Krille
Aktiv medlem
Med tanke på din märkliga bias, innan du testat D3X, vore det klädsamt med en avbön om det skulle visa sig att du hade fel:
"Om Nikon D3x skulle visa sig vara bättre än Canon Eos 5D Mk II i brushänseende skulle jag bli mycket, och jag menar verkligen MYCKET, förvånad. Canons kamera är ofattbart bra vid höga ISO-tal och utskrift. D3x kan möjligen vara lika bra men jag är ytterst tveksam till att den skulle kunna vara bättre."
Det är ju inte direkt förtroendeskapande att du som testare i Foto, i en roll där du måste vara professionell, seriös och objektiv, går ut i förväg med en sådan officiellt uttryckt negativ förväntan på en kamera.
Snacka om att läsa in mer mening i orden än vad som skrivits. Jag har inte en enda gång uttryckt mig negativt om eller haft några negativa förväntningar på Nikon D3x. Det enda jag överhuvudtaget skrivit är att jag skulle bli förvånad om Nikon D3x ger mindre brus vid höga ISO-tal än EOS 5D Mk II, vilket vore tämligen uppseendeväckande eftersom Canons kamera klarar A3-utskrifter vid ISO 3200 galant. Till och med vid ISO 6400, beroende på motiv. Det är en bedrift och med tanke på tillverkarens renommé vad beträffar CMOS-teknik och brusreduktion tippar jag att det svårt att överträffa deras resultat just nu. Skulle det visa sig att D3x är lika bra är det ett mycket, mycket gott resultat. I synnerhet med tanke på att D3x har mindre pixelarea. Men så kan det mycket väl vara. Jag har inte påstått att det inte kan vara så, eller att jag förväntar mig att Nikons kamera skulle vara sämre.
Jag får en stark känsla av att du identifierar dig lite väl mycket med ditt kameramärke.
Vilket leder in oss på nästa påstående, från annat håll. Jag är vare sig Nikon- eller Canon-fotograf. Jag äger ingen egen digital systemkamera och i jobbet använder vi flera kameramärken. Rent privat fotograferar jag förvisso mer med Nikon D300, eftersom det är redaktionens referenskamera just nu (inget hemligt alls). Tidigare referenskameror var Canon EOS 20D och EOS 5D och Nikon D200. De finns fortfarande kvar (med undantag för 5D) och används flitigt. Jag är fullständigt ointresserad av vad det står för namn på kameran och det enda jag bryr mig om är hur enkel den är att använda i praktiken, vilka funktioner man har inkluderat och vilken bildkvalitet den är kapabel till.
Tidningen anklagas då och då för att ha speciell preferens för något visst kameramärke. Lyckligtvis råder det mer eller mindre jämvikt - i ena stunden är vi för Canon och i andra stunden för Nikon. Perfekt, med undantag för att vi aldrig anklagas för att vara för Pentax eller Sony. Eller Olympus. Eller Panasonic, Fuji et cetera, trots att vi även ger dem utmärkelser i tester. Det är nåt med Canon och Nikon som får folk att känna rivalitet på ett sätt som ägare av de andra märkena klarar sig undan. Saliga äro de.