkt som möjligt men jag kan tänka mig att prioritera kamerautrustning.
Jag läste igenom den andra tråden och där verkar det också vara ganska eniga om att ett 18-70 skulle räcka.
Hade tänkt att ta med stativ, kamera, tonat gråfilter, polfilter. Funderar på att hoppa 50mm/1.8?
Är det något som jag "borde" ha med mig som jag inte har räknat upp då?
Antar att jag borde köpa till ett extra batteri och minneskort?

för att gå mot strömmen: en vidvinkel är mycket användbar i fjällen. Enbart fantasi och kreativitet sätter gränserna! Tänk på alla underbara förgrunder man kan bygga upp. Skulle nog inte ta med enbart en vidvinkelglugg, men skulle helst inte åka utan.

S

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto