Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har en D3x!

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på din märkliga bias, innan du testat D3X, vore det klädsamt med en avbön om det skulle visa sig att du hade fel:

"Om Nikon D3x skulle visa sig vara bättre än Canon Eos 5D Mk II i brushänseende skulle jag bli mycket, och jag menar verkligen MYCKET, förvånad. Canons kamera är ofattbart bra vid höga ISO-tal och utskrift. D3x kan möjligen vara lika bra men jag är ytterst tveksam till att den skulle kunna vara bättre."

Det är ju inte direkt förtroendeskapande att du som testare i Foto, i en roll där du måste vara professionell, seriös och objektiv, går ut i förväg med en sådan officiellt uttryckt negativ förväntan på en kamera.

Snacka om att läsa in mer mening i orden än vad som skrivits. Jag har inte en enda gång uttryckt mig negativt om eller haft några negativa förväntningar på Nikon D3x. Det enda jag överhuvudtaget skrivit är att jag skulle bli förvånad om Nikon D3x ger mindre brus vid höga ISO-tal än EOS 5D Mk II, vilket vore tämligen uppseendeväckande eftersom Canons kamera klarar A3-utskrifter vid ISO 3200 galant. Till och med vid ISO 6400, beroende på motiv. Det är en bedrift och med tanke på tillverkarens renommé vad beträffar CMOS-teknik och brusreduktion tippar jag att det svårt att överträffa deras resultat just nu. Skulle det visa sig att D3x är lika bra är det ett mycket, mycket gott resultat. I synnerhet med tanke på att D3x har mindre pixelarea. Men så kan det mycket väl vara. Jag har inte påstått att det inte kan vara så, eller att jag förväntar mig att Nikons kamera skulle vara sämre.

Jag får en stark känsla av att du identifierar dig lite väl mycket med ditt kameramärke.

Vilket leder in oss på nästa påstående, från annat håll. Jag är vare sig Nikon- eller Canon-fotograf. Jag äger ingen egen digital systemkamera och i jobbet använder vi flera kameramärken. Rent privat fotograferar jag förvisso mer med Nikon D300, eftersom det är redaktionens referenskamera just nu (inget hemligt alls). Tidigare referenskameror var Canon EOS 20D och EOS 5D och Nikon D200. De finns fortfarande kvar (med undantag för 5D) och används flitigt. Jag är fullständigt ointresserad av vad det står för namn på kameran och det enda jag bryr mig om är hur enkel den är att använda i praktiken, vilka funktioner man har inkluderat och vilken bildkvalitet den är kapabel till.
Tidningen anklagas då och då för att ha speciell preferens för något visst kameramärke. Lyckligtvis råder det mer eller mindre jämvikt - i ena stunden är vi för Canon och i andra stunden för Nikon. Perfekt, med undantag för att vi aldrig anklagas för att vara för Pentax eller Sony. Eller Olympus. Eller Panasonic, Fuji et cetera, trots att vi även ger dem utmärkelser i tester. Det är nåt med Canon och Nikon som får folk att känna rivalitet på ett sätt som ägare av de andra märkena klarar sig undan. Saliga äro de.

Jag tror att du är neutral krille men är förundrad att du missade dom taskiga motljusegenskaperna på 14-24. Däremot så tycker jag dina tester är klart bättre genomförda än tidningen kamera&Bilds.

Jag tror att du är neutral krille men är förundrad att du missade dom taskiga motljusegenskaperna på 14-24. Däremot så tycker jag dina tester är klart bättre genomförda än tidningen kamera&Bilds.

I de motljussituationer jag provade gluggen tyckte jag den uppförde sig rätt hyggligt. Den stora, välvda frontlinsen ställer onekligen till problem vid direkt mot- och sidoljus men ströljus har objektivet inga direkta problem med.
Efter att ha fotograferat med ett antal fasta 14 mm objektiv med sämre motljusegenskaper, i vissa fall väsentligt sämre (Sigma 14 mm/2,8) tyckte jag dessutom att det var en bedrift att Nikon lyckats skapa en zoom som trots betydligt fler linselement ändå presterar så pass bra som den faktiskt gör. Jag kan inte komma på en zoom med motsvarande eller liknande brännviddsområde som är bättre.

bara för att en glugg har välvd lins medför inte dåliga motjusegenskaper. Tag tex canons fisheye den har riktigt bra sådana. Om man inte kan använda en optik i motjus/sidoljus utan flare då är den riktigt dålig i mina ögon.

bara för att en glugg har välvd lins medför inte dåliga motjusegenskaper. Tag tex canons fisheye den har riktigt bra sådana. Om man inte kan använda en optik i motjus/sidoljus utan flare då är den riktigt dålig i mina ögon.

Jag har en Nikon 16mm fisheye som är duktig på det området, men denna typ av fisheyegluggar är av en helt annan typ av konstruktion (enklare), och är knappast kvalificerade att jämföras med nämnd raktecknande extremzoom.

Tror knappast det överhuvudtaget existerar en raktecknande 14mm fast optik med bättre motljusegenskaper än Nikons zoom.

/K

Senast ändrad:
Var vi inte klara med att den har usla motljusegenskaper? Det har väl bevisats via hur många webbplatser som helst. Går du upp några millimetrar så är det inte svårt att hitta bättre optik om du tänker på motljusegenskaper. Var hittar du att den ska vara raktecknande? Visa mig gärna det för min var det inte. Har du bla ihop det med canons 14mm den är raktecknande med bättre motjjusegenskaper än Nikons 14-24.

Har du överhuvudtaget använt 14-24 någon gång? Lägg gärna upp en bild då keckax.

Jag äger ingen 14-24 och har aldrig använt någon, däremot har jag använt Nikon 14mm och 15mm, samt Sigma 14mm. Ingen av dessa har motljusegenskaper som man skulle önska så jag inser svårigheten att bygga en optik med den den extrema konstruktion och samtidigt få riktigt bra motljusegenskaper. Jag är dessutom läskunnig och de positiva omdömen 14-24 har fått är vida fler än den galla du och ett par till spyr över den.

Har du provat en 14mm optik med bättre egenskaper än Nikons zoom?

Att jämföra den mot en i sammanhanget enkel glaskonstruktion som fisheye, är ju bara så meningslöst.

/K

Om du aldrig använt den varför försvarar du den då? Du vet uppenbarligen ingenting om den eftersom du aldrig använt den själv. Den har bra skärpa i hörnen men lider av andra brister som det finns att läsa överallt om. Spyr galla? jag har lagt upp fakta med bilder som stöder det jag säger men vissa Nikonians är så känsliga o tål det inte. Det lustiga är när jag tar upp brister på canon optik så är det ingen som hoppar på en, undrar varför?

Om du aldrig använt den varför försvarar du den då? Du vet uppenbarligen ingenting om den eftersom du aldrig använt den själv. Den har bra skärpa i hörnen men lider av andra brister som det finns att läsa överallt om. Spyr galla? jag har lagt upp fakta med bilder som stöder det jag säger men vissa Nikonians är så känsliga o tål det inte. Det lustiga är när jag tar upp brister på canon optik så är det ingen som hoppar på en, undrar varför?

Om du läser mitt första inlägg igen så inser du att jag ifrågasätter din något märkliga jämförelse. En ex 16mm fisheye har inga somhelst ambitioner att återge motiven på ett sätt som den raktecknande 14mm har.
För att en jämförelse ska ha något värde så bör du nog jämföra samma typ av objektiv.

/K

Snacka om att läsa in mer mening i orden än vad som skrivits. Jag har inte en enda gång uttryckt mig negativt om eller haft några negativa förväntningar på Nikon D3x. Det enda jag överhuvudtaget skrivit är att jag skulle bli förvånad om Nikon D3x ger mindre brus vid höga ISO-tal än EOS 5D Mk II, vilket vore tämligen uppseendeväckande eftersom Canons kamera klarar A3-utskrifter vid ISO 3200 galant. Till och med vid ISO 6400, beroende på motiv. Det är en bedrift och med tanke på tillverkarens renommé vad beträffar CMOS-teknik och brusreduktion tippar jag att det svårt att överträffa deras resultat just nu. Skulle det visa sig att D3x är lika bra är det ett mycket, mycket gott resultat. I synnerhet med tanke på att D3x har mindre pixelarea. Men så kan det mycket väl vara. Jag har inte påstått att det inte kan vara så, eller att jag förväntar mig att Nikons kamera skulle vara sämre.

Jag får en stark känsla av att du identifierar dig lite väl mycket med ditt kameramärke.

Vilket leder in oss på nästa påstående, från annat håll. Jag är vare sig Nikon- eller Canon-fotograf. Jag äger ingen egen digital systemkamera och i jobbet använder vi flera kameramärken. Rent privat fotograferar jag förvisso mer med Nikon D300, eftersom det är redaktionens referenskamera just nu (inget hemligt alls). Tidigare referenskameror var Canon EOS 20D och EOS 5D och Nikon D200. De finns fortfarande kvar (med undantag för 5D) och används flitigt. Jag är fullständigt ointresserad av vad det står för namn på kameran och det enda jag bryr mig om är hur enkel den är att använda i praktiken, vilka funktioner man har inkluderat och vilken bildkvalitet den är kapabel till.
Tidningen anklagas då och då för att ha speciell preferens för något visst kameramärke. Lyckligtvis råder det mer eller mindre jämvikt - i ena stunden är vi för Canon och i andra stunden för Nikon. Perfekt, med undantag för att vi aldrig anklagas för att vara för Pentax eller Sony. Eller Olympus. Eller Panasonic, Fuji et cetera, trots att vi även ger dem utmärkelser i tester. Det är nåt med Canon och Nikon som får folk att känna rivalitet på ett sätt som ägare av de andra märkena klarar sig undan. Saliga äro de.

Det är bra att du reder ut begreppen!

Jag hoppas och tror att du nu lärt av ditt misstag att som professionell testare på officiell plats ha uttryckt personliga antaganden om hur en kamera förhåller sig till en annan kamera innan något test genomförts. Det märkliga i sammanhanget är att jag inte kan se vilket syfte eller vinst du avsåg att uppnå med ditt yttrande.

En seriös, objektiv och professionell testare redovisar fakta efter det att ett test gjorts.

En icke seriös bedömare är subjektiv och amatörmässig genom att fritt spekulera om hur en produkt förhåller sig till en annan innan fakta finns i målet.

Problemet med ditt öppet uttryckta antagande är att det påverkar trovärdigheten när testresultaten väl redovisas i tidningen Foto. Om det visar sig att du kommer fram till att D3X är sämre än 5DMkII på ISO 6400 finns den uppenbara risken att vi, som känner till din tidigare spekulation här på Fotosidan, kan misstänka dig för att ha påverkat testdata för att passa dina förväntningar - din bias. Redovisar du istället data som gör de två kamerorna antingen likvärdiga eller att D3X mäter bättre på ISO 6400 infinner sig frågan om det du redovisat verkligen är helt korrekt eller tillrättalagt för att du inte vill misstänkas för bias enligt din här uttryckta spekulation. Det här trovärdighetsdilemmat hade du helt undvikit genom att inte uttrycka dina förväntningar i förhand.

Jag hoppas att vi inte är på väg mot en alltmer oseriös och spekulativ fotojournalistik. Det är med fasa som jag ser framför mig att företradare från nätplatser som Dpreview, Imaging Resource och framförallt DXOMark fritt spekulerar på de egna hemsidorna eller i forum om huruvida kameran X och objektivet Z är bättre eller sämre än jämförbara produkter innan dessa testats och jämförts på ett metodiskt och objektivt sätt. Inom fotobranschen behöver vi inga "kvällstidningsjournalistiska" lågvattenmärken där fakta saknas, fabuleras fram eller förvanskas för att väcka uppmärksamhet och sälja tidningar.

Tyvärr har vi sett Magnus Fröderberg på Kamera och Bild visa sådana tendenser när han på ett icke seriöst sätt lyft fram först Canon 50D och nu 5D MkII som vida överlägsna konkurrenterna. Han har även anklagat andra testare och deras resultat för att de jämfört äpplen och päron. Beträffande Canon 50D så har tester från bla Dpreview, Imaging Resource och Mikael Risedal (medlem på Fotosidan) tillsammans visat att 50D inte alls är överlägsen den tidigare 40D eller tex Nikon D90.

Låt oss tillsammans arbeta för att Fotosidans forum och tester präglas av fakta och seriösa, objektiva och nyanserade inlägg. Vi kan även söka påverka fotojournalistiken i Sverige så att den bibehåller hög klass genom att bygga på faktabaserad professionalitet. Som jag påpekat så många gånger förut här på Fotosidan är det alltför många som påstår saker om en produkt och ofta då i förhållande till en annan. När jag sedan avkräver fakta och bevis slingrar sig personen undan och kommer med ovidkommande, subjektiva och icke hållbara argument.

Det står alla fritt att tycka precis vad som helst om en kamera, ett objektiv, en blixt, ett stativ eller någon annan fotoutrustning. För trovärdighet gäller dock alltid att det endast är fakta som gäller. Att redovisa objektiva fakta - inte subjektiv spekulation - skapar förtroende.

Senast ändrad:
Har du överhuvudtaget använt 14-24 någon gång? Lägg gärna upp en bild då keckax.
Jag har ju använt 14-24 bra mycket mer och längre än du Ove, och lade ju upp bilder till dig i en tidigare tråd. Dessa visade ju att det inte alls är oundvikligt med fula reflexer från 14-24, ens om man fotar rakt in i solen (men det kan kräva lite planering och/eller alternativexponeringar). Detta valde du ju att bortse från, och har sedan dess i flera trådar upprepat hur genomusla motljusprestanda är.

Som tur är, finns det ju nu en hel fotovärld där ute, som förstår att man måste jämföra äpplen med äpplen -- dvs jämföra egenskaper för en viss typ av optik, med optik av ungefär samma konstruktion och med ungefär samma förutsättningar, vad gäller det studerade fenomenet. Dvs ungefär det resonemang Christian från FOTO förde, en bit upp i tråden. Inte heller jag har f.ö. stött på någon motsvarande optik med bättre, eller ens lika, motljusegenskaper som 14-24 (och säg nu inte 16-35 eller 17-35, för de är i detta sammanhang att betrakta som "enklare standardkonstruktioner").

Jag har egentligen bara hört en enda person på alla forum jag läser, som anser att 14-24 är så dålig att den som helhet är "klart överväderad", pga att dess motljusegenskaper inte är i toppklass. Många (inkl jag) noterar så klart hur det de facto ser ut, men anser att dess resultat i slutänden utgör en mer eller mindre banbrytande optik, vad gäller vidvinkelzoomar.

Och om du nu svarar på detta inlägg, så är jag också tacksam om du inte använder termer som "Nikon-Nisse" och liknande, när folk inte håller med om vad du påstår. Det känns inte så seriöst.

Man kan väl säga att hade motljusegenskaperna varit lika bra som övriga egenskaper så hade Ove inget att anmärka på med tanke på att objektivet är en zoom och från 14mm.
Nu är det inte bara Ove som har påpekat att vissa fenomen uppstår i bilder där det inte finns en ljuskälla med . Läs påpekandet om tredje bilden som visas nedan.
Jag tycker Ove har gjort en viktig iaktagelse och delgivit den här på fotosidan. Inte skulle jag steppa av glädje att finna regnbågar eller andra motljusfenomen när det inte finns någon direkt ljuskälla i bilden .

Vad för planering krävs här Jörgen?????

http://www.photozone.de/nikon--nikk...4-24mm-f28-g-ed-n-test-report--review?start=1

Ok, the first image is a bit unfair to start with. It was taken straight into the sun. The vast majority of lenses would produce flare here and it just shows that the Nikkor is no different. The 2nd image is similar although I didn't really intend to produce the effect here. You may notice the glare rings here to the lower right hand side. The third image , se nedan, is a bit more ugly - there was no light source whatsoever within the image field here. As mentioned the Nikkor has a very protruding front element and it "collected" streaking light from the side here which produced this fairly obvious rainbow effect.

Bilagor

• motljus.jpg
    motljus.jpg
    57.9 KB · Visningar: 282
Senast ändrad:
Vad för planering krävs här Jörgen?????
T.ex. kan man ju rikta om kameran 5-10 grader åt något håll, eller kanske söka ett något annorlunda utsnitt. För dessa optiska fenomen ser man ju tydligt i sökaren då de uppstår, och då är det oftast väldigt små åtgärder som i det givna läget krävs för att bli av med reflexen (flertalet fotografer hissar ju faktiskt inte upp sin 14-24 tio meter upp i luften, som ju var en del av Oves problembild).

Visst, ibland är utsnittet viktigt och då blir dessa fenomen en klar begränsning. Ofta tycker jag dock det funnits utrymme för mig att "korrigera på plats" (eller alternativexponera), när man jobbar med så stora vinklar som 90-110 grader.

Egenheterna och bristerna finns solklart i 14-24:an, men vem kan tro att ett objektiv med detta frontlins och konstruktion skulle vara helt utan motljusproblem? Inte jag, i alla fall.

Jag hade aldrig tagit upp det om den inte hade varit så dålig som det är. Hur ska ni ha det? Är den dålig i motljus eller ej? I tråden jag startade om det så hette det till slut, ja det var väl inget nytt alla har väl vetat om det att den är dålig i motljus. Ska vi börja om igen? Alla har vi väl olika referenser men om en optik skapar ful flare när inte ens solen är med i bild då är illa tycker jag. Varför blir det inte samma tjafs när jag tar upp negativa saker om canon tex? Kan du förklara det Jörgen? Vadå för planering för att undvika reflexer? Förklara det oxå där är jag väldigt intresserad att höra vad du menar.

Jag provade att ändra vinkel men det hjälpte sällan. Om man hade halva handen i bilden upp i hörnet mot det hållet solen låg då kunde det hjälpa men då blir du tvungen att klona bort handen. Dom bilder jag la upp var tagna nere från marken/utom en du får flare var du än har kameran. Vadå alternativexponera? Just sådan flare som 14-24 presterar är svår att åtgärda i ps eftersom den missfärgar större ytor.

Dom bilder du la upp Jörgen var mer eller mindre solen skymd av hus etc. Så jag vet inte riktigt vad du bevisat? Skickar med dom o nej jag tänker inte gå in o dra upp det här ännu mer. Det är väl rätt SOLKLART att 14-24 inte är bra i motjus. Nu kan väl tråden återgå till huvudämnet D3X.
Obs det är dina bilder Jörgen jag visar.

Bilagor

• Dock-1.jpg
    Dock-1.jpg
    70.8 KB · Visningar: 605
  • Dock-2.jpg
    Dock-2.jpg
    51.7 KB · Visningar: 627
Det är i båda fallen direkta solreflexer i rostfritt stål, tillräckligt starka för att vara direkt obehagliga att titta in i.

Finns inte mycket poäng att diskutera detta mer. Du anser att motljusegenskaperna var allvarliga nog för att göra dig av med objektivet, och det är helt OK. Jag (och många andra?) är så klart medvetna om hur det ser ut på just det området, men behåller våra objektiv för att fördelarna överväger och för att 14-24 i en samlad bedömning sätter en helt ny standard för vidvinkelzoomar.

Lägger också ner nu, och återgår till ämnet.

Det är i båda fallen direkta solreflexer i rostfritt stål, tillräckligt starka för att vara direkt obehagliga att titta in i.

Finns inte mycket poäng att diskutera detta mer. Du anser att motljusegenskaperna var allvarliga nog för att göra dig av med objektivet, och det är helt OK. Jag (och många andra?) är så klart medvetna om hur det ser ut på just det området, men behåller våra objektiv för att fördelarna överväger och för att 14-24 i en samlad bedömning sätter en helt ny standard för vivinkelzoomar.

Lägger också ner nu, och återgår till ämnet.

Vissa är nöjda:

http://www.davidclapp.co.uk/articles.php

T.ex. kan man ju rikta om kameran 5-10 grader åt något håll, eller kanske söka ett något annorlunda utsnitt.

men om nu jag tar snabba bilder för en resekatalog,eller om det inte finns utrymme för att jag skall ändra kameran för motivet är som det är och jag måste stå där jag står???
Vi får nog betsämma oss, är motljusegenskaperna bra eller har objektivet en liten brist i att motljusegenskaperna kan ses som besvärliga?
Hur reagerar Canons 14mm fasta i samma situation, hur reagerar Canons 16mm i samma situation.För Ove har detta en avgörande betydelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar