Annons

vidvinkel för canon

Produkter
(logga in för att koppla)

wibergify

Medlem
Hej,

Jag är nybörjare gällande fotografering.

Går i tankarna om att skaffa ett fast vidvinkel för landskapsfoto som komplement till mitt canon 50 1.8 II.

Min gräns är 4000 nytt eller begagnat spelar ingen roll.

Några rekommendationer och tips?

Vet inte hur långt ner man ska gå i mm? 11--12? 18--24? Gärna fast o inte någon zoom.

Min kamera är en 7D (Ej markII)

Ska det vara någorlunda rejäl vidvinkel till en 7D så hamnar du på EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM eller den nyare EF-S 10-18 mm f/4-5,6 IS STM.

Den sista klarar utan vidare din budget, även som ny.

Jag älskar mitt samyang 14mm. Väldigt enkelt att använda tycker jag. Om man accepterar dess brister dvs. :)

Bristerna med det tycker jag är markörerna vid fokus som inte stämmer, vilket är konstigt egentligen. Men man lär sig fort hur man skall vrida rätt.

Ett annat problem är att det inte känns igen av lightroom, så när du skall justera objektivkorrigeringar och ta bort kromatisk avvikelse så får du göra allt manuellt. Horisonterna vid landskapen blir krökta till exempel. Men det är lätt fixat i efterarbetet te x...

Lightroom kan inte heller se vilken bländare du fotat med, vilket jag ändå tycker kan vara bra att veta ibland.

Men det är nog fortfarande mitt mest använda objektiv än så länge.

Jag har provat något Samyang, som en kompis har. Jag tycker de är skräp jämfört med EF. Inte billiga nog för att jag skulle vilja använda dem.

Då har du en referens i ditt 17-55 objektiv. Är 17mm tillräckligt, nästan tillräckligt eller inte ens nära? 14mm funkar om du vill ha lite mer vidvinkel, men eftersom 7D är en cropkamera så behöver du förmodligen komma ner till 10-12mm för den där riktigt ordentliga vidvinkelkänslan.

Ska det vara någorlunda rejäl vidvinkel till en 7D så hamnar du på EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM eller den nyare EF-S 10-18 mm f/4-5,6 IS STM.

Den sista klarar utan vidare din budget, även som ny.

EF-S 10-18/4-5.6 kan jag verkligen rekommendera. Lätt, billigt, skarpt och har bildstabilisering. Det andra vidvinkelobjektivet som nämns ovan saknar tre av dessa egenskaper (men det är skarpt).

Vill man ha ännu mera vidvinkligt så vill jag rekommendera Sigma 8-16. När jag köpte mitt häromåret så köpte jag det från UK, eftersom det var lite svårt att hitta i Sverige. Men det har dykt upp en del på beg-marknaden har jag sett. Det behöver bländas ned några hack för att få riktigt bra kantskärpa. Jag saknar i bland IS på det när jag fotar i miljöer där stativ knappt går att ha.
Jag har också EF-M 11-22, och där märker jag ibland vad den extra vidvinkligheten med 8-16 är bra för mina interiörbilder i olika sammanhang.
Sigma 8-16 andas bra byggkvalitet, metallbajonett och allt man kan begära av ett välbyggt objektiv.

När det gäller Samyang menar jag hanteringen, som är sämre än för EF. Får man väl till en bild är den nog bra. Fast stjärnor rör sig ju inte så fort, så då kan det ju vara lättare.

När det gäller Samyang menar jag hanteringen, som är sämre än för EF. Får man väl till en bild är den nog bra. Fast stjärnor rör sig ju inte så fort, så då kan det ju vara lättare.

Vi pratar landskapsfotografering nu, det brukar innebära att saker står still. Är inte jättesvårt att sätta fokus på ett 14mm objektiv om du inte har överdrivet bråttom. Därmed inte sagt att AF skulle vara onödigt men när EF-varianten kostar över 18000 kr är det ju värt att fråga sig hur mycket det är värt. Dessutom ligger det klart över budget i den här tråden.

Ska vi jämföra Canon EF 14/2.8II mot Samyang 14/2.8 så har Canon autofokus, sämre skärpa både i mitten och kanterna, mer CA, har koma. Dock har Canon mindre distorsion och vinjettering. Båda har objektivkorrigering i ACR/LR.
Pris: Canon 20700kr mot Samyang 3700kr.

Samyang är alltså betydligt mer prisvärd med alltså ingen koma, mindre CA och högre skärpa.

/Stefan

Nä, budgeten är ju ett kreatur som Samyang passar bra ihop med. Ska man bara ha den till träd och annat så är det nog inget problem. Jag försökte få till en situation som involverade folk som rände omkring, två 600 EX-RT blixtar styrda av ST-E3-RT och så en dos befintligt ljus, som varierade i intensitet beroende på i vilken grad molnen täckte takfönstren. Blev nåt fel på varje bild med Samyang. Sen bytter jag till Canon EF och ett klick senare var allt bra.

Jag har en tendens att använda mina objektiv till olika saker, inte enbart träd.

Nä, budgeten är ju ett kreatur som Samyang passar bra ihop med. Ska man bara ha den till träd och annat så är det nog inget problem. Jag försökte få till en situation som involverade folk som rände omkring, två 600 EX-RT blixtar styrda av ST-E3-RT och så en dos befintligt ljus, som varierade i intensitet beroende på i vilken grad molnen täckte takfönstren. Blev nåt fel på varje bild med Samyang. Sen bytter jag till Canon EF och ett klick senare var allt bra.

Jag har en tendens att använda mina objektiv till olika saker, inte enbart träd.

Har du läst originalinlägget...?

Har inget Samyang-objektiv (kör själv Nikonsystem med endast originalobjektiv), men skall du köpa Samyang så kan jag iaf tipsa om att Cyberphoto har 15% på de fram till 2:september med koden SAMY15.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar