Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel eller macro som allround?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Hej, jag är på väg att köpa eos 350D med kit objektiven 18-55 och 55-200 + batterigrepp, men jag tänker också köpa ett till objektiv till allround och natur.

Jag har kollat på dessa två:
Tokina 19-35/3,5-4,5
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di.

Vilken är bäst som allround, Tokina är ju bra inomhus och landskap, men går det att ta någorlunda bra macro bilder med vidvinkel?

Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di är ju ett av dom bästa objektiven sägs det, men är macro objektiv bra som allround, eller bara bra till macro?
jag fotar mycket landskap så vilket är bäst att satsa på?

Och dom andra 2 kit objektiven, är som värkligen så dåliga som det sägs?


Eller finns det andra som är värda att kolla på under 4000 kr?
 
Har själv Tamron 90 mm men använder det endast till småkryp och närbilder på blommor då det är suveränt. Tveksamt att använda till landskap tycker jag. Använder då kitobjektivet canon 18-55mm som har en relativt bra vidvinkel eller Sigma 28-85mm med minimacro som jag hade förut. Skall man zomma in bättre är det ju bra att som du tänker välja 55-200 mm. Rekommenderar att få prova på objektiven från någon bekant innan du väljer.
 
Hej !

Småkryp och sånt kan ja fota med min Km dimage z6 som har 1 cm närgräns, men jag har testat att fota med Sigma EX 10-20/4-5,6 DC som var grymt skön, sedan dess är jag fast i vindvinkel =)
men den kostade ochså dubbelt så mycket som Tamron.
men jag tror att jag tar vindvinkel nu så kan jag ta macro till våren.

eller finns det något annat man kanske kan kolla på?
 
Du har ju redan ett "allround"-objektiv i 18-55:an. Inte toppklass, men helt okej.
90mm är alldeles för långt att ha som allround, även om det går fint att ta landskapsbilder med det, beroende på landskapets beskaffenhet.

Är du inte mestadels intresserad av makro, eller porträtt, så är en vidvinkel helt klart att föredra iaf.
Sigmas 10-20 som du redan tittat på är helt okej. Tokina 12-24/4 är IMO bästa valet, men som vanligt så går ju åsikterna isär.

"Landskap" med Tamron 90:
http://i57.photobucket.com/albums/g224/miffokarnevalen/hoestmaane.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.