Annons

Videoredigerare - vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag här helt ny på att redigera filmer och har fundering på vilket program jag ska köpa.
De som jag väljer mellan är Sony Vega, Adobe Premiere Elements 11 och Pinnacle Studio 16.
Kamera som jag har är Canon 5D Mark II och III samt en Canon digital filmkamera.

Vilket är mest lättanvänt och bäst? Handlar om att redigera familjefilmer.
Har en dator som är ca 2 1/2 år gammal (PC) men den ska uppgraderas.

Vill gärna även att det ska vara på svenska.

Tack på förhand.

Bosse
 
Strunt samma - beställde nu Elements.... :) Har läst på en recensioner och det verkar nu vara ett bra program även för nybörjare. Prislappen är ju även rätt ok :)

//Bosse
 
Jag har tetat dom alla, men gillar Pinnacle bäst. Vet dock att många gillar Vegas och säkert Elements också. Mao så blir det nog bra vilket som ;-)
 
Jag kör med Elements 10 och är helnöjd. Tidigare versioner kraschade titt som tätt men inte denna. 11:an lär vara ännu mer stabil.

Här har jag klippt och klistrat i 720p. Canon 7D, GoPro och GoPro 2 används. Inte de bästa förutsättningarna (mörkt och långt bort) men programmet är lättanvänt trots flera olika bildkällor. :)
Länk till filmen!
 
Jag kör med Elements 10 och är helnöjd. Tidigare versioner kraschade titt som tätt men inte denna. 11:an lär vara ännu mer stabil.

Här har jag klippt och klistrat i 720p. Canon 7D, GoPro och GoPro 2 används. Inte de bästa förutsättningarna (mörkt och långt bort) men programmet är lättanvänt trots flera olika bildkällor. :)
Länk till filmen!

Jag hade lite problem med importering av olika film/bildkällor, men kanske skulle gett det mer tid?
 
Hej,

Jag här helt ny på att redigera filmer och har fundering på vilket program jag ska köpa.
De som jag väljer mellan är Sony Vega, Adobe Premiere Elements 11 och Pinnacle Studio 16.
Kamera som jag har är Canon 5D Mark II och III samt en Canon digital filmkamera.

Vilket är mest lättanvänt och bäst? Handlar om att redigera familjefilmer.
Har en dator som är ca 2 1/2 år gammal (PC) men den ska uppgraderas.

Vill gärna även att det ska vara på svenska.

Tack på förhand.

Bosse

Jag ar PC och är mycket nöjd med MAGIX http://www.magix.com/se/
Min senaste film: http://vimeo.com/54709690
 
Om du har har skaffat Premiere Elements 11 och håller på att plugga in det, så skaffa även Adobe After Affects och plugga in det!
Så kan du göra (och ha så mycket roligare) riktigt roliga effekter, det är bara din egen fantasi som sätter gränser ;)
 
Ni som använder Gopro, hur är ert Workflow? Jag har hero 3 och har tidigare lagt in mina mp4 filer direkt i Adobe premiere cs5.5 och redigerat dom där. Men nyligen så provade jag Gopros cineform där jag fixade vitbalansen, kontrast m.m, tyckte att slutresultatet blev mycket bättre.
Kan man göra en enkel justering i cineform och sen i premiere för musik och effekter m.m utan att förlora kvalitet?
Det andra är att när jag importera mina 720p 120fps mp4 filmer till premiere så säger premiere att det är 59fps så filmerna blir i slowmotion. Nån som vet varför?
Om jag konvertera dom till avi via cineform och sen importera dom så funkar det. Är det så tanken är att man ska göra eller?
Blev långt inlägg när jag väl lättade mitt hjärta :)

Mvh Henke

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
...
Kan man göra en enkel justering i cineform och sen i premiere för musik och effekter m.m utan att förlora kvalitet?

Typ ja. Beroende på hur du exporterar från Cineform. Väljer du högsta kvalité/format eller motsvarande så kommer ni sannolikt inte uppleva någon försämring i kvalitén. Men det är ett teoretiskt svar. Du måste prova och jämföra själv föra att få ett riktigt svar.

...
Det andra är att när jag importera mina 720p 120fps mp4 filmer till premiere så säger premiere att det är 59fps så filmerna blir i slowmotion. Nån som vet varför?
Om jag konvertera dom till avi via cineform och sen importera dom så funkar det. Är det så tanken är att man ska göra eller?

Du kan tala om för Premiere Pro hur den ska tolka klippet. Högerklickla på vidoefilen i projektfönstret och välj "Modify" -> "interpret footage" i fönstret sen väljer du "Assume this framerate" och väljer hur många bildrutor filen har. Här kan kan även då styra om man vill att ett klipp ska gå i slowmotion.
 
Ni som använder Gopro, hur är ert Workflow?
...

Jag skulle också vara intresserad av höra synpunkter på detta, som en nybliven ägare till en GoPro Hero3 Black. Det jag hittade på nätet var ju att Cineform är det enda alternativet som förstår sig på Protune-kurvan, som skiljer sig från en vanlig gammakurva. Gratisversionen av Cineform verkar ju inte så värst avancerad, även om jag hittade ett som jag tror ganska bra arbetsflöde: GoPro-filerna importeras till Cineform, det intressanta markeras och converteras till AVI i Cineform med högsta kvalitet. Denna AVI-fil importeras sedan till Sony Home Movie Studio Platinum 12. Det intressanta är att jag nu kan ändra på inställningarna, t.ex färgerna, i Cineform och förändringarna syns genast i Movie Studio. Då programmen fungerar så bra ihop samtidigt, så förefaller det här vara ett fungerande arbetsflöde.

Min senaste video, dock utan GoPro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.