Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Verktyg till objektiv/frontlins?

Produkter
(logga in för att koppla)

JenyJ

Aktiv medlem
Mitt gamla Nikkor 24-120 föll isär igår... Det är frontlinsen och den närmast innanför som tillsammans sitter i en egen ring som lossade. Detta pga att skruvarna som håller ihop dem med resten av objektivet skruvat upp sig och därför släppte.
Längst fram sitter ju en ring som håller frontlinsen på plats. Min gissning är att om jag får loss den kan jag komma åt att skruva i de tre små skruvarna som lossat.
Frågan är bara om någon har något tips om hur jag får loss den yttersta ringen? Det är ju spår i den för någon sorts verktyg. Hittade ett som var tillräckligt brett (frontlinsen är 72 mm), men eftersom linsen är konvex når det inte ned i båda skårorna samtidigt, och därför kan jag heller inte få den kraft som behövs för att få loss den.
Vore synnerligen tacksam för tips från någon som kanske varit med om något liknande.

/Jenny

Är det linsmoteringsringen är det lite knivigare om man inte har specialverktyg. Har du någon du kan ta hjälp av kan det fungera med en riktigt stabil sax (om spetsarna är vassa) - men då MÅSTE du ha någon som hjälper till att hålla. Hittar du ingen sax som passar, ta en lite urmakarmejsel, sätt den i den bortre skåran från dig sett, vinkla mejselskaftet så långt medsols du kan och knacka lite lätt på mejseländen med något inte allt för tungt annat verktyg. Många lätta knackningar brukar ta de första 5-10mm vridning, sedan kan du vrida den med handkraft.

Det finns ingen garanti för att du kommer åt rätt skruvfäste bara genom att göra detta, men jag har ingen servicemanual för den gamla 24-120 hemma.

Förr i tiden hade bilarna ett tändsystem med brytare. Man köpte tändstift som alla hade ett standard avstånd på elektroderna. För att justera avståndet rätt använde man ett bladmått. Bladmått finns kanske fortfarande att köpa på Biltema eller annan biltillbehörsaffär. Det går att vika ut olika tjocklekar och 1,0mm och 0,9mm borde passa bra för att vrida loss frontlinsens låsning.

Bilagor

• Bladmått.jpg
    Bladmått.jpg
    82.9 KB · Visningar: 575
Billigt försök

Mitt gamla Nikkor 24-120 föll isär igår... Det är frontlinsen och den närmast innanför som tillsammans sitter i en egen ring som lossade. Detta pga att skruvarna som håller ihop dem med resten av objektivet skruvat upp sig och därför släppte.
Längst fram sitter ju en ring som håller frontlinsen på plats. Min gissning är att om jag får loss den kan jag komma åt att skruva i de tre små skruvarna som lossat.
Frågan är bara om någon har något tips om hur jag får loss den yttersta ringen? Det är ju spår i den för någon sorts verktyg. Hittade ett som var tillräckligt brett (frontlinsen är 72 mm), men eftersom linsen är konvex når det inte ned i båda skårorna samtidigt, och därför kan jag heller inte få den kraft som behövs för att få loss den.
Vore synnerligen tacksam för tips från någon som kanske varit med om något liknande.

/Jenny

Det finns speciella verktyg att beställa på nätet men de är inte jättebilliga. Jag har använt ett skjutmått med en skruv där man kan låsa avståndet. Det är de översta piggarna på skjutmåttet man sedan ska använda för att vrifda ringen. Om du vet hur ett skjutmått fungerar förstår du vad jag menar. Köpte mitt (i metall) på OBS för en hundring när de hade utförsäljning av verktyg. Undvik skjutmått i plast. Ett rejält skjutmått i metall med låsskruv fungerar oftast!!!

PS Glöm inlägget om bladmått, det är ungefär samma sak som att lossa en mutter med en skruvmejsel och en hammare!!!

Maila om du inte förstår så skickar jag en bild på hur du ska göra!

Jag tycker inte att det är relevant att föreslå verktyg som överstiger värdet på det man skall reparera! I synnerhet inte när det bara gäller ett objekt. Billigast och enklast är mitt förslag!

Tack för era tips!
Joakim -> Mejsel har jag provat men utan hjälp. Ska kika på någon liknande lösning.
Max -> Bladmått har jag, men jag tror inte på idén. Jag har ju fortfarande en konvex yta på frontlinsen som jag måste hantera. Men jag håller med dig om att inte lägga ut för mycket på ett sådant verktyg.
Tony -> Din lösning låter lovande. Ska se om jag hittar mitt gamla skjutmått...
Anne-Lie -> Tack, intressant länkar! :)

ANNONS