Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har en D3x!

Produkter
(logga in för att koppla)
På mitt sista jobb hade jag D700 samt 5D o bilderna på lägre iso är mer eller mindre identiska, Du skulle då inte kunna se skillnad på dom Teodorian, möjligen herr Möller han har tydligen en fantastiskt bildseende o kan se vad bilden är tagen med.
 
På mitt sista jobb hade jag D700 samt 5D o bilderna på lägre iso är mer eller mindre identiska, Du skulle då inte kunna se skillnad på dom Teodorian, möjligen herr Möller han har tydligen en fantastiskt bildseende o kan se vad bilden är tagen med.

Det låter kanske konstigt för en del att se skilnad på bilderna men det handlar mycket om karaktär och färger. Kan bero på hur bra färgseende man har.

Jag har på kul försökt att avgöra vilket kameramärke som används och har oftast rätt. Det är just den skilnaden jag gillar med Nikon iaf..

Nu har jag varit ute och plåtat sedan gryningen och kan fortfarande bara säga att det känns som en D3:a med 24 mp.

Ett problem jag tror att Nikon får nu är att pris skilnaden är på tok för stor mellan D700:an, D3:an och D3x:en. Det skiljer sig för lite i bildkvalitet och pixlarna är för dom flesta överflödiga.

Jag tror också att Nikon iaf i denna omgång tappar försäljning tack vare prishöjningen.

Det är en fantastisk kamera men det är D700:an och D3:an också.

Jag är glad för min men har full förståelse för dom som skiter i att köpa den.

Ska pilla lite med några bilder och lägga upp några under dagen.

Tedde
 
Jag har fått ett antal mail med bla. frågan hur jag fått min kamera så tidigt!

Jag är NPS kund och då får man förtur.
Jag tror att väntelistan är mycket kortare än när D3:an släpptes och tror även att återbuden är flera när priset släpptes.

Så dom som bara är NPU eller inget alls och vill ha en behöver nog inte vänta så länge. (en gissning förstås)


Tedde
 
Om du som jag jobbar med rawfil hur ska du då kunna se skillnad vilken kamera bilden är tagen med? En jpg bild skiljer i karaktär mellan Nikon/canon eftersom Nikon ligger åt det varmare hållet medans Canon har mer magenta i sina jpg bilder(speciellt i gamla 5D). Mitt färgseende 'är det inget fel på men du är kanske unik. Ser du skillnad på vilken modell Det är oxå inom Nikonmärkena?
 
Det låter kanske konstigt för en del att se skilnad på bilderna men det handlar mycket om karaktär och färger. Kan bero på hur bra färgseende man har.

Jag har på kul försökt att avgöra vilket kameramärke som används och har oftast rätt. Det är just den skilnaden jag gillar med Nikon iaf..

Tedde

En bekant som är verksam som fotograf tyckte att detta också är en anledning till att inte använda något annat än orginalgluggar eftersom de flesta Nikkor har samma karaktär. Det sparar tid i efterarbetet och ett större jobb blir mer "enhetligt". Detta var ju mer viktigt på analogtiden men kan gälla än idag.

M
 
Om du som jag jobbar med rawfil hur ska du då kunna se skillnad vilken kamera bilden är tagen med? En jpg bild skiljer i karaktär mellan Nikon/canon eftersom Nikon ligger åt det varmare hållet medans Canon har mer magenta i sina jpg bilder(speciellt i gamla 5D). Mitt färgseende 'är det inget fel på men du är kanske unik. Ser du skillnad på vilken modell Det är oxå inom Nikonmärkena?

Hehehe, jag visste att jag skulle bli hånad när jag sa det....
Näääää jag kan inte skilja modellerna.

Jag tror att det är många som upplever en annan känsla i Nikon respektive Canons bilder och det får avsluta den här diskussionen.

Kan meddela att det blir install error och en massa strul som gör att jag har köpt en kamera för 72.000 kr och kan bara titta på jpeg bilderna.

En STOR skopa skit till Nikon för det.
Gick inte heller att uppdatera Nx2, det stod försök senare.


Tedde
 
Jag fattar inte heller varför kamerafabrikanterna sk krångla till det så j-gt. Har dom samarbete med adobe för att få alla att uppgrardera till senaste versionen?
När jag köpte D700 så var det bara hämta ner ny rawkonverterare o köra med CS3
med nya 5D mark 2 så måste jag uppgradera till nya CS4 o för att kunna öppna bilderan i rawkonverteraren. Att jag inte vill uppgradera beror på att jag har så mycket utanför program som inte hunnit uppdaters för CS4.
 
Ja, det verkligen bedrövligt!

Jag har släppt det där för en stund och gjort flera ISO tester med båda kamerorna under samma förutsättningar. Måste göra en till och jag kan säga att jag just stöt på den första riktigt stora överaskningen.

Återkommer med bilder snart!



Tedde
 
Vad är rationaliteten i ditt inlägg? Vilka argument har du för att Nikon D3X inte skulle kunna vara bättre än Canon 5DMkII precis som D3 tidigare utklassade 5D? Skriv ut exakt samma motiv tagna med både kamerorna med exakt samma exponering (har de samma känslighet?) och rawprocessade på exakt samma tillvägagångssätt i A3+-/A2-format och jämför bilderna på normalt betraktningsavstånd. Varför skulle Nikon D3X ha sämre SNR, DR, färg osv än 5DMKII på ISO 6400? Vad finns det för skäl att misstänka att Nikonfilen, som behöver förstoras en aning mindre vid samma utskriftstorlek, skulle ge ett sämre resultat än den från Canonkameran?

Jag skrev inte att Nikon D3x eventuellt skulle ge sämre resultat äv Canon 5D Mk II. Jag skrev att jag skulle bli mycket förvånad om det blev bättre. Och jag skrev inte ett smack om dynamiskt omfång eller färg, utan enbart brus vid höga ISO-tal. På det vis du svarar verkar det som om du känner dig personligt trampad på tårna och överreagerar. Det är väl en kamera vi snackar om här?
Hur som helst, skillnaden i pixelantal mellan Nikon D3x och EOS 5D MK II är så liten att den garanterat inte ger någon som helst fördel åt Nikon vid en förstoring. Bara det faktum att Nikon begränsat ISO-området en hel del i förhållande till Canon ger en liten antydan om vad Nikon själva anser. Huruvida Canons större ISO-område beror på dumdristighet från deras sida eller på att de anser sig klara brusreduceringen bättre än Nikon är en annan femma.
 
Bilderna är tagna med D3 respektive D3x. En blixt med raster och svart bakgrund. Jag har inte ägnat någon kärlek åt själva bilden och jag har använt samma focuspungt till båda kamerorna. D3x:en fick slutare 250 dels sekund och bländare 20. D3:an var jag tvungen att blända till 22 med samma slutare för att få samma ljus i bilden. Annars upplevs ju bruset olika. Jag vet inte varför D3:an blev ljusare med samma bländare. Annars är alla inställningar exakt lika.

Jag har en test utomhus som också ger samma resultat.

Jag är förvånad!
 

Bilagor

  • D3 100% Iso 1600.jpg
    D3 100% Iso 1600.jpg
    11.5 KB · Visningar: 543
  • D3x 71% iso 1600.jpg
    D3x 71% iso 1600.jpg
    11.4 KB · Visningar: 539
  • D3x 100% iso1600.jpg
    D3x 100% iso1600.jpg
    8.9 KB · Visningar: 544
Nu ligger bilderna i test mappen på min FS sida!

Testar att lägga upp en mixbild här!
Båda bilderna är urklippta i läge 100%.
Tar man ner D3x:ens bild till motsvarande 12mp så blir det enu mindre brus.
 

Bilagor

  • Mix.jpg
    Mix.jpg
    9.7 KB · Visningar: 536
Hej Teodor, tack för att du engagerar dig "åt oss andra". Nu tycker jag i och för sig att D3 bilden var något bättre, större dynamik och bättre skärpa, titta på stjälken, åtminstone på min skärm. Nu kan jag väl hålla med om att D3x bilderna var bättre än jag hade förväntat mig. Men, vaför använde du inte NikonView som "framkallare", jag sa ju det, läser du inte vad man säger;-)
Men du, dina andra bilder gick inte av för hackor de heller. Att det bara gick med en kamera som D2X, herregud den är ju flera år gammal!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.