Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulkas

Medlem
Behöver hjälp innan jag går under av mina i-lands-bekymmer.

Ska köpa ett nytt och lite fräsigare objektiv för att ersätta mitt canon kit-objektiv. Har sneglat på Tamron och fått för mig att deras två objektiv 17-50/2.8 och 28-75/2.8 är väldigt bra. Så jag har alltså minimerat mina val till dessa två. Nu kan jag dock inte bestämma mig.

Behöver köpråd om vilket ni hade förespråkat. Jag fotograferar mest konsert. Så frågan är egentligen hur mycket man förlorar på att man inte får någon vidvinkel, kontra hur mycket man vinner på mer tele. Kommer denna extra tele-bit märkas? Egentligen har jag ju vidvinel redan i kit-objektivet, så det känns ju bäst att välja 28-75. Å andra sidan kanske det blir jobbigt att byta mellan objektiven hela tiden.
Det finns ju en lliten prisskillnad i frågan också, fast den kommer i andra hand!

Vad tror ni?

Frågan är vilket av dom två som är lättast att uppgradera om ett halvår eller liknande. Kanske lite kaka på kaka att ha båda i slutändan?

Jag tycker nog att du svarat på din egen fråga. :eek:) Du har ju redan ett kitobjektiv som du kan använda, så varför inte satsa på 28-75:an först och sedan satsa på 17-50 längre fram. Nu vet jag inte vilket märke du kör med, men skillnad kommer du garanterat att märka av då den fasta ljusstyrkan underlättar mycket på många sätt. Tokina är på gång med ett 16-50/2.8 också, så det kan också vara en anledning att vänta med det omfånget ett tag till. Sigmas nya version av 18-50/2.8 med makrofunktion är också värt att titta på.

70-200 F/4

Nu vet inte jag heller vad du har för kamerahus. Men om de vore Canon så skulle jag behålla kit-objektivet o köpa en telezoom som t ex EF 70-200 F/4. Så gjorde iallafall jag. Bytte senare upp mig till ett 17-40 och ska komplettera detta med en ljustark 50 mm t ex 50 F/1.4. Visst ligger 70-200 lite högre i pris men du får ett väldigt bra komplement då jag tycker att 28-75:an ligger för nära din kitglugg. Lycka till med valet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar