Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Videofilmning med 7D
- Trådstartare monica w
- Start datum
Maximus3D
Aktiv medlem
Allt beror ju på vad du ska filma för subjekt.
- 30fps för sport/action, men 24 funkar också fint om du vill ha lite annan känsla.
- Fast eller zoom spelar ingen roll, men undvik att zooma samtidigt som du filmar om du inte ska skapa dolly zoom effekt.
- Alltid manuell inställning för maximal kontroll och minimering av problem.
- Stativ eller handhållet beror på subjektet och känslan du vill ha i den filmade sekvesen.
- Planera dina sekvenser om möjligt innan du börjar filma, skissa på papper, kontrollera ljus, ljud, skuggor, med mera.
- Editeringen är halva jobbet med filmning så spela in multipla sekvenser och editera ihop dessa till en eller flera delsekvenser som du sedan kan klippa ihop till en kortfilm.
- Känns en sekvens fel, gör om och försök igen tills det känns rätt.
/ Magnus
- 30fps för sport/action, men 24 funkar också fint om du vill ha lite annan känsla.
- Fast eller zoom spelar ingen roll, men undvik att zooma samtidigt som du filmar om du inte ska skapa dolly zoom effekt.
- Alltid manuell inställning för maximal kontroll och minimering av problem.
- Stativ eller handhållet beror på subjektet och känslan du vill ha i den filmade sekvesen.
- Planera dina sekvenser om möjligt innan du börjar filma, skissa på papper, kontrollera ljus, ljud, skuggor, med mera.
- Editeringen är halva jobbet med filmning så spela in multipla sekvenser och editera ihop dessa till en eller flera delsekvenser som du sedan kan klippa ihop till en kortfilm.
- Känns en sekvens fel, gör om och försök igen tills det känns rätt.
/ Magnus
emillarson89
Aktiv medlem
Frocli
Aktiv medlem
Ja, filmen är ju skjuten i HD (720) och med 60 b/s
Jag har också testat olika inställningar, tycker att filma sport är det här inställning bäst.
Gärna med kort exponeringstid om ljuset tillåter, 1/400 eller så.
Jag tycker det blir bättre än Full HD (1080) och 24 eller 30 b/s
Iof gjorde jag med 550D, men videofunktionen är det samma i 550D, 60D, och 7D.
Stativ alltid om du har möjlighet. Om inte, skaffa axelstativ.
Panorera, zooma så lite som möjligt.
Använd manuell fokus.
drejjan
Aktiv medlem
Ja, filmen är ju skjuten i HD (720) och med 60 b/s
Jag har också testat olika inställningar, tycker att filma sport är det här inställning bäst.
Gärna med kort exponeringstid om ljuset tillåter, 1/400 eller så.
Jag tycker det blir bättre än Full HD (1080) och 24 eller 30 b/s
Iof gjorde jag med 550D, men videofunktionen är det samma i 550D, 60D, och 7D.
Stativ alltid om du har möjlighet. Om inte, skaffa axelstativ.
Panorera, zooma så lite som möjligt.
Använd manuell fokus.
Är inte en tumregel att man ska ha dubbelt upp av bps. Förtydligande: 25bps, 1/50 sek slutartid? Har aldrig fått riktigt klart för mig vad som händer om man inte kör så, någon som kan förklara?
PeterWem
Aktiv medlem
Bästa jag sett från en 7D: http://www.youtube.com/watch?v=vgFULJ5GGLk&feature=related
http://www.youtube.com/user/chidzy182#p/a/u/0/p3TGDG_IALk
Verkar dock inte vara canongluggar.
apersson850
Aktiv medlem
Att ha halva tiden, alltså exempelvis 1/50 vid 25 bilder per sekund, kommer från att riktiga filmkameror vanligtvis hade 180° slutare. Med det menas att slutaren var en roterande cirkel, där halva cirkeln fattas. Under halva tiden exponerades filmrutan, under den andra halvan matades filmen fram till nästa ruta.
Detta ger en "lagom" utsuddning av rörelser, för att de ska se mjuka ut på filmen. Dessutom blir filmen som vi är vana vid, för de flesta filmas nog på det sättet.
Vissa kameror, ofta med XL i modellbeteckningen, kunde köra med 220° slutare. På så sätt kunde man filma i svagare ljus, med samma bländare. Rörelser blev då lite suddigare, förstås.
Omvänt är det förstås så att de enskilda bildrutorna blir skarpare om man filmar något som rör sig med 1/1000 sekund per ruta, exempelvis. Men rörelsen mellan bildrutorna är densamma, för vi kör fortfarande 25 bilder per sekund. Så istället för att rörelsen från en filmruta till en annan dras ut i själva rutorna, får du skarpare rutor men effekten att det som rör sig tycks hoppa från en ruta till en annan. Därför kan rörelser se lite flimriga ut, eller vad man ska kalla det, om man har kortare tid.
Detta ger en "lagom" utsuddning av rörelser, för att de ska se mjuka ut på filmen. Dessutom blir filmen som vi är vana vid, för de flesta filmas nog på det sättet.
Vissa kameror, ofta med XL i modellbeteckningen, kunde köra med 220° slutare. På så sätt kunde man filma i svagare ljus, med samma bländare. Rörelser blev då lite suddigare, förstås.
Omvänt är det förstås så att de enskilda bildrutorna blir skarpare om man filmar något som rör sig med 1/1000 sekund per ruta, exempelvis. Men rörelsen mellan bildrutorna är densamma, för vi kör fortfarande 25 bilder per sekund. Så istället för att rörelsen från en filmruta till en annan dras ut i själva rutorna, får du skarpare rutor men effekten att det som rör sig tycks hoppa från en ruta till en annan. Därför kan rörelser se lite flimriga ut, eller vad man ska kalla det, om man har kortare tid.
Frocli
Aktiv medlem
Att ha halva tiden, alltså exempelvis 1/50 vid 25 bilder per sekund, kommer från att riktiga filmkameror vanligtvis hade 180° slutare. Med det menas att slutaren var en roterande cirkel, där halva cirkeln fattas. Under halva tiden exponerades filmrutan, under den andra halvan matades filmen fram till nästa ruta.
Ja, det stämmer. Men om man fotar i HD 60 b/s så ser i alla fall inte jag denna (för 7d film ganska typisk) flimrandet,
Så det går att välja 1/400 eller så, och varje bild blir riktigt skarp, och filmen i TV skärm har proffskvalité.
Eftersom den manuella fokusering är svår vill man att man gärna väljer stor skärpedjup (bl 11 eller 16 ) och då blir med ISO-auto gabnska hög ISO-inställning. Men den syns knappt på färdiga filmen.
Tell
Aktiv medlem
Bästa jag sett från en 7D: http://www.youtube.com/watch?v=vgFULJ5GGLk&feature=related
Den där WW2-filmen var iofs ett väldigt bra exempel på hur rolling shutter kan pajja en hel film. För precis heeela tiden så ser man det där småskaket som kan uppstå om man kör handhållet med en CMOS-kamera. Stativ eller nån form av stabilisering känns nästan som ett måste (eller åtminstone att man är betydligt stabilare på händerna än vad den där kameramannen var..).
Gunnar Fahlström
Aktiv medlem
Exempel på videfilm tagen med EOS 7D
På http://www.youtube.com/watch?v=p9nYEwS4EWE
ligger ett exempel på en reportagefilm gjord med 7D.
Gjord helt utan planering, med kameran på ett enbent stativ och med inbyggd mikrofon.
Tagen samtidigt som jag plåtade stillbilder så det var ett svettigt jobb !
På http://www.youtube.com/watch?v=p9nYEwS4EWE
ligger ett exempel på en reportagefilm gjord med 7D.
Gjord helt utan planering, med kameran på ett enbent stativ och med inbyggd mikrofon.
Tagen samtidigt som jag plåtade stillbilder så det var ett svettigt jobb !
mull
Medlem
Tror det hade blivit bättre om han kört 1/30. Kändes lite "strobbigt" ibland, så det var nog mycket slutartiden som spelade in. Håller dock med om att det förmodligen hade blivit bättre om han kört nån stabilisering (IS-glugg eller axelrigg).Den där WW2-filmen var iofs ett väldigt bra exempel på hur rolling shutter kan pajja en hel film. För precis heeela tiden så ser man det där småskaket som kan uppstå om man kör handhållet med en CMOS-kamera. Stativ eller nån form av stabilisering känns nästan som ett måste (eller åtminstone att man är betydligt stabilare på händerna än vad den där kameramannen var..).
and30ers
Aktiv medlem
Här finns färdiga klipp att titta på med olika frame rates och slutartider http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DVIDEO.HTM. Tryck på paus eller kör slowmo så syns stor skillnad.
Beroende på vad jag filmar, men använder oftast snabba slutartider (runt 1/500s) med 7D, i antingen 720p60 eller 1080p30. Aldrig långsammare frame rates.
Beroende på vad jag filmar, men använder oftast snabba slutartider (runt 1/500s) med 7D, i antingen 720p60 eller 1080p30. Aldrig långsammare frame rates.
drejjan
Aktiv medlem
Här finns färdiga klipp att titta på med olika frame rates och slutartider http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DVIDEO.HTM. Tryck på paus eller kör slowmo så syns stor skillnad.
Varför får inte 5D en firmware update så att även den kan filma med 60fps? eller är det något jag missat?
and30ers
Aktiv medlem
Varför får inte 5D en firmware update så att även den kan filma med 60fps? eller är det något jag missat?
Ingen aning, kommer väl med 5D Mk3 om ett tag. 5D Mk2 lanserades för över två år sedan och 7D ett år senare. Utvecklingen går framåt.
drejjan
Aktiv medlem
Ingen aning, kommer väl med 5D Mk3 om ett tag. 5D Mk2 lanserades för över två år sedan och 7D ett år senare. Utvecklingen går framåt.
Jojo, det förstår även jag. Men det borde kunna lösas med en firmware bara, eller?
reflux
Aktiv medlem
Jojo, det förstår även jag. Men det borde kunna lösas med en firmware bara, eller?
Förmodligen en hårdvarubegränsning.
Gunnar Fahlström
Aktiv medlem
Video gjord med en EOS 7D
För den som är intresserad, en ny video gjord med EOS 7D och redigerad med Premiere Pro. Snabbt gjord, inget finlir med övergångarna eller någon färg eller ljudkorrigering. Den inbyggda mikrofonen användes, med en bit skumgummi tejpad runt mikrofonhålet.
Tycker det är kul att uppmärksamma den här typen av verksamhet som faktiskt är en kulturgärning. För inte så länge sedan var hälften av Sveriges befolkning sysselsatt i lantbruket. Nu är det bara några procent och de gamla redakapen är snabbt på väg att försvinna, om det nu inte vore för dessa gentlemän med sina fantastiska traktorer.
http://www.youtube.com/watch?v=kQWNaNN7atY
För den som är intresserad, en ny video gjord med EOS 7D och redigerad med Premiere Pro. Snabbt gjord, inget finlir med övergångarna eller någon färg eller ljudkorrigering. Den inbyggda mikrofonen användes, med en bit skumgummi tejpad runt mikrofonhålet.
Tycker det är kul att uppmärksamma den här typen av verksamhet som faktiskt är en kulturgärning. För inte så länge sedan var hälften av Sveriges befolkning sysselsatt i lantbruket. Nu är det bara några procent och de gamla redakapen är snabbt på väg att försvinna, om det nu inte vore för dessa gentlemän med sina fantastiska traktorer.
Anders P Hansson
Aktiv medlem
Vilken inställning har du på din 7D när du videofilmar?