Annons

Vettig bok om fotografering? (allmänt)

Produkter
(logga in för att koppla)

shelter

Medlem
Hej!

Det var ett tag sen man hade fotografering på schemat. jag kommer ihåg mycket men inte allt. :)
Jag undrar därför om det finns nån bra "nybörjarbok" om foto, får gärna beröra det rent tekniska till ljussätting osv.
Vet att man kan skriva hur mycket som helst om varje enskild grej men ni kanske har nån bok ni kan rekommendera?

/ Rickard

"Basic Photography" är en mycket mycket bra bok. Författarens namn slinker ur minnut just nu men sök här på FS eller på nätet så hittar du den.

EMK skrev:
"Stora Fotoboken" av John Hedgecoe.

/ Eva

Nej för Guds skull, köp inte några av John Hedgecoes böcker. De är riktigt dåliga. Satsa då hellre på National Geographics "Den Stora Foto Guiden". Den är billig dessutom.

/Joakim

Många bra böcker finns det. Jag har mest läst tyska sådana så jag låter bli att tala om dem. Men tidskriften FOTO har ju haft sina "skolor", som var helt okej.

Liax skrev:
Nej för Guds skull, köp inte några av John Hedgecoes böcker. De är riktigt dåliga.
Håller inte helt med. Jag tycker Hedgecoes böcker är ok (inte bäst), men inte heller särskilt djuplodande. Jag har dock träffat vissa som tycker att redan hans böcker är för tekniska! Så det beror nog lite på vem man är som människa och hur man vill ta till sig kunskap.

Jag började med hans böcker och det var de som fick mig att fastna för foto och att vilja läsa mer då jag kvickt tömde sakinnehållet i hans böcker. En stor fördel med dem är att de är mycket rikt illustrerade, troligen mest av alla fotoböcker jag sett. Detta tilltalar nog de som inte tycker om att läsa om teknik utan vill se.

Men det är en smaksak vad man tycker om Hedgecoe. Han kvalar inte in på min topplista över fotografiboksförfattare, även om jag inte tycker böckerna är dåliga.

Satsa då hellre på National Geographics "Den Stora Foto Guiden". Den är billig dessutom.
Men annars håller jag med Joakim om rekommendationen av National Geographic - den stora fotoguiden. Det är mer "bang per buck" i den än någon av Hedgecoes böcker.

Annars kan jag rekommendera dig att läsa recensionerna av fotoböcker här på fotosidan. I min profil finns länkar till de böcker jag läst och recenserat. Där finner du även en annan bra bok Foto - min hobby på svenska.

Tänkte inte skriva så mycket om varje bok, för då upprepar jag bara vad som står i recensionerna. Läs dem istället :)

Det här med böcker verkar vara lite som krig mellan oliks märken. Canon vs. Pentax, Intel vs. AMD... osv. :)

Nåja... den stora fotoguiden är säkert bra den också. Kommentarerna på boken var okej iaf.

Att säga att den ena boken är bättre än den andra är en smaksak, och det är fritt att tycka så.

Mitt förslag är att du börjar med "Stora fotoboken" och sedan "Basic Photography".

Så är det problemet löst :)

Niklas

Knalla in på närmaste bibliotek och kolla på avdelningen "P", teknik, och titta vad de har att erbjuda. Gillar du någon av böckerna så mycket att du vill ha den kan du sedan undersöka om den finns i handeln att köpa, antingen ny hos bokhandlarn eller begagnad antikvariskt.

Annars är som någon skrev ovan, FOTO:s "Systemkameraskolan", inte så tokig. Priset är anständigt för rätt mycket vetande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar