Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som äger en Sony RX1!

Produkter
(logga in för att koppla)

Somchart

Aktiv medlem
Vilka tillbehör har ni köpt till era RX1 och är ni nöjda med tillbehören?

Själv så har jag beställt :

FDA-EV1MK (elektronisk sökare)
Originalväska

Hoppas väskan är bra för det var ett j-vla pris! (2.490:)

Någon som har provat den optiska sökaren eller batterier som inte är original?

Jag har EVF:en och är väldigt nöjd med den. Min erfarenhet av andra EVF:er säger mig att detta är den bästa på marknaden, bortsett från Sony A99 där optiken i okularet är bättre (men med samma panel). Men med tanke på hur liten RX1-sökaren är så hade jag inte kunnat önska mig bättre kvalitet, ens med tanke på det höga priset. Rekommenderas!

Jag skulle gärna köpa originalfodralet om det inte vore för att det inte har plats för just EVF:en. Jag skulle behöva något som skyddar kameran från väder och vind när jag är ute på cykeltur utan väska, så jag får väl leta upp nån slags vädertålig påse antar jag.

Vidare använder jag ett motljusskydd från ett Olympus OM 28/3,5 som funkar mycket bra och därtill är snyggt. Det skruvas direkt i filtergängan (49 mm) och såhär på vintern har jag ofta bara det och ett UV-filter monterat istället för att använda linslock. Ner i väskan direkt bara, då det ju inte gör något om det kommer skit på filtret. Fast vid soligt väder skruvar jag bort filtret för att slippa flares.

Jag har också en optisk sökare från Voigtländer som nu är utlånad till en kompis. Den köpte jag för att jag – med all rätt – misstänkte att EVF:en skulle dröja, och den är till viss hjälp när man fotar i dåligt ljus eftersom man blir mycket stadigare på handen om man kan hålla kameran mot ögat. Emellertid är det inget jag kan rekommendera i allmänhet eftersom man inte riktigt vet var AF låser, och så blir kompositionen ganska "lös" så att man kan behöva beskära en hel del i efterhand. Men tusen spänn istället för fyratusen är ju en bra besparing annars.

Den optiska originalsökaren är säkert mycket bättre, men jag skulle aldrig lägga så mycket pengar när den elektroniska är så bra som den är.

Edit: Såhär tjusigt ser ekipaget ut med Olympus-motljusskydd och Voigtländer-sökare: http://www.flickr.com/photos/makten/8264384303/

Kul att höra att du är nöjd med EVFn, jag får min på måndag och ser fram emot detta!

Visste däremot inte att original-väskan inte passar med EVF, men det kan man ju räkna ut när man ser på utformningen. Tänkte inte bara på det. Har du märkt att EVFn lätt glider av? Läste någonstans att den inte går att låsa fast.

Jag valde också mellan den optiska sökaren och EVFn och valde EVFn då jag helst vill se vad kameran fokuserar på. Än så länge tycker jag faktiskt att RX1an inte är så dålig på att fokusera som många hävdar, den är i alla fall inte sämre än min NEX7a.

Motljusskydd är något jag skall beställa också så det här blir en dyr historia!

Extern laddare och fler batterier får man väl beställa också när man ändå är igång, läste någonstans att man får räkna med ca. 250 bilder per batteri. Stämmer detta med dina erfarenheter?

Är än så länge mycket nöjd med kameran, enda problemet är att Aperture ännu inte stöder RX1ans rå-filer så jag får importera dessa i Lightroom istället.

Har du provat tumgreppet?

Har du märkt att EVFn lätt glider av? Läste någonstans att den inte går att låsa fast.
Den går mycket riktigt inte att låsa, men den sitter bra ändå. Voigtländersökaren däremot, satt riktigt dåligt.

Motljusskydd är något jag skall beställa också så det här blir en dyr historia!
Det finns massor av skitbilliga motljusskydd om du vill spara lite pengar. Vad som helst med 49 mm filtergänga och tillräckligt vid tratt funkar.

Extern laddare och fler batterier får man väl beställa också när man ändå är igång, läste någonstans att man får räkna med ca. 250 bilder per batteri. Stämmer detta med dina erfarenheter?
Jag har tagit mindre än 500 bilder sen jag köpte kameran för två månader sen, så jag har ingen aning. Och då inbegriper hälften av dem min brors bröllop, så du förstår säkert att jag inte behöver några extrabatterier:) Du kan ju annars ladda flera stycken i kameran när du är hemma, så behöver du ingen extern laddare.

Är än så länge mycket nöjd med kameran, enda problemet är att Aperture ännu inte stöder RX1ans rå-filer så jag får importera dessa i Lightroom istället.
Om Aperture kan läsa DNG-filer så kan du konvertera till det. Jag gör det för att min version av ACR inte funkar med RX1-filerna. Dessutom kan jag då använda Cornerfix för att slippa färgförskjutning utåt bildhörnen.

Har du provat tumgreppet?
Nej, jag känner inget behov av det heller. Kameran är så lätt att det inte behövs något bättre grepp.

Fick min EVF idag och den är ju sagolik bra! (för att vara en EVF)

Väskan funderar jag på att skicka tillbaka då jag inte riktigt är säker på om jag behöver en större eller inte, tydligen skall original motljusskydd kunna vara monterat i väskan. Får fundera lite...

Originalväskan får stanna men enbart som transportväska, den är riktigt ordentligt gjord och skyddar perfekt vid resa på flyg i handbagage.

Finns det någon dioptri-inställning på EVF:en? Jag har glasögon men brukar inte använda dem när jag fotar så jag skulle behöva ställa om okularet för min egen syn.

Sitter och funderar på Gariz Lens Cap Fix, någon som har erfarenheter av Gariz-produkter? Finns de att köpa i butik i Sverige eller är det nätet som gäller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar