Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Video till varje pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför detta plötsliga intresse för videofunktion i SLR? Det verkar vara en trend bland journalister just nu och kameratillverkarna hakar på, för vem vill ha "dåliga" resentioner? Vad får vi? Jo, "onödigt" dyra kameror! Jag köpte själv en Panasonic G 1, fullt medveten om det även finns en videoversion. Men jag har inget behov av att filma. Jag har även en kompaktkamera med den möjligheten och de enda filmer jag tagit med den är "roliga" småsnuttar som man tittar på direkt och sedan raderar.
Att göra två kameror i en blir aldrig bra. Jag är helt övertygad om att den här hypen kommer att gå över
 
Nja, jag tror inte att det är en trend som kommer att gå över.

Och varför skulle roliga småsnuttar inte ha något existensberättigande?

Om kameran ändå har LiveView kan jag inte tänka mig att det skulle påverka priset med en videofunktion. Kanske inte ens LV påverkar filmfunktionen?

Hur som helst, sensorn sitter där redan, om den tar stillbilderna en och en eller sätter ihop dem till en film påverkar nog priset rätt marginellt.

Förresten, om vi satte ett pris på varje funktion på kameran och lät dig välja exakt vilka du ville ha eller inte, vilka skulle du då vilja betala för?

Det är nog bara att ställa in sig på att utvecklingen går mot fler, bättre och roligare funktioner, teknikfientliga har sällan haft rätt....
 
Varför detta plötsliga intresse för videofunktion i SLR? Det verkar vara en trend bland journalister just nu och kameratillverkarna hakar på, för vem vill ha "dåliga" resentioner? Vad får vi? Jo, "onödigt" dyra kameror! Jag köpte själv en Panasonic G 1, fullt medveten om det även finns en videoversion. Men jag har inget behov av att filma. Jag har även en kompaktkamera med den möjligheten och de enda filmer jag tagit med den är "roliga" småsnuttar som man tittar på direkt och sedan raderar.
Att göra två kameror i en blir aldrig bra. Jag är helt övertygad om att den här hypen kommer att gå över

För det första såg inte jag en enda journalist skriva om saken innan Nikon presenterade D90 och vid det laget var nog Canon i stort sett klara med videfunktionerna i sin 5D ... Så att vi journlister skulla ha drivit fram utvecklingen är jag rätt skeptisk till. Om vi gjort något fel så är det snarare att vi helt missade att förutse den trenden.

Dessutom skulle det vara intressant om du berättade vilka jämförbara kameror som blivit dyrare på grund av att video dykt upp...? D90 kostade när den introducerades inte mer än D80 gjorde när den introducerades. 5D Mk2 kostade vid sin introduktion snarare mindre än ursprungliga 5D gjorde när den dök upp ... Canons 500D kostar inget mer än 450D gjorde när den var ny. Och så vidare.

Sedan har du nog missat en stor del av poängen med videofilmande systemkameror:
1) att det är en säljande funktion för de märken som har funktionen (alldeles oavsett hur användbar funktionen är) och
2) att sådana kameror faktiskt kan filma på sätt - i svagt ljus, med tunt skärpedjup och med extrema objektiv - som är oerhört dyrt att uppnå med traditionell videoteknik.

Filmning i systemkameror är ungefär som fisheye-objektiv: Många köper det men tröttnar snabbt. Men för somliga andra är det trots allt en närmast oumbärlig del av fotoutrustningen.
 
youtube bevisar att snåsnuttar har sin plats på jorden, sen att man inte behöver något bättre än 320x240 i 15 fps är en annan sak... Full HD på youtube, nja....

I kompakt och i mobilkamera är det givet att man skall kunna spela in lite snuttar med skitfilm, i dslr kommer går det nog inte att undvika även om det är rätt meningslöst. Men jag menar ALLA kompakter har det ju och har väl haft det i de senaste fem åren eller så - få använder funktionen, men de flesta håller med om att det är bra att den finns.

Vill man filma så gör man inte det med en dslr ändå, det finns filmkamror som är bra på det - se det som en lekfunktion bara.

Tröttna på fisheye? <ÅSIKT>Näää...Vet du vad - det kommer och går och det tröttar man aldig helt på. Min videokamera har jag däremot inte använt på tre år nu - video ÄR trist...</ÅSIKT>
 
youtube bevisar att snåsnuttar har sin plats på jorden, sen att man inte behöver något bättre än 320x240 i 15 fps är en annan sak... Full HD på youtube, nja....

I kompakt och i mobilkamera är det givet att man skall kunna spela in lite snuttar med skitfilm, i dslr kommer går det nog inte att undvika även om det är rätt meningslöst. Men jag menar ALLA kompakter har det ju och har väl haft det i de senaste fem åren eller så - få använder funktionen, men de flesta håller med om att det är bra att den finns.

Vill man filma så gör man inte det med en dslr ändå, det finns filmkamror som är bra på det - se det som en lekfunktion bara.

Det här tycker jag är ett typexempel på en lite tråkigt utvecklingsfientlig attidyd ... :)

Visa mig en videokamera för under 25000 kronor där jag kan filma i extremt svagt ljus, jobba med tunt skärpedjup eller där jag har möjlighet att filma med extrema vidvinklar eller ljusstarka teleobjektiv?

Jag tror också att många av de som provar filmning med DSLR snabbt tröttnar, se min jämförelse ovan med fisheye-objektiv. Men för dem som är ute efter just de saker som en filmande DSLR kan så är den en både smidig och framför allt billig lösning.

Jag har pratat med några filmfotografer senaste halvåret, har bland annat en filmande kollega som sneglar på en 5D - den är billigare än en objektivadapter till hans (proffsiga) videokamera och har dessutom fördelen att den ger många gånger bättre resultat i svagt ljus.

Videofunktionerna vi har sett hittills är bara de första trevande stegen på vägen, de kommer att bli bättre eftersom.

Till sist: Jag minns hur mycket sura insändare det var i tidningarna och hur många muttrande fotografer som tyckte autofokus var meningslöst och bara gjorde kamerorna dyrare ... Den debatten har liksom dött ut ... :)

PS Jag gillar också fisheye :)
 
såklart det blir video i kamerorna, all utveckling går framåt hela tiden, annars skulle vi fortfarande hållit på med glasplåtar. Så funkar det väl inom allt tekniskt, och priserna sjunker hela tiden. Snart filmar vi kanske alltid, och kan välja ut de stillbilder vi vill ha ur materialet, med samma kvalitet som vi idag får från stillbilderna i fullformat, haha, lovar att det hamnar där snart, se bara hur minnesmedia har utvecklats.
 
såklart det blir video i kamerorna, all utveckling går framåt hela tiden, annars skulle vi fortfarande hållit på med glasplåtar. Så funkar det väl inom allt tekniskt, och priserna sjunker hela tiden. Snart filmar vi kanske alltid, och kan välja ut de stillbilder vi vill ha ur materialet, med samma kvalitet som vi idag får från stillbilderna i fullformat, haha, lovar att det hamnar där snart, se bara hur minnesmedia har utvecklats.

Det här med att välja stillbilder ur flödet är redan verklighet. Stillbilder tagna ur videflödet från en Red One publicerades i Esquire magazine - bland annat på framsidan.

http://blog.chasejarvis.com/blog/2009/04/red-one-camera-shoots-esquire-magazine.html

Faktum är att Tobias Röstlund, produktionschef på Scanpix, pratade om den här utvecklingen redan på fotomässan i Nacka för snart två år sedan. För nyhets- och sportfotografer är den här utvecklingen definitivt inte långt borta.
 
Största nackdelen är att det påverkar focus i produktutveckllingen på att lägga energi på en funktion som knappt används. Titta på 5D mkII - tänk om Canon lagt lite mer eneregi på AF istället så hade nog produkten blivit bättre för de flesta användarna.

Missförstå mig rätt, jag är inte teknikfientlig, men problemet än så länge är att filmfunktionerna är så skrattretande kassa i dagens system (D90, 5D mkII, 500D) att de är att betrakta som rena leksaker. Min Casio visar var utvecklingene är på väg - mekaniska slutaren tystnar snart...

Men - tekniken måste bli bättre innan jag kan betrakta en DSLR som något annat än leksak när det gäller att vikariera som filmkamera. Möjligheterna finns där i teorin, bara att utveckla ikapp med tekniken så att tekniken duger till något också.
 
Största nackdelen är att det påverkar focus i produktutveckllingen på att lägga energi på en funktion som knappt används. Titta på 5D mkII - tänk om Canon lagt lite mer eneregi på AF istället så hade nog produkten blivit bättre för de flesta användarna.

Missförstå mig rätt, jag är inte teknikfientlig, men problemet än så länge är att filmfunktionerna är så skrattretande kassa i dagens system (D90, 5D mkII, 500D) att de är att betrakta som rena leksaker. Min Casio visar var utvecklingene är på väg - mekaniska slutaren tystnar snart...

Men - tekniken måste bli bättre innan jag kan betrakta en DSLR som något annat än leksak när det gäller att vikariera som filmkamera. Möjligheterna finns där i teorin, bara att utveckla ikapp med tekniken så att tekniken duger till något också.

Nja, så mycket fokus tror jag inte det tar - det är ju huvudsakligen en fråga om lite programmering, och av en typ som inte direkt är okänd heller i och med att man redan jobbat rätt länge med digitalvideo i kompaktkamerorna.

Många nya funktioner är oftast lite underutvecklade när de först släpps - igen kan man dra parallellen till autofokus. AF var med dagens mått ganska måttligt bra i början :) Men direkt kassa skulle jag inte kalla filmfunktionerna. Finns många snygga exempel på webben vad man kan göra med både D90 och framför allt 5D.

Min personliga åsikt är att Nikon introducerade video i fel kamera. De borde gjort det i D700 istället. Varför? För som videofunktionen ser ut just nu är den paradoxalt nog mer användbar för proffs än för konsumenter. För proffs innebär till exempel 5D ett både enklare och billigare sätt att filma saker som du behöver sätta på en objektivadapter för att klara med en traditionell videokamera. En adapter som faktiskt ofta är dyrare än en 5D och inte ger samma bildkvalitet. Proffs bryr sig generellt inte om autofokus, men de bryr sig om möjligheten till tunt skärpedjup och att kunna filma i mycket svagt ljus.

Men jag håller med om att videofunktionerna i D90 behöver utvecklas en hel del. Som att man skall kunna påverka exponeringen under filmning.
 
Titta på 5D mkII - tänk om Canon lagt lite mer eneregi på AF istället så hade nog produkten blivit bättre för de flesta användarna.

Fast det kan omöjligen vara videofunktionens fel, man kunde ju bara ha tagit AF-modulen för 50D och anpassat den för mkII:an men av någon anledning blev det inte så. Det hade iallafall gett fler korslagda punkter.

För mig är videofunktionen i mkII den största anledningen till varför jag förmodligen kommer att byta ut något av mina befintliga Canon-hus mot den, annars skulle jag mycket hellre ha bytt system och kört D700 som i övrigt passar mig mycket bättre.

Snabbhet och auto-ISO > pixlar.
 
Javisst är det fel med utveckling. *ironi*

Vet du vad en videokamera där man har möjlighet att ha "kort skärpedjup" kostar? (Ber om ursäkt för att jag inte minns vad det heter...) DSLR-tillverkarna är smarta. Helt plötsligt så finns det anledning för amatörfilmare att köpa en DSLR och slippa lägga ut 10 000 på adaptrar till sina vanliga små videokameror.

Eller för företagen som främst behöver en DSLR men "det vore bra att ha en videokamera också".


Att DSLR'erna börjar få videofunktion anser jag är ett stort framsteg! Kameratillverkarna måste börja se till andra funktioner nu när det verkar som att pixelhysterin börjat lägga sig. Jag ser gärna att fler funktioner tillkommer.

/K - Som just köpt en iphone och numera inte förstår hur man kan klara sig utan en! Den är ju min receptdator, mailklient, hålla-koll-på-bloggar, hålla-koll-på-matbudget, bio-bokningsapparat m.m
 
Här kommer några exempel där jag använt dina egna ord och bara bytt ut termen filmning till någonting annat.
Det blir ganska klassiska exempel på kverulans och ovilja mot allt som är nytt.

Jag undrar faktiskt om du verkligen tänkt igenom ditt påstående? Om du inte inser de uppenbara möjligheterna med att filma med en DSLR så beror det troligtvis på okunnighet från din sida. För det är väl inte så att allt som är ointressant för dig personligen också måste vara det för alla andra?




Varför detta plötsliga intresse för autofokus i SLR? Det verkar vara en trend bland journalister just nu och kameratillverkarna hakar på, för vem vill ha "dåliga" resentioner? Vad får vi? Jo, "onödigt" dyra kameror! Jag köpte själv en canon A1, fullt medveten om det även finns en autofokusversion. Men jag har inget behov av autofokus.... Jag är helt övertygad om att den här hypen kommer att gå över.

Varför detta plötsliga intresse för zoomobjektiv? Det verkar vara en trend bland journalister just nu och kameratillverkarna hakar på, för vem vill ha "dåliga" resentioner? Vad får vi? Jo, "onödigt" dyra kameror! Jag köpte själv en 50/2.0, fullt medveten om det även finns ett zoomobjektiv. Men jag har inget behov av zoom.... Jag är helt övertygad om att den här hypen kommer att gå över.

Varför detta plötsliga intresse för bildstabilisering? Det verkar vara en trend bland journalister just nu och kameratillverkarna hakar på, för vem vill ha "dåliga" resentioner? Vad får vi? Jo, "onödigt" dyra kameror! Jag köpte själv en Panasonic G 1, fullt medveten om det även finns en version med bildstabilisreing. Men jag har inget behov av stabilisering.... Jag är helt övertygad om att den här hypen kommer att gå över.

Varför detta plötsliga intresse för färgfilm? Det verkar vara en trend bland journalister just nu och filmtillverkarna hakar på, för vem vill ha "dåliga" resentioner? Vad får vi? Jo, "onödigt" dyra filmer! Jag köpte själv en kodakrulle tri-x, fullt medveten om det även finns en färgfilm. Men jag har inget behov av färgfilm.... Jag är helt övertygad om att den här hypen kommer att gå över.

Varför detta plötsliga intresse för objektiv? Det verkar vara en trend bland journalister just nu och kameratillverkarna hakar på, för vem vill ha "dåliga" resentioner? Vad får vi? Jo, "onödigt" dyra kameror! Jag köpte själv en hålkamera, fullt medveten om det även finns kameror med objektiv. Men jag har inget behov av objetiv.... Jag är helt övertygad om att den här hypen kommer att gå över.
 
Värst vad vissa reagerade på mitt inlägg om att videofunktionen i "alla" nya SLR som lanseras kanske inte är så nödvändig...
Det borde finnas en variant utan video också - den skulle då bli mycket billigare? Att videofunktionen skulle vara "gratis" går ju att kolla på Panasonics GH 1 för att se att det inte stämmer. Visserligen med ett 14-140 (som inte går att välja bort, men ändå..)

Jag är långt ifrån teknikfientlig som t ex "paddmannen" ironiserar över. Jag gillar blixtsnabb autofokus, hög hastighet på sekvensfotografering, bra zoomobjektiv, möjlighet att fota i dåligt ljus mm mm.
Men videofilmning tror jag inte så mycket på. Det blir för mycket efterarbete om det ska bli nåt att se även för andra. Allt för många filmar säkert "rubb och stubb" utan att redigera och hur kul är det? Kanske ambitionen är hög från början men...

Men ni som gillar att filma ska naturligtvis fortsätta med det!
 
Skulle det ha funnits en D90 utan film hade den knappast varit många öre billigare.

Om inte annat för extrakostnaden att utveckla två nästan likadana produkter med lite olika spec.

Jämför med AC på en bil, det är inte många nya bilar man kan beställa helt utan AC, det skulle bli dyrare för bilföretagen att tillverka en modell för de få som inte vill ha det än vinsten med att inte montera det.
 
Skulle det ha funnits en D90 utan film hade den knappast varit många öre billigare.

Om inte annat för extrakostnaden att utveckla två nästan likadana produkter med lite olika spec.

Jämför med AC på en bil, det är inte många nya bilar man kan beställa helt utan AC, det skulle bli dyrare för bilföretagen att tillverka en modell för de få som inte vill ha det än vinsten med att inte montera det.

Att jämföra med AC eller inte på en bil är väl ändå rätt långsökt (vem vill vara utan det?).Tänk istället om nästa Volvo V70 obligatoriskt skulle levereras med släpkärra, även om man inte hade något behov av den?
 
Värst vad vissa reagerade på mitt inlägg om att videofunktionen i "alla" nya SLR som lanseras kanske inte är så nödvändig...

Det är en debatt som pågått ett tag så knivarna var så att säga redan slipade ... :)

Det borde finnas en variant utan video också - den skulle då bli mycket billigare? Att videofunktionen skulle vara "gratis" går ju att kolla på Panasonics GH 1 för att se att det inte stämmer.

Där vill jag hävda att du faktiskt har fel. Den här typen av funktioner kostar i praktiken mycket lite och ofta inget alls. Har man väl utvecklat det för en modell kostar det försumbart mycket att ta med också i andra modeller. Och om de bidrar till att öka försäljningen av en kamera de minsta så är de i praktiken gratis eller har en negativ kostnad.

Sedan använder tillverkare ofta olika funktioner som rent ekonmiskt är gratis för att separera modeller. Tror du till exempel att Canon egentligen spar några pengar på att inte ta med saker som spot-mätning i Eos 1000D? Förmodligen finns funktionen där rent tekniskt, det är bara att den inte är aktiverad i firmware.

Samma gäller troligen varianterna av Panasonics GH1 - min mycket starka misstanke att modellerna med och utan filmfunktion är identiska, men att den ena har en annan version av firmware där filmning är tillgängligt. Att de väljer att ha en modell med och en utan är bara ett sätt att öka försäljningen. Precis som när medicintillverkarna ofta säljer exakt samma mediciner under två olika varumärken - till olika priser. Totalförsäljningen blir högre då.

Det "funktioner" som verkligen kostar pengar i kameror idag är saker som finmekanik av olika slag, byggkvalitet, vädertätning, reglage och knappar. Men dyrast av allt är att bygga kameror eller objektiv som innehåller delar eller funktioner som bara kommer att säljas i få exemplar. Det är därför det paradoxalt nog ofta kan vara billigare att bygga en kamera med "onödigt" mycket funktioner än en mer reducerad funktionalitet - i alla fall om man kan återanvända delar från en annan kameramodell.

Jag är långt ifrån teknikfientlig som t ex "paddmannen" ironiserar över. Jag gillar blixtsnabb autofokus, hög hastighet på sekvensfotografering, bra zoomobjektiv, möjlighet att fota i dåligt ljus mm mm.
Men videofilmning tror jag inte så mycket på. Det blir för mycket efterarbete om det ska bli nåt att se även för andra. Allt för många filmar säkert "rubb och stubb" utan att redigera och hur kul är det? Kanske ambitionen är hög från början men...

Men ni som gillar att filma ska naturligtvis fortsätta med det!

Den enkla sanningen är att vi inte vet hur framgångsrika videofunktionerna kommer att bli. Men många sågar dem av, i mina ögon, lite märkliga skäl. Som att de gör kamerorna dyrare vilket jag hävdar inte stämmer. Eller att det skulle vara något slags principiellt fel att stillbildskameror också filmar vilket jag tycker är rent nonsens.

För mig är det ännu en i raden av funktioner som man kan använda om man vill, som inte kostar något extra (eller som rent av gör kameror generellt billigare genom att öka försäljningen) och som öppnar upp nya möjligheter för de gånger man vill prova något annorlunda.
 
Att jämföra med AC eller inte på en bil är väl ändå rätt långsökt (vem vill vara utan det?).Tänk istället om nästa Volvo V70 obligatoriskt skulle levereras med släpkärra, även om man inte hade något behov av den?

Nej, det är inte långsökt. Det är precis samma sak! När tillräckligt många vill ha en finess blir det dyrare att tillverka en modell utan den!

Släpkärran är däremot det, eftersom de finns i många olika modeller och prisklasser, och kostar bra mycket mer :)

Snarare skulle man kunna säga att dragkroken borde vara standard, det hade säkert inte ökat priset på bilen med många tiotal kronor jämfört med att montera en i efterhand.

Det kostar extra att göra lite olika versioner av samma sak på samma band, eller ännu värre ha ett eget band för en lite annorlunda modell. Video eller inte skiljer vad jag vet mycket lite i själva konstruktionen av kameran, och inte alls i sensorn, det är komponenter för några tior extra kanske.

Klaga istället på de färgglada blanka kartongerna och plastpåsarna allt är förpackat i, det vill inte jag betala extra för!

För övrigt kan ju videon omöjligt vara ivägen, det är ju bara att inte filma om man inte gillar det :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.